Kassera hjälm?

Gramse

Trådstartare
Gjorde första flygturen av hästen idag sen jag köpte honom för två år sen. Hjälmen köpte jag ny i samma veva, jag landade på rygg och höll nog instinktivt upp huvudet så gott det gick. Minns inte att det stötte till i hjälmen men nacken krasade lite lätt vid landningen så ett ordentligt ryck blev det ju ändå..
Hade du kasserat hjälmen i det läget?
 
Gjorde första flygturen av hästen idag sen jag köpte honom för två år sen. Hjälmen köpte jag ny i samma veva, jag landade på rygg och höll nog instinktivt upp huvudet så gott det gick. Minns inte att det stötte till i hjälmen men nacken krasade lite lätt vid landningen så ett ordentligt ryck blev det ju ändå..
Hade du kasserat hjälmen i det läget?
Ja. Var rädd om dig!
 
Gjorde första flygturen av hästen idag sen jag köpte honom för två år sen. Hjälmen köpte jag ny i samma veva, jag landade på rygg och höll nog instinktivt upp huvudet så gott det gick. Minns inte att det stötte till i hjälmen men nacken krasade lite lätt vid landningen så ett ordentligt ryck blev det ju ändå..
Hade du kasserat hjälmen i det läget?
Ja utan tvekan. Har redan kasserat 2 hjälmar detta året, är inne på min tredje. KUL O_o
 
När du ringer vården, var tydlig med att du ramlat av häst och det krasade i nacken, så de inte tror att det bara är lite spänningsvärk = ”gå till fysioterapeut”.
Absolut det ska jag göra, tack för tips jag har varit lyckligt lottad att ha sluppit sånt här tidigare 😊
 
Absolut det ska jag göra, tack för tips jag har varit lyckligt lottad att ha sluppit sånt här tidigare 😊
Jag vill bara tillägga att förutom läkarbesök, kan ett besök hos fysioterapeut vara bra, särskilt om du får ont i ryggen/nacken efter fallet. En fysioterapeut kollar på rörligheten och hur musklerna känns. De kan även se väldigt snabbt om det rör sig om exempelvis whiplashskada, och kan remittera vidare till magnetröntgen eller vanlig röntgen i samråd med läkare.

Jag besökte själv en fysioterapeut efter att ha blivit påsprungen av en häst i hagen förra sommaren. Jag fick hjälp med hur jag skulle träna upp rygg och nacke igen för att slippa stelhet och smärta :)
 
Jag har alltid fått ersättning från mitt försäkringsbolag när jag varit med om rid-och hästolyckor. Fått ersättning för läkarbesök, trasig utrustning (hjälm, stövlar, ridbyxor) samt för sveda och verk. När jag blev sjukskriven tre månader så fick jag även en viss ersättning för inkomstbortfall då dottern var nyfödd så min sambo också var tvungen att vara hemma för att ta hand om barnet då jag inte kunde det pga skadorna.
 
När jag ramlade av och fick en mindre hjärnskakning så fick jag ersättning för både hjälm och för hjärnskakning. Dom ersatte hela hjälmens värde på 6.000kr, ingen självrisk, behövde inte ens visa upp kvitton osv. Det var via förbundets försäkring man har via tex ridklubbar, tycker alltid den försäkringen varit väldigt okomplicerad att använda och omfattande. Är alltid med i en klubb när jag rider för att vara skyddad av just den försäkringen, utöver min vanliga försäkring.
 
Jag vill bara tillägga att förutom läkarbesök, kan ett besök hos fysioterapeut vara bra, särskilt om du får ont i ryggen/nacken efter fallet. En fysioterapeut kollar på rörligheten och hur musklerna känns. De kan även se väldigt snabbt om det rör sig om exempelvis whiplashskada, och kan remittera vidare till magnetröntgen eller vanlig röntgen i samråd med läkare.

Jag besökte själv en fysioterapeut efter att ha blivit påsprungen av en häst i hagen förra sommaren. Jag fick hjälp med hur jag skulle träna upp rygg och nacke igen för att slippa stelhet och smärta :)
Kommer nog bli ett besök hos min naprapat framöver. Får se vad han säger 🙂 har tyvärr dålig erfarenhet av fysioterapeut i mitt område.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp