Bukefalos 28 år!

Karoliner hästar?

S

Spider84

Läste inne på Christina Drangel's sida:

http://www.christinadrangel.com

om att de vill avla fram Karoliner hästar, vilket så skulle vara en blandning mellan PRE och nordsvensk häst.

Är det någon som vet mer om detta? Tyckte att det lät jätte intressant!!

De hoppades då få fram en häst av barock modell som har väldigt lätt för sig med allehanda färger och temperament.
 
Tror att Christinas Aureolo har haft några nordisston där för betäckning, men annars vet jag inte hur stort projektet blivit. Det låter ju helt klart som att det kan bli riktigt läckra hästar, men tyvärr blir de ju inget annat än korsningar vad man än kallar dem... ;)
 
Det tar väl sådär ett hundra år innan det kan räknas som en egen ras.

Jag tycker väl också att det verkar ganska intressant och jag kommer att följa korsningarna med stort intresse.

Immer
 
Mest kuriosa...men vad jag har hört så fick Christina tag i ett mycket speciellt nordis sto som hon ska avla på för att få fram den här Karolinerhästen. Det som är så speciellt är att stoet är skäckfärgat - finns bara två i Sverige!

Förr i tiden var det väldigt vanligt med skäckfärgade Nordsvenskar, och man började istället avla på att få fram bruna hästar och fuxar (vilket märks ganska tydligt idag...eller hur). Tycker att det vore lite roligt om Christina skulle ta fram en ren Nordsvensk med skäckanlag så att färgen finns kvar.

Så, nu har jag släppt lös de rykten jag har hört :p Det är bara rykten och jag kan ingenting om Nordsvenskar så halshugg mig inte om jag har fel...

/KB
 
Det är ju så mycket bättre när man kan hitta på ett fint namn på korsningarna, ger dom liksom mer giltighet ;)
Amnnars är det bara en korsning mellan kallblod och varmblod som vilken som helst. Enda förklaringen jag kan komma på att man hittar på något så dumt, är att det blir billigare hästar. Den ena "råvaran" är inte direkt billig. Tror däremot knappast att någon skulle komma på iden att korsa sitt PRE-sto med en kallblodshingst :devil:
 
Jo självklart blir det ingen riktig ras direkt. Men det lät väldigt intressant.

Snorkis
Som vanligt kläcker du ur dig det mest ignoranta och puckade. Jag har i alal fall upphört att förvånas över dig och ditt sätt.
 
Det finns en del i Spanien och i frankrike som korsar percheron med P.R.E.
Och då är det från båda hållen som dom korsar ;)
Alltså P.R.E sto och percheron hingst eller tvärtom.
Det är nog så att det är mest i sverige som jag har hört att vissa inte vill betäcka andra raser med sina P.R.E hästar.
I Spanien är dom inte alls främmande för korsningar.
:bump:. Det finns dom som avlar mulor som använder sina P.R.E i den aveln! ;)
För om man kan få fram en bra häst så spelar det ju ingenroll vilka föräldrar den har, Sen så har spanjorerna öppnat ett register. för olika sorters korsningar som man då kallar spansk sportshäst, har själv en korsning efter min P.R.E hingst och mitt lipizzaner sto, och han ska skrivas in nu så fort cria caballar kommer hit :)
Om det ger honom en bättre status så är ju det bara bra !
Man ska inte sätta sig på för höga hästar för det gör ont när man landar :banana: :devil:
Från en P.R.E uppfödare
Hälsningar ninjo
 
Personligen tycker jag att den skulle finnas intressantare raser att arbeta med om man vill få fram en replika av en karolinerhäst.

Kallblodstravare och deras ridegenskaper i all ära, men Sverige var ett stort land som omfattade hela Östersjöregionen, och om man vill hitta de hästar som ligger närmast de hästar som användes i karolinernas armé så tror jag att man kan hitta hästar som bevarat den typen bättre om man går över Östersjön.

Hästarna i karolinerarméerna var ju D-ponnyer (ibland mindre, det var inte alltid man fick tag på så stora hästar som D-ponnyer), och större hästar ville man inte heller ha. Och både i Finland och Baltikum finns fortfarande hästar av lantras i ponnystorlek, sega rejäla hästar på gränsen mellan varmblod och kallblod. Vad gäller ett svenskt framkorsande borde russet vara intressantare att korsa med PRE om det är en karolinerhäst man vill ha. Gotland var visserligen danskt under en stor del av perioden, men på Öland fanns en inhemsk klippare av samma storlek och kronan hade hingstar på Ottenby. Dessutom har vi här på ön en massa rackarns trevliga korsningar mellan russ och lipizzaner, en närliggande korsning som alltså har visat sig slå väl ut.

Att korsa kallblodstravare med PRE kan säkert vara kul (även om jag tycker det verkar lite avigt att betäcka kallblodstravarston av den gamla "allroundtypen" med PRE om man anser att de är på väg att utrotas, då borde det väl vara bättre att betäcka med kallblodstravare eller nordsvenskar av den typen så man räddar typen). Men som sagt, jag tror att det kan finnas intressantare sätt att få fram en "karolinerhäst".
 
Ska man avla fram en häftig färg eller egenskaper? Nog för at jag tycker att det vore häftigt med skäckfärgade kallvblodstravare, MEN jag hade nog hellre sett att man i sådanafall avlade på bra gångarter och goda ridegenskaper istället för färg!

Nirak
 
Jag måste säga att det låter underligt att det förr var vanligt med skäckfärgade nordsvenskar. Jag har då aldrig hört talas om det.

Immer
 
Usch, vad intressant!!

Älskar att hålla på och läsa om sånt här så tack för den intressanta läsningen.

NiraK
Som jag fattade det så skulle de avla för att få många färger, men inte på färgen speciellt. Fast jag kanske misförstod det. :angel:
 
Nordsvensken är väl en blandning av diverse lantraser från just norra Sverige, och i Västernorrland fanns det en lantras där de förekom skäckiga hästar. Finns bland annat på bild i Trägårdhs "Hästen i Sverige" från början av förra seklet.
 
I USA har dom t.o.m. hittat på namn på korsningen mellan PRE och Percheron, de kallar den Spanish-Norman. Men konstigt nog korsar dom enbart PRE-hingstar med Percheronston :smirk:

Varför kallar du dig PRE uppfödare om du bara föder upp korsningar :confused:

/Snorkis, som först måste trilla av för att slå sig :devil:
 
ja med tio rena P.R.E ston och två hingstar så får jag ju kalla mig uppfödare ;)Det är till att vara snabb i sin bedömning när du skriver att jag bara föder upp korsningar :confused:Jag har ett lipizzaner sto men sen är resten rena P.R.E.
Att USA bara använder P.R.E hingstar får dom stå för.
Jag vet ju bara vad militärerna på yeugada militaro säger :)ha det hälsningar ninjo :rofl:
 
Det framkom inte att du föder upp renrasiga PRE, och eftersom du så häftigt försvarar korsningar så trodde jag det var så.

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vad militärerna i Spanien säger, tycker ändå det är en knasig ide att försöka skapa en ny ras av PRE och NS. Främst håller jag med Svea, att det är nog inte rätt raser att utgå från, sen är det också galet att ta den hingst man har och korsa med ett sto av en annan ras och hitta på en ny ras bara sådär. Ska man skapa en ny ras, då är det ett stort projekt som behöver mycket planering och många väl utvalda avelsdjur för att kunna se resultatet och kunna bedöma hur man ska fortsätta och vilka av avelsdjuren man ska använda, för att få fram det man vill uppnå. Det räcker inte att ta sin egen lille gullhingst och korsa med grannens avdankade sto :)
 
Det hade jag faktiskt ingen aning om. :D

Men skäckfärg är inte en tillåten färg hos nordsvensken numera, den saken är jag säker på. Undrar hur länge det har varit så?

Immer
 
Hej igen,
Vad jag har hört (alltså vad jag tror) så är det precis som Spider84 skriver, ett försök att få fram "en häst av barockmodell...med allehanda färger och temprament".

Christina ska försöka få fram en häst som är lik den som användes på slagfältet i Sverige för några hundra år sedan (jag är såå dålig på sån´t här med historia och grejer). Det var tydligen bra hästar, och sådana hästar kan man tydligen till slut få fram om man korsar PRE och NS.

Fråga inte mig hur man vet det, men eftersom det blev diskusion ang om man ska korsa befintliga raser och om man ska avla på färg etc så tänkte jag skriva vad jag hört.

Christina har alltså tänkt att ta fram en "bra barockmodell" och det ska hon göra genom att "kopiera" den häst vi använde här i Sverige. Jag tycker att det är himla spännande, och att det kanske inte är en så tokig idé eftersom våra svenska ryttare var ganska framgångsrika ett tag... Att ta fram en ny ras är ett långt projekt och mycket hårt arbete. Men har man intresse för barocktiden och svensk historia och framförallt hästar så låter det som en fantastisk sysselsättning ett tag framöver :D

Jag hoppas att det här skäckfärgade NS-stoet också har bra exteriör, psyke m.m. Annars tror jag inte att Christina skulle sätta den i avel. Men om det är ett bra sto, så tycker i alla fall jag att det är lite extra roligt med sådana färganlag eftersom åtminstone jag har hört att hästarna förr hade såna färger.

/KB
 
Förresten...jag hittade inte mer än två rader om Karolinerhästen på CDs hemsida. Spider84 visste mer än vad som stod där. Har jag missat någon länk? :confused:

/KB
 
Jag gick in på länken "Stuteri Cavera" och där hittade jag det jag skrev.

Snorkis
Det räcker inte att ta sin egen lille gullhingst och korsa med grannens avdankade sto

Jag vet ju om jag vill säga att Hårfagre och Auerolo är vilka hingstar som helst. Visst är det deras gullungar, men de är begåvade gullungar.
 
Fast är det inte så att Kalle verkade i slutet av barocken. Då barockhästen redan var borta och med den ridningen.
Karolinerhästen användes i den tid då skjutvapen kom att betyda mer än lansen. Svärdet var förändrat till stickvapen.
Så barockridning som skolning för stridhästen var nog borta.
Ur den synpunkten är Karolinerhästen helt fel.
Avla Wasa hästar istället :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp