Bukefalos 28 år!

Karda till fällande kaniner?

gul_zebra

Trådstartare
Kaninerna har börjat fälla vinterpälsen nu... Antar jag med tanke på att jag är mer pälsdjur än de så fort jag pysslat med de :rofl:

Hur som helst, jag borstar med karda varje dag för att få bort lös päls. Visst fungerar den, men jag tycker ändå inte att den funkar så bra som jag skulle vilja... Vad har ni andra testat, och vad har fungerat bäst?

Funderar på att köpa en ryktsten, vill minnas att det fungerade bra när hästarna fällde. Nån som provat ryktsten? Hur fungerade det?
 
Sv: Karda till fällande kaniner?

Jo, fällandet har satt fart här med. När jag bara hade korthåriga Ninen så märktes det inte, nu när jag dessutom har pälsbollen Dennis är det dammsugning varannan dag som gäller, annars ligger det drivor av päls i hörnen och är irriterande lika dammråttor. :crazy: Skulle kanske valt en kanin med annan färg än dammråttegrå... :D

Hur som helst, jag har en sån där handske med fastsatt platta med gumminoppror, så man liksom "klappar" bort lös päls. Tycker den funkar rätt bra, håren stannar i nopprorna och far inte runt, och det blir som tunna kakor av päls som bara är att ta bort. Köpte den på djuraffären. Har dessutom en fintandad metallkam men det är mest för att reda ut manen på honom, samt en hästpannborste att borsta av dem med lite när det behövs. :)

Ryktsten har jag inte testat, släpper inte den en massa lavadamm som kommer fastna i pälsen?? :confused:
 
Sv: Karda till fällande kaniner?

Den där handsken, är det en sån där vit med gula noppor? Eller är det nån annan modell?

Ingen aning, jag har rätt dålig koll på den biten :p
 
Sv: Karda till fällande kaniner?

Min är blå och röd, finns nog i andra färger med. Tror det är Trixie som gjort den. Kostade 59 spänn eller nåt. :)

Foto0578.jpg
 
Sv: Karda till fällande kaniner?

Tjao... När man försöker få bort djurhår i mattorna så ska man ju använda en diskhandske, möjligen med lite vatten på... Och det funkar skitbra... På mattor.

Kanske att det skulle kunna funka på kaniner med? :D
 
Sv: Karda till fällande kaniner?

Ah jo, det är den sorten jag menade :D Har bara sett vita :P

Fick tips om en Furminator på kanin.ifokus.se, den verkar sjuuuukt effektiv (http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=SP139_var, kolla filmerna). Blir nog en sån om den visar sig funka på kaniner också, hon som tipsade skulle visst köpa en och hojtar till om hur den funkar på kaniner :laugh:

Kornet: Mjo, testade blöta ner handen och klappa igår, blev en jävla massa päls :D Men det är sååå obehagligt, så diskhandske kanske man ska ta och skaffa :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 322
Senast: Roheryn
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 472
Senast: Cattis_E
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 416
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp