Bukefalos 28 år!

Kapson, hjälp!

I

inza

Nu har jag bestämt att skaffa en bra kapson, men - hjälp! vad det finns många olika modeller! Ska jag välja en fast el ledad, med "hel" nosrem (som AE's) el "delad" med ring (som top reiter), är det bra om ringarna sitter nära varandra el brett isär??? (har sett att AE ibland använder sig av extra tömring på hake)...som ni märker är ambivalensen total... Kan inte tillräckligt för att klura ut hur inverkan skiljer sig... :confused: Sett att det tom finns bara själva kapsondelen, nosremmen alltså, att köpa. Är det ett alternativ?

Den ska passa på en stor ponny, huvudsyfte är arbete m töm men kunde ju vara kul att prova att rida på den också, då ponnyn gillar bettlöst. Finns det nån universalmodell som kanske tom funkar bra kombinerat m bett?

Materialet ska väl vara läder, och den måste sitta bra, dvs inte glida/tippa ner över nosen. Jag inbillar mig att det är bra om den inte är alltför tung(?) och att det gärna ska vara både pannband o dubbla käkremmar på den.

Är det nån som kan rekommendera en, kanske? :bow:
Nån som har den här, tex, el likn?
http://www.arsequitandi.se/Products.aspx?site=237&loadproduct=2040&loadcategory=10

AE's nya ser ju underbar ut, men det bidde ingen miljon på trisslotten idag heller...
 
Sv: Kapson, hjälp!

har inte sett AE's nya men: Jag har en med fast nosjärn från Globus. Var hyfast billig, är i läder, har 3 ringar och hyfsat bra passform, dubbla ganachremmar och pannband har den också. Den passar mina behov bra, tycker det var ett lyckat köp. Min i full sitter bra på fullhuvuden som inte är allt för grova.
 
Sv: Kapson, hjälp!

:bow:Globus, ja, den har jag tittat på. Men har fått höra att den bara finns i full, vilket inte funkar...
Andra tips?
Vill gärna höra vad ni tycker om fast el ledad kapson oxå!
 
Sv: Kapson, hjälp!

Har din ponny ett inte alltför grovt huvud skulle jag nog också tippa på att den skulle sitta bättre i cob. Vad dumt att den inte finns i den storleken! :mad: Tycker de borde ha den i x-full också.
Blev fast för min del eftersom jag tycker de är stabilare och för jag helt enkelt fått lära miga att de är bättre än ledade (även om jag inte kommer på skälen nu på rak arm).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 628
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 230
Senast: mackan
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 910
Senast: Lobelia
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 124
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp