• Avel
  • Trådstartare Trådstartare millakalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 404
M

millakalla

Har ett sto med underbart psyke och skulle gärna vilja ta föl på henne MEN hon har karprygg, och nu är jag orolig att det i såfall skulle vara ärftligt. Nån som vet??
Mvh
Camilla :confused:

Sv: Karprygg

Kan bara svara för ett par hästar jag sett...och av dem att bedöma så är det ärftligt.

Där jag jobbat har vi haft ett avelssto med karprygg, hon har fått sex föl och ingen av avkommorna har fått det, så det är kanske olika med ärftligheten!

Jag skulle ALDRIG avla på ett sto med karprygg, enligt min erfarenhet så är det en nedärvd effekt!

När man väljer ett avelssto så ska den vara så korrekt som möjligt, det är ingen god ide´att tro att en jättefin hingst ska kunna väga upp ett stos brister...

Det är när det ser ut som att häste skjuter rygg lite grann, ryggraden är högsta punkten bakom sadelstaden, vid länden.

Mej veterligen fanns det en godkänd hingst i aveln förut som ansågs då och då nedärva karprygg....har ju även sett ston med karprygg där fölen sett normala ut som små-men efter hand när de sedan växt utvecklat en allt mer markerad karprygg.

Skulle vara intressant att veta hur detta nedärvs...om där finns flera genetiska faktorer som samanspelar?För jag har också hört att en del ston med karprygg inte nedärver det till fölen...hur som helst så hade jag nog aldrig riskerat det med att avla på ett sånt sto.

Ofta får ju hästar karprygg om de har ont i bakknäna, så det är säkert alls att karpryggen i sig är ärftlig.

Måste bara f¨fråga vad det är för stam på ditt sto. Med tanke på crazys inlägg. Vet också om en hingst som det sas nedärvde karprygg emellanåt. Förmodligen tänker hon (crazy) och jag på samma hingst.

Drar igång den här tråden igen...

Igår var jag hemma hos goda vänner vars äldre dotter har en valack med ganska rejäl karp...
Denna häst "fick dom på köpet" för några år swedan och har inte lyckats komma så långt med honom. han är den snällaste som finns,men i ridningen händer det någonting alltemellanåt..:crazy:

Jag satt en stund på honom och värmde upp, han var mkt svår att böja i vänster varv,kändes lite som en "planka"... det kändes hela tiden som han "knuffade" mig över på högersidan...:crazy:
Hoppade av, kollade sadeln, och den verkade sitta bra...upp igen och började travarbete...där kändes det som om "hästen hela tiden var två"...hans framdel försökte söka sig i rätt form, medans bakkärran bara hängde med... och när man försökte pressa honom i rätt form, så tappade han baken istället...

Jag lade ned det hela där, för jag insåg att han inte kunde höja sin rygg...:cry: '
Dottern hoppade upp och började galoppera, jag orkade inte se, han gick som en hängmatta, huvudet rätt upp,med nosen som högsta punkt! Och rullande ögon:cry:

Denna häst har som sagt en karprygg, och nu är jag ännu mera övertygad om att en sådan häst ALDRIG har i aveln att göra!!!

Man bör ställa sig frågan varför hästen har karprygg, är den äkta? dvs. medfödd? eller har hästen en kompensationsproblematik? Karprygg är när nedre delen av bröstryggen och ländryggen skjuts uppåt, men det är faktiaskt sällan det är medfött= kan vara ärftligt.

Smärta i bak-knä och eller magproblem kan lätt ge karp.

Det kan ju också vara så att de faktorerna som orsakar karprygg är ärftligt.Dvs de problemen en häst har med ex bak-knän kan vara ärftligt..då har hästen ändå inget i aveln att göra.Vi ska ju avla sunda individer.

Vi har ett sto som har lindrig karprygg. Det är en medfödd karp, men den har blivit betydligt mindre framträdande med åren. Så här såg hon ut när hon var två år gammal:
tega.jpg

Nu (sex år) syns det betydligt mindre.

Vi frågade bland annat någon veterinär när vi köpt henne och de såg det inte som ett stort problem och tyckte absolut inte att det var fel att avla på henne. Vi har tagit ett föl som inte ärvt karpen. Stoet själv har inte heller blivit neddömd pga karpen, hon fick diplom som treåring med bl.a. 9 på typ och 8 på hhb.

CarolaLind skrev:
Man bör ställa sig frågan varför hästen har karprygg, är den äkta? dvs. medfödd? eller har hästen en kompensationsproblematik? Karprygg är när nedre delen av bröstryggen och ländryggen skjuts uppåt, men det är faktiaskt sällan det är medfött= kan vara ärftligt.
Smärta i bak-knä och eller magproblem kan lätt ge karp.
I detta fallet rör det sig om en rysk import... men ,hur ska jag förklara honom???:confused: När du ser honom så ser det ut som "två hästar"...en fram och bak liksom... hoppas du förstår!;)
Ingenting verkar stämma med hans kropp, och hans rörelsemönster är mkt speciellt... Kan en häst ha "scolios"???

OM ett sto då har fått karprygg av felaktig ridning,smärta i bakknä eller dyl, klarar den då av att bära fram ett föl ,utan att den får ont i sen dräktighet???

SÅdant måste ju också vägas in i vår avel, men jag håller med Görel...jag tycker inte dessa ska vara i avel, vi måste lära oss att använda starka,sunda individer...

md5krist skrev:
Stoet själv har inte heller blivit neddömd pga karpen, hon fick diplom som treåring med bl.a. 9 på typ och 8 på hhb.

:eek: :eek: :eek: är detta verkligen möjligt???:confused: att få en 9:a på typen med karprygg???

Liknande trådar

Avel Hej! Jag funderar på att ta föl på mitt sto från Polen, men vill veta om hon haft föl tidigare. Finns det någon sida där man kan se...
Svar
4
· Visningar
241
Senast: Cinzia
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 136
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 184
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka