Kastrera 5-åring?

M

matjo537

Är det för sent att kastrera en 5-åring, och är det för sent på året nu? Hört att det är bäst på våren. Katten i fråga är världens snällaste och vi har inte kastrerat innan eftersom han inte betett sig som en hankatt. Får dock hem en liten unge nu som kommer vara 12v när de träffas (också hane, ska kastreras) och tänker då att det kanske är bäst att ha båda kastrerade för husefriden..
Frågan är, tar man bort driften helt om man kastrerar när de är så gamla? Och när kan man tidigast kastrera ungen? Ska självklart ringa och prata med vet för ska ju ändå vaccinera och sånt men ville höra lite åsikter här först. Fråga gärna om det är något som är oklart!
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Det går alldeles kanon att kastrera nu. Det är väl endast under rötmånaden som vissa veterinärer helst inte gör planerade ingrepp, annars spelar årstiden ingen roll. Hellre nu än när det är iskallt ute vi hemtransport.
Huruvida drifterna försvinner är individuellt. För det mesta gör dom det, men det finns enhel del undantag som fortsätter vara "fertila" resten av livet.
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Oki, tack! Då är det grönt med den stora ialla fall! Vet du hur det är med de små? När de tidigast kan kastreras?
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Glömde det :o
Man brukar säga 6 mån, det går att göra det ner till 12 v, men det finns ytterst få veterinärer i Sverige som gör det så tidigt. Runt 6 mån alltså om inte katten blir för jobbig mycket tidigare. Könsmogna kan dom vara tidigare än så.
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Hmm, ja, då hamnar är vi ju i rötmånaden när det blir dax för den lille. Får höra med vet om han tycker vi ska ta det innan eller efter! Tack för svar!!
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Är det väldigt varmt innan så kan ni ju ta det efter. Om han blir katsrerad vid 8 månader istället för 6 gör nog varken till eller från sålänge han inte strilar.
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Ja, det är ju mest ifall de börjar bråka, men det märker vi väl :)
Någon erfarenhet i övrigt av att ta hem unge till äldre hankatt? Han har träffat andra katter men just när man tar in dem på "hans" revir..
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Jag har aldrig haft hankatt, så tyvärr. En av mina kattungeköpare tog hem en vuxen hona till sin hane och det har gått kanon. Jag tror att överlag är hanar lättare på så vis än honor.
 
Sv: Kastrera 5-åring?

matjo537 skrev:
Ja, det är ju mest ifall de börjar bråka, men det märker vi väl :)
Någon erfarenhet i övrigt av att ta hem unge till äldre hankatt? Han har träffat andra katter men just när man tar in dem på "hans" revir..
Jag har tagit hem två kattungar (i olika omgångar;)) till min hankatt det har inte varit några som helst problem trots att han varit en riktig bråkstake mot katter som inte hör hemma i huset. Han har varit jättesnäll och tom tagit att han fått en smäll av en liten palt om dom blivit skrämda när han vill hälsa.

Nu på äldre dar bryr han sig inte alls i när mina vuxna devonhannar kommer hem på hans revir, säger matte att det är ok så är det d verkar han resonera.

Kattungarna som sedan växte upp och blivit damer accepterar däremot inte alls nytillskott. Första honan hatar den andra honan och går inte i närheten. Hon lixom andra honan är oxå livrädda för mina rexar och vill inte ens vara inne när dom är hemhemma.

Tacka vet jag hankatter:love:
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Skönt att höra att det verkar gå bra med hanar. Hoppas att det går bra trots att den äldre inte blir kastrerad förrän nu i samband med att den lille kommer hem..
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Jag hade en kastrerad hankatt, Felix (gick bort för 2 år sen :cry: ) som var så SNÄLL, han älskade hundar, katter och människor.

Min äldsta hona, Frida ca 10 år, som jag köpte på katthem tillsammmans med Felix, avskyr hundar, inte förtjust i katter, älskar människor. Några mån efter att Felix gått bort fick jag hem en 15 veckors hona, Felixa. Frida morrade och fräste i 10 dagar, sen blev de bästa vänner. För 15 dagar sedan fick jag hem en 1,5 årig hona. Frida morrar och fräser åt henne fortfarande. Hur lång tid kan det ta för en katt att acceptera en annan katt? Är det möjligt att de kanske aldrig kommer överens? Den senaste honan ska kastreras snarast, slutade löpa igår.

Jättetacksam om någon har svar! MissFideli verkar ju vara väldigt insatt i ämnet katter. Funderade på att döpa den senaste katten till Fideli, så gulligt namn ju, men jag tror att det får bli Ofelia. Är det OK att döpa om en katt hur som helst? Hon hette Athena när hon kom, men hon lystrar egentligen inte till nåt!

Ursäkta att jag lånade tråden men tyckte det delvis hörde till samma ämne sas :)
 
Sv: Kastrera 5-åring?

Det kan gå över imorgon, det kanske aldrig går över. Att sätta ihop 2 vuxna katter är alltid mer riskabelt än när en är ung. 2 vuxna är ju mer revirtrogna, en liten unge kan inte det där med revir än. Är det 2 honor så är det nog ännu svårare tycker jag mig se. Vi damer har ju lite mer humör :smirk:

Min första egna katt, en svart huskatt, hette Fideli med kallades mest för Fia. Därav mitt användarnamn. Tyvärr fick jag ta bort henne i mars förra året för att hennes njurar lade av. Det var en katt med MASSOR av humör, men också väldigt öppen. Hon lärde mig massor om henne och om hur katter kan reagera. Så det är nog den katten som för alltid kommer betyda mest för mig. Även om hon nog är den katten som ställde till mest problem också.

Du får byta namn. Sålänge hon inte är en registrerad raskatt, för då får du inte byta. Fia och min ena nuvarande Yoga lyssnar jättebra på sina namn. Yogas dotter Abbie lyssnar inte alls, så det är lite olika. Det brukar bli så att när jag ropar på Yoga så kommer båda farande :D

Det finns en grej som heter Feliway och som man köper hos vissa veterinärer. Man stoppar en dosa i vägguttaget som då och då puffar ut en dos feromoner. Detta verkar lugnande på många katter. Många har haft jättehjälp av detta när 2 katter är osams eller när man har en strilande hane t.ex. En dosa täcker 60 kvm. Kostar runt 4-500:- men det kan det ju vara värt att testa.

http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera 5-åring?

Lilovibe skrev:
För 15 dagar sedan fick jag hem en 1,5 årig hona. Frida morrar och fräser åt henne fortfarande. Hur lång tid kan det ta för en katt att acceptera en annan katt? Är det möjligt att de kanske aldrig kommer överens? Den senaste honan ska kastreras snarast, slutade löpa igår.
Min första hona accepterar ff inte hona nr 2. Dom har bott ihop i 6 år nu. Dom kan vara i samma rum men är det helst inte och kan inte passera varandra utan bråk:( Bägge är kastrerade.
 
Sv: Kastrera 5-åring?

6 år och gillar ff inte varann :eek: Usch va trist!

Men jag har goda nyheter :banana: De åt tillsammans för en stund sen!!! De fick så god mat (Mjau burk) Den lilla Ofelia var där först och så kom Frida, och inte varken ett morr eller fräs :bow:

Halleluja en sån lättnad :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Red_Chili
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp