Kastar sig ur transporten

Sv: Kastar sig ur transporten

Mina tips är att fodra kraftfodret inne i transporten och göra det till en daglig vana. Stäng bommen och rampen men ha bakluckan nere och låt honom vara där inne. Blir han allt för oregerlig kör ni en sväng (med bakluckan uppe). Se till att det finns ljus i transporten.

När ni lastar av så gör ni det när han blivit lugn. Ingen håller emot så att hästen har en chans att få en motvikt att kasta sig från. Knäpp loss hästen och sätt fast ett grimskaft som får hänga löst (hästen får förstås inte trampa på det). Öppna bommen, ha en person stående på sidan av rampen (den sida hästen står på) som kan lägga en hand mot sidan om hästen börjar backa snett. Ge backkommando.
Det blir väldigt obehagligt för hästen att kasta sig ut då det inte finns någon som håller emot och de brukar efter detta ta det betydligt lugnare. Medhjälparen där bak tar tag i grimskaftet då hästen passerat.

VI hade en väldigt framgångsrik travare här uppe som formligen exploderade ut ur transporten- som skjuten ur en kanon. Det flög omkring travgubbar som klamrade fast sig i grimskaftet.
De provade den här metoden vilket gjorde att hästen två gånger voltade eftersom han inte längre hade någon motvikt. Efter det var det aldrig något problem. Jag tror inte att du behöver oroa dig för något voltande om nu din häst inte är en sådan som sannerligen exploderar ut.
:bow:

Förutom att hålla en hand på rumpan. en sdn häst är van att tänka bakåt beroende av vad människorna har gjort tidigare vid själva lastningen. Fri lejd o hästen stannar när den kommit ut o när den får rutin att inget händer så slutar den.

Jag styr rumpan med huvudet. Sätt huvudet mot ytterväggen o rumpan kommer utfarande mer mot mitten på luckan. Ta bort alla bommar o grejor som hästen kan fastna i. Ser många som åker smalt o som inte tar bort bakbommen från mellanväggen- bara fäller ner. Det är bara tur att hästarna inte fastnar på kroken- änden av bommen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 641
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp