Kastar sig ur transporten

Sv: Kastar sig ur transporten

tips till dig: be hästen gå in i släpen, så fort den tar steg framåt, stanna den, vänta tills den är helt avslappnad och backa ur. Sedan upprepar du processen med ett steg i taget, det tar sin lilla tid, men fungerar.

Ha helst repgrimma, långt rep och ordentliga handskar. Inga mutor, möjligtvis en liten morotsbit när hästen står lugnt och avslappnat i släpen.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Men då måste ju framdörren ha varit öppen, rimligen? Det är ju som att be även en sansad individ att gå över bommen.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Jag hade samma problem med min häst förut,vet inte om det här funkar på din men jag hade grimma,grimmskaft och ett dressyrspö.(Och lite godis i fickan) Gå rakt imot transporten utan att tveka,stannar hästen uppe på luckan eller innan den har kommit in helt så dra inte i grimmskaftet ,då backar eller stegrar sig hästen.Du ska smacka ist,smacka och prata lite uppmuntrande med den.Om den inte gå så försök att dutta lite med spöet på den.Om hästen vägrar att gå upp på luckan så stå och longskera den runt dig i skritt så att den till slut börjar trampa på luckan varje gång den går förbi där.Om den verkligen vägra att gå in oh du har stått där och smackat och grejat länge så backa ut och gör om.När du har kommit in med hässten så prata lugnt med den,den som stänger där bak pratar ocksålugnt hela tiden och du får stå och ge den lite godis.Varje gång du backar ut/lastar av så låt den bara gå kanske ett eller två steg och gör sen halt!Så har jag hållit på med min häst och nu går det faktiskt väldigt bra med henne!:) Men nu vet jag inte hur din häst är men det är mitt tips.Lycka till!:)
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Glömde att skriva att du behöver ju inte lasta ur så fort bommen är borta utan stå kvar ett tag och låt honom stå där och titta.:)
 
Sv: Kastar sig ur transporten

kl

transport med frontutlastning? lär hästen att ut = fram, inte bak så kommer den antagligen att sluta upp med att kasta sig bakåt. bara gå rakt igenom transporten gång på gång tills ni börjar stanna inne och ge godis, där hästen är lugn med att gå igenom och stanna emellanåt för godis så kan ni börja med att ta upp frambommen ge godis, fälla frambommen och gå ut igen lägg sedan till bakbommen och låt stå en stund, när det är ok kan man ha upp bak rampen och sist front utlastningen.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Jag testade det med min, slutade med att han hoppade över bommen och ut genom framdörren på transporten = brutet griffelben och ska nu opereras för 15000. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Min häst går på men han vägrar stå kvar där ensam. Han bestämmer sig för att ta sig ut.

Då hade ni dörren öppen? Generalfel.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Ja det kan man lugnt säga! Generalfel.
Min snälla kuse som går rakt in, står snällt och lugnt och sansat backar ut när jag drar honom i svansen försöker att klättra ut genom framdörren om den står öppen.
Hur han trodde att det skulle gå i praktiken har jag aldrig blivit klok på :cool:
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Jag testade det med min, slutade med att han hoppade över bommen och ut genom framdörren på transporten = brutet griffelben och ska nu opereras för 15000. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Min häst går på men han vägrar stå kvar där ensam. Han bestämmer sig för att ta sig ut.

Jag har en transport som lastar 3 hastar diagonalt och man stanger alltsa en "vagg" mellan stallen. Jag lastade in mitt 178 cm halvblod och dumt nog gjorde jag vad jag blivit lard ... och lastade honom i forsta stallet for att fa vikten over hjulen. Det innebar dock att jag inte han stanga hans stall innan han fick panik for att han var ensam och att jag inte orkade tvinga igen stallet ar givet. Han fick up farten redan innan han var ute ur transporten sa till den milda grad att han slog en volt bakat och brot manken.:cry:
Manga pengar och nastan ett ar senare var det dock lakt ... och lustigt nog, han rorde sig betydligt battre, mer flyt och satte in bakfotterna djupare under sig, utan manke med bogbladen som hogsta punkt. Min dressage instructor stod allt som oftast bara vid arenan och med forvanad stamma muttrade, "Who knew?" efter olyckan :grin:
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Tack för alla tips. Vi har funderat på det där med fronturlastning men om jag känner hästen rätt så kommer han lära sig att kasta sig framåt då också. På något sätt måste vi få honom att stå stilla inne i transporten och det är nog bara genom att skrämma/överraska/bestraffa när han kastar sig ut. Vi kommer inte kunna hålla honom i transporten ens med repgrimma och jag tror inte hans ägare vill att han ska kasta sig på bommen heller, hon är för rädd om honom. Men nånting måste göras. Det är väldigt synd att han vägrar äta godis i transporten. Jag älskar hästar som går att muta!
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Vi hade liknande problem med vår häst.
Den gick på men vi hann inte få på bommen bak innan hästen hade backat ut igen.
Vi fick låna en bekants transport med fronturlastning :idea: Vi gjode som Buck skriver "bara gå rakt igenom transporten gång på gång tills ni börjar stanna inne ..." Vår ville inte ha godis i transporten, så det fick räcka med mycket beröm.
Vi har faktiskt inte haft några problem sedan dess. Måste tillägga att vi köpte en transprot med fronturlastning som vi är mycket nöjda med.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

jag tycker inte det är konstigt att det misslyckas när 1) ni håller emot när den vill kasta sig och 2) ni har ett GRIMSKAFT bakom istället för bom.

varje gång hästen lyckas så talar ni om för den att beteendet lönar sig. Nu har hästen lärt sig det och det är ett mindre helvete att skola om den, jmf med om den fått lära sig rätt från början......
 
Sv: Kastar sig ur transporten

låt hästen kasta sig fram då, går ni igenom 100 ggr om dagen i en månad så tröttnar hästen på att kasta sig framåt förr eller senare, det viktigaste nu är att den inte kastar sig bakåt! ha säkerhetsväst, hjälm, handskar och skor med stålhätta och upprepa tills hästen inser att det är mer jobbigt att kasta sig ut. så fort hästen når dagens mål så får den vila och belöning. första dagens mål kan vara att hästen inte tar ett 3m jämfota hopp ut ur släpet och nästan landar på ledaren, utan tittar efter på rampen innan den går ut och tar ett mindre skutt ner. = den tittar efter och undersöker = vila och belöning.
hästar blir inte lättlastade på en dag, jag kämpade i ett halvår bara med att få hästen att gå in helt i släpet, de sista 3 månaderna jobbade jag med att hon skulle våga gå en dm längre in så man kunde sätta för bakbommen. jag skickar in hästen då hon inte vill gå in när ngn är i släpet och har man lina bakom så är hon en fara för alla som vistas mindre än 10 m från släpet. jag började helt enkelt med att lägga ett spår av morötter in i släpet som hon fick gå själv in och ta, efter hand som morötterna tog slut så kastade jag in fler morötter längre in som hon fick "apportera".
det blev en bra grund hon fick eftergift så fort hon gick framåt och belöning ju längre in hon gick. hade en longerlina så jag kunde stå utanför och ge henne tillräckligt med eftergift och ett dressyrspö för att kunna peta fram henne så fort hon backade. men så fort hon gick fram var det eftergift.
tålamod är viktigt vid lastning, stressar man hästen tar det 5 gånger så lång tid att komma tillbaka till där man var från början om man har otur. men om man har tålamod och är konsekvent går det 5ggr så fort.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

hästar blir inte lättlastade på en dag, jag kämpade i ett halvår bara med att få hästen att gå in helt i släpet, de sista 3 månaderna jobbade jag med att hon skulle våga gå en dm längre in så man kunde sätta för bakbommen. jag skickar in hästen då hon inte vill gå in när ngn är i släpet och har man lina bakom så är hon en fara för alla som vistas mindre än 10 m från släpet. jag började helt enkelt med att lägga ett spår av morötter in i släpet som hon fick gå själv in och ta, efter hand som morötterna tog slut så kastade jag in fler morötter längre in som hon fick "apportera".

Protest.
Jodå, gör man rätt från start så blir de rätt lättlastade dag 1.
Att folk ska göra det så svårt för sig?
 
Sv: Kastar sig ur transporten

ok omformulering; alla svårlastade hästar blir inte lättlastade på en dag :p,

om man kört fast med träningen själv och lämnar över hästen till en duktig tränare som möter transporten på ett nytt sätt, och är tydlig och konsekvent så kan den mycket väl lasta hästen lugnt och fint och få den hyfsat lättlastad på bara en dag.

men om man bara har hjälp av tränaren den första dagen och sen själv försöker lasta som tränaren gjort, helt utan övervakning och tips från tränaren. så är det lätt att vara tillbaka på ruta noll igen. ofta är det personen som lastar som måste lära om lära rätt för att få hästen lättlastad, gör människan samma fel hundra gånger så vägrar hästen gå in i transporten lika många gånger. men gör människan rätt så gör hästen rätt.

allt handlar egentligen om den som leder hästen in i transporten. Jag vet att jag lätt stressar upp mig när jag går in med hästen i släpet, så jag går helt enkelt inte in i släpet utan skickar in hästen.
ute har jag med kontroll över hästen och kan hålla bättre kontroll över mitt kroppsspråk och hålla mig lugn hela tiden. hade jag fortsatt att gå in med hästen i släpet hade det tagit längre tid pga mina dåliga vanor(som kom av oerfarenhet och att tvinga in hästen i släpet= kaos och stress), så för mig var det lättare att byta taktik helt och hållet, och då göra rätt från start.

Att folk ska göra det så svårt för sig?
saker blir bara så svåra som man gör dem till
 
Sv: Kastar sig ur transporten

*KL*
Ni som är intresserade skulle bege er till nån av travets åringsauktioner. När det börjar dra sig mot slutet så ska mer än hundra 1-åringar lastas. De allra flesta av dom har ALDRIG blivit "lasttränade", och de har endast åkt en gång tidigare. (Till auktionen).
Trots att det är ett himla ståhej med massa bilar, folk och hästar knatar de små liven på transporterna utan att blinka.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Min jäkla häst kom under bakbommen idag fast den var på den lägsta
så hela mitt stången blev krökt bakåt.
Har funkat kanon hela året så jag vet inte varför han gör så,
han gjorde så en gång förra året & man blir ju livrädd,
denna gång verkar det inte som det har tagit så allvarligt som det gjorde förra året.
Som tur var jag iväg till en ir-behandling för en annan grej så han behandlade hans rygg på direkten.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Alltså jag är ju den som går på linjen tålamod!!!! Träna lite varje dag! Hästen får bara ta ett steg upp på lämmen, sen stanna, ett till, stanna, backa ett steg, stanna, gå fram ett steg, stanna...du ska kontrollera varje steg!! När han sen är inne i transporten backar du ett steg innan hästen ens tänker backa och sen stannar du, backar, ett steg, stanna...så håller man på tills hästen står stilla på transporten utan att bommen läggs på! Sen när den gör det lägger man på bommen, öpnnar bommen och backar ett steg, stannar, osv till hästen är uppe igen och står stilla,sätter på bommen och berömmer och backar sen sakta ut! Backar hästen inte sakta ut så får den gå framåt igen! Detta ska även gå att kontrolleras på marken utan transport! Fast det förstod jag som att den gjorde redan! Detta kräver mycket träning och tålamod! Plus att det inte finns risker för att hästen skadar sig när man binder fast den!!! sträckta muskler är inget man vill att hästen förknippar med lastning!!! Min häst stegrade sig och kastade sig när jag köpte henne...det tog ett par veckor och sen lastade hon sig själv! Står snällt och väntar tills bommen är på och av! Lycka till!!
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Mina tips är att fodra kraftfodret inne i transporten och göra det till en daglig vana. Stäng bommen och rampen men ha bakluckan nere och låt honom vara där inne. Blir han allt för oregerlig kör ni en sväng (med bakluckan uppe). Se till att det finns ljus i transporten.

När ni lastar av så gör ni det när han blivit lugn. Ingen håller emot så att hästen har en chans att få en motvikt att kasta sig från. Knäpp loss hästen och sätt fast ett grimskaft som får hänga löst (hästen får förstås inte trampa på det). Öppna bommen, ha en person stående på sidan av rampen (den sida hästen står på) som kan lägga en hand mot sidan om hästen börjar backa snett. Ge backkommando.
Det blir väldigt obehagligt för hästen att kasta sig ut då det inte finns någon som håller emot och de brukar efter detta ta det betydligt lugnare. Medhjälparen där bak tar tag i grimskaftet då hästen passerat.

VI hade en väldigt framgångsrik travare här uppe som formligen exploderade ut ur transporten- som skjuten ur en kanon. Det flög omkring travgubbar som klamrade fast sig i grimskaftet.
De provade den här metoden vilket gjorde att hästen två gånger voltade eftersom han inte längre hade någon motvikt. Efter det var det aldrig något problem. Jag tror inte att du behöver oroa dig för något voltande om nu din häst inte är en sådan som sannerligen exploderar ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 996
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 641
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp