Karlsson på taket..

Sv: Karlsson på taket..

Egentligen vill man väl inte visa nått av Astrids sagor, alla är ni efterhand mer eller mindre väldigt tragiska och hemska! :arghh:

Tycker du det? Vad är det för hemskt och tragiskt med Pippi, Bullerbyn, Emil, Bråkmakargatan, Kerstin och jag, Kalle Blomkvist, Madicken, Saltkråkan, Rasmus Pontus och Toker eller Assar Bubbla?

Skulle säga Ronja Rövardotter också men det är klart, där sker ju ett dödsfall.
 
Sv: Karlsson på taket..

Jag gillar inte heller Karlsson, och lite svårt för Pippi.

Sen vet jag att man "ska" älska Bröderna Lejonhjärta och Ronja för att budskapet är så fint och rättrådigt, men jag gillade aldrig dem heller.

Jag tycker att Astrid Lindgren är bäst när hon ligger nära verkligheten, med Emil och Bullerbyn och en del av novellerna.

Ronja gillar jag, men jag har varken läst eller sett Bröderna Lejonhjärta eller Mio min Mio. Vilket faktiskt är lite konstigt med tanke på hur många böcker i veckan jag plöjde igenom som ganska litet barn.
 
Sv: Karlsson på taket..

Åh ... jag berättade om pippi för äldsta barnet för ett tag sedan.
När jag kom till vad hennes pappa "gör" ("negerkung i söderhavet") då kom jag så att säga av mig .....:o
 
Sv: Karlsson på taket..

kl


TS. Nu är det andra gången jag tror att du är en annan användare :D . Det var en tjej som hette stormkast på buke tidigare, nu har hon dock bytt till ett annat alias :)

:o oj! ja det var då inte meningen att sno någons identitet...:crazy:
(min häst heter stormcast)
 
Sv: Karlsson på taket..

Jag har alltid tänkt honom som "riktig" men jag gillar honom verkligen inte, varken som barn eller vuxen.
 
Sv: Karlsson på taket..

Emil - Misshandlad om och om igen utav sin far utan att någon bryr sig.

Pippi - Lever ensam pga att mamman är död och pappan hellre vill vara ute o förnöja sig, måste sköta ett helt hus själv, ingen utbildning.

Behöver jag fortsätta? :(
 
Sv: Karlsson på taket..

Emil - Misshandlad om och om igen utav sin far utan att någon bryr sig.

Pippi - Lever ensam pga att mamman är död och pappan hellre vill vara ute o förnöja sig, måste sköta ett helt hus själv, ingen utbildning.

Behöver jag fortsätta? :(

Ja tack, gör gärna det.
 
Sv: Karlsson på taket..


Hon är ju elak, mobbningsvibbar av henne, och verkar som att de försöker framstå henne som den snälla flickan :p Var väldigt många år sedan jag såg men var det intrycket jag fick iaf.
Inget jag skulle vilja visa mina barn.
 
Sv: Karlsson på taket..

Emil - Misshandlad om och om igen utav sin far utan att någon bryr sig.

Pippi - Lever ensam pga att mamman är död och pappan hellre vill vara ute o förnöja sig, måste sköta ett helt hus själv, ingen utbildning.

Behöver jag fortsätta? :(

Pippi - kan bäst själv, lyssnar inte på vuxna, lever i en "drömvärld" att pappan ska "rädda henne" när han kommer tillbaka (han kommer ju tillbaka men bara för att "gästspela") LYSANDE exempel på varför jag inte ska ha barn ;)

Likaså Emil, hittar på hyss hela tiden som slutar med att han har en hel snickarboa full med figurer trots att han e typ max 7 ?

Madicken "rik" snorunge som mest är bortskämd och dryg.

GILLAR dock Mio min mio, Ronja och Bröderna Lejonhjärta (trots budskapen)

Vaffö gö di på detta viset ?
 
Sv: Karlsson på taket..

Pappans försörjningssätt, är det ett föredöme?

Sjörövarfar

Men å andra sidan så kan man se det som att Astrid faktiskt pekade på en hel del som är svårt och inte helt lätt att bara ta ställning till, för eller emot.

Ptr
 
Sv: Karlsson på taket..

Enligt något av kurslitteraturen som jag läste till kursen Barn- och ungdomslitteratur så är Karlsson en manifestation av Lillebrors undermedvetna för att hantera trauman.

(Fast själv har jag alltid trott att han var "riktig". Jag är en ypperligt osofistikerad läsare.)

Tack, nu får jag känna mig sofistikerad :D. För mig framstår han som en manifestation av Lillebrors "dåliga"sidor. Men jag får erkänna att jag varken läst särskilt mycket Karlsson som barn eller återkommit till honom som vuxen (om någon ska introducera honom för mina barn så kommer det i alla fall inte vara jag ;)), så det har varit en rätt fri tolkning :p
 
Sv: Karlsson på taket..

KL

På en kvinnoanstalt är det fuktigt och kallt
för en dam som avtjänar sitt straff.
För dom år som har gått, en serie grova brott
och konsekvenser av sin fysiska kraft
Förargelseväckande beteenden
en skurk bakom oskuldsfulla leenden
En flicka så grann, dömd för våld mot tjänsteman
en samling djur som tycks va´ illegal
samt ett misstänkt stor kapital...


http://www.youtube.com/watch?v=nrmFxJlZEzQ
 
Sv: Karlsson på taket..

Jag gillar särskilt raden:
"hon har just fått sin tablett för sitt märkliga sätt att börja skrika så fort det blir vår".
 
Sv: Karlsson på taket..

Åh det var första gången jag hörde den och delar av det stämde ju verkligen! :o:(

Speciellt det med Ronja som Stormcast skrev..
 
Sv: Karlsson på taket..

Pappans försörjningssätt, är det ett föredöme?

Sjörövarfar

Men å andra sidan så kan man se det som att Astrid faktiskt pekade på en hel del som är svårt och inte helt lätt att bara ta ställning till, för eller emot.

Ptr

Det är lite så jag tänker också. Hon väcker faktiskt frågor hos barnen som läser hennes böcker. Vad jag vet så vet barn om att det inte är på riktigt, det är ju en berättelse påhittad och där i får man överdriva och hitta på, det är ju det som är så spännande, att det inte är som det är på riktigt alla gånger. Hon vågar gå över gränserna.

Jag ger gärna mina barn en positiv syn på Astrid Lindgren och hennes verk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp