Kastrera annans katt

Ur förarbetena till djurskyddslagen:
”Regeringen anser dock att djur som fångas in och överlämnas till djur- hälsopersonal för att genomgå operativa ingrepp, t.ex. kastreras eller steriliseras eller ges vård och behandling i övrigt, måste anses som hållna. Den som fångar in katten blir då också ansvarig för att se till att också djurskyddslagens övriga regler, t.ex. lagens krav på tillräcklig tillsyn samt tillgång till foder och vatten, fortsättningsvis följs även om katten på nytt släpps ut (se även avsnitt 6.8).”

Kontakta Länsstyrelsen och be dem skriva ett omhändertagandebeslut på katten och erbjud dig vara behjälplig med att verkställa det (fånga in den). Länsstyrelsen har då ansvaret för vad som ska göras med katten när den väl är infångad (och du slipper betala för det).
Hur många gånger på antalet hemlösa katter tror du att länsstyrelsen befattar sig med sådant? 1 på 1000? 1 på 100000? Länsstyrelsen befattar sig inte med sådant om en katt stryker kring hus och gårdar. Det är enklare för dem att se katten som egendom till den som anmäler det hela. Sådant kan de befatta sig med i kattkolonier om kattkolonin skapar sanitär olägenhet men inte för en katt som stryker kring hus och gårdar och besvärar enskilda personer. Möjligtvis skickar de kommunjägaren för att skjuta katten. Vad TNR innebär har ju redan förklarats i tråden. (Märkligt att det står sterilisering dessutom eftersom det inte är ett ingrepp som är tillåtet att göra i Sverige.)
 
Hur många gånger på antalet hemlösa katter tror du att länsstyrelsen befattar sig med sådant? 1 på 1000? 1 på 100000? Länsstyrelsen befattar sig inte med sådant om en katt stryker kring hus och gårdar. Det är enklare för dem att se katten som egendom till den som anmäler det hela. Sådant kan de befatta sig med i kattkolonier om kattkolonin skapar sanitär olägenhet men inte för en katt som stryker kring hus och gårdar och besvärar enskilda personer. Möjligtvis skickar de kommunjägaren för att skjuta katten. Vad TNR innebär har ju redan förklarats i tråden. (Märkligt att det står sterilisering dessutom eftersom det inte är ett ingrepp som är tillåtet att göra i Sverige.)

Det beror på vilken länsstyrelse man är i kontakt med, men oddsen ökar betydligt om anmälaren själv åtar sig att fånga in katten. Jag har handlagt mängder av sådana ärenden
Att inte anmäla bara för man tror att inget händer löser inga problem, tvärtom. Det är viktigt att synliggöra problem för att de, åtminstone så småningom, ska få högre prioritet.

Ett bra exempel är när man inte anmäler en aggressiv hund av just det skälet. När någon till slut faktiskt anmäler så heter det ofta att ”den har bitit flera andra förut”. Utan att kunna bevisa det kan man inte använda den informationen till att exempelvis förelägga ägaren något.

Vad har du för källa till att sterilisering inte är tillåtet i Sverige?
 
Det beror på vilken länsstyrelse man är i kontakt med, men oddsen ökar betydligt om anmälaren själv åtar sig att fånga in katten. Jag har handlagt mängder av sådana ärenden
Att inte anmäla bara för man tror att inget händer löser inga problem, tvärtom. Det är viktigt att synliggöra problem för att de, åtminstone så småningom, ska få högre prioritet.

Ett bra exempel är när man inte anmäler en aggressiv hund av just det skälet. När någon till slut faktiskt anmäler så heter det ofta att ”den har bitit flera andra förut”. Utan att kunna bevisa det kan man inte använda den informationen till att exempelvis förelägga ägaren något.

Vad har du för källa till att sterilisering inte är tillåtet i Sverige?
Nej anmäla kan vara bra men att få hjälp är inget man ska räkna med utan det är just bara anmälan för statistik. Jag har tagit hand om mängder av hemlösa katter och i början försökte jag få hjälp men gav snart upp det då det kostade mer än vad det smakade. Den tid det tog att tjafsa med folk som inte bryr sig om hemlösa katter hur fint det än låter på papper utan på sin höjd tyckte att jag skulle ringa kommunjägaren la jag hellre på katterna.

I Sverige kastreras katter. Att enbart sterilisera, dvs. att klippa äggledarna på en honkatt och klippa sädesledare på hankatt har inte varit okej i Sverige på väldigt lång tid. Många säger dock bara fel och/eller tror att det heter sterilisering på honkatt vilket det inte gör. En sterilisering innebär enbart att katten inte kan reproducera sig. Alla nackdelar det innebär för en katt att vara fertil kvarstår. Dvs. båda könen kommer fortsätta leta partner med alla risker det innebär, honan kommer fortsätta löpa och riskerar livmoderinflammation och juvertumörer och hankatten kommer fortsätta kissa revir.

Det här är baskunskap när det gäller katter.
 
Nej anmäla kan vara bra men att få hjälp är inget man ska räkna med utan det är just bara anmälan för statistik. Jag har tagit hand om mängder av hemlösa katter och i början försökte jag få hjälp men gav snart upp det då det kostade mer än vad det smakade. Den tid det tog att tjafsa med folk som inte bryr sig om hemlösa katter hur fint det än låter på papper utan på sin höjd tyckte att jag skulle ringa kommunjägaren la jag hellre på katterna.

I Sverige kastreras katter. Att enbart sterilisera, dvs. att klippa äggledarna på en honkatt och klippa sädesledare på hankatt har inte varit okej i Sverige på väldigt lång tid. Många säger dock bara fel och/eller tror att det heter sterilisering på honkatt vilket det inte gör. En sterilisering innebär enbart att katten inte kan reproducera sig. Alla nackdelar det innebär för en katt att vara fertil kvarstår. Dvs. båda könen kommer fortsätta leta partner med alla risker det innebär, honan kommer fortsätta löpa och riskerar livmoderinflammation och juvertumörer och hankatten kommer fortsätta kissa revir.

Det här är baskunskap när det gäller katter.

Då får vi helt enkelt enas om att vi har olika erfarenheter när det kommer till länsstyrelserna.

Att det är ovanligt att man steriliserar är jag väl medveten om, och jag vet också mycket väl vad ingreppet innebär, men du svarade inte på min fråga om var det står att det inte är tillåtet? Det är en väldigt stor skillnad. Och det görs fortfarande, om än sällan.
 
Länsstyrelsen var absolut behjälplig när jag kontaktade dem. Dock var de också mycket ärliga med att katter som inte anses tama och anses ägarlösa avlivas.

Så behjälplig med att ta katten när den fångats in, ja. Men inget annat.

Dock brukar katthemmen kunna vara behjälpliga även med att försöka hitta nytt hem. Erbjuder man sig betala för kastrering blir de överlyckliga.

Nu kommer våren och katthemmen överbelastas, men

Jag skulle utan tvekan kastrera en katt jag bedömde övergiven och förvildad. Men absolut inte sen bara låta den vara igen. Utan då får jag ta hand om den, se till den är märkt, vaccinerad, har mat och tillsyn och ha en plan för hur jag ska lösa det den dag jag ser den inte mår bra. Och även angagera mig dagligen i att få den tam, då man inte kan bedöma på håll om en katt mår bra.
 
Då får vi helt enkelt enas om att vi har olika erfarenheter när det kommer till länsstyrelserna.

Att det är ovanligt att man steriliserar är jag väl medveten om, och jag vet också mycket väl vad ingreppet innebär, men du svarade inte på min fråga om var det står att det inte är tillåtet? Det är en väldigt stor skillnad. Och det görs fortfarande, om än sällan.
Steriliseringar utförs inte alls i Sverige.

Jag är ledsen, jag är för dålig idag för att leta källor åt dig och jag har inga länkar sparade. Antingen får du vänta till en dag då min hjärna är mer med eller så får du leta själv.
 
Jag är full av beundran för alla människor och organisationer som arbetar för att förbättra katternas välfärd och höja deras status. Därför tycker jag det är tråkigt när man slänger ur sig ogrundade påståenden och/eller väljer att inte samarbeta med myndigheter och andra aktörer med samma mål. Jag har till och med stött på de som uppenbarligen bryter mot lagstiftningen för ”sakens skull”. Jag förstår att man tror att man gör rätt och vill väl, men enligt mig urholkar det förtroendet och minskar trovärdigheten för arbetet och förstör för både katterna och de andra som sliter hårt.

Jag har rätt bra (väldigt faktiskt) koll på både lagstiftningen och det praktiska arbetet på området. Att sterilisering inte är standard och enligt mig inte heller är att rekommendera är inte samma sak som att det inte är tillåtet. Eftersom jag gärna lär mig mer om jag har missat något efterfrågade jag en källa till ditt påstående, men den har du inte kunnat prestera och vid en snabb googling hittar jag detta på en veterinärkliniks hemsida:
”Vi hjälper dig med djurets behov av hälso- och sjukvård, och utför till exempel vanliga undersökningar och behandlingar inklusive hälsokontroll, blodprov, chipmärkning, besiktning och operationer tex kastrering/sterilisering av katt mm.”

Så jag är inte övertygad.

Om vi ska kunna höja katternas status behövs det att vi påverkar myndigheter, politiker och allmänhet. Då måste vi också vara sakliga och korrekta i våra argument så vi blir trovärdiga.
Så återkom gärna om det faktisk finns en källa, jag är fortfarande öppen för nya kunskaper.

Krya på dig!
 
Jaha då har det börjat springa en röd katt här :arghh: jag hoppas den är kastrerad men det är väl inte sannolikt om den kommer från samma ställe som de andra katterna har kommit ifrån :meh:
Min kvartstama katt som kommer fram hade några sår förra veckan undrar om de två hade slagits då :cry:
 
Jag är full av beundran för alla människor och organisationer som arbetar för att förbättra katternas välfärd och höja deras status. Därför tycker jag det är tråkigt när man slänger ur sig ogrundade påståenden och/eller väljer att inte samarbeta med myndigheter och andra aktörer med samma mål. Jag har till och med stött på de som uppenbarligen bryter mot lagstiftningen för ”sakens skull”. Jag förstår att man tror att man gör rätt och vill väl, men enligt mig urholkar det förtroendet och minskar trovärdigheten för arbetet och förstör för både katterna och de andra som sliter hårt.

Jag har rätt bra (väldigt faktiskt) koll på både lagstiftningen och det praktiska arbetet på området. Att sterilisering inte är standard och enligt mig inte heller är att rekommendera är inte samma sak som att det inte är tillåtet. Eftersom jag gärna lär mig mer om jag har missat något efterfrågade jag en källa till ditt påstående, men den har du inte kunnat prestera och vid en snabb googling hittar jag detta på en veterinärkliniks hemsida:
”Vi hjälper dig med djurets behov av hälso- och sjukvård, och utför till exempel vanliga undersökningar och behandlingar inklusive hälsokontroll, blodprov, chipmärkning, besiktning och operationer tex kastrering/sterilisering av katt mm.”

Så jag är inte övertygad.

Om vi ska kunna höja katternas status behövs det att vi påverkar myndigheter, politiker och allmänhet. Då måste vi också vara sakliga och korrekta i våra argument så vi blir trovärdiga.
Så återkom gärna om det faktisk finns en källa, jag är fortfarande öppen för nya kunskaper.

Krya på dig!
Ja visst är det tråkigt när folk slänger ur sig ogrundade påståenden som att länsstyrelsen skulle bry sig mer än att skicka kommunjägaren! Jag samarbetar gärna med myndigheter men inte när de anser att lösningen på problemet är att döda katterna. Jag sökte och fick tillstånd till att hålla fler än tio katter, det var inga problem alls. De var så glada att de slapp ta i problemet med hemlösingarna men någon hjälp, ekonomisk eller praktisk fick jag inte. Inte mer än att de kunde skicka kommunjägaren att döda dem då vilket jag inte ser som någon hjälp men det är ju bra att länsstyrelsen du arbetar på gör annorlunda än den jag kontaktade 👍

Tyvärr har veterinärernas riksförbund slutat dela med sig av riktlinjerna för kastrering av katter till de som inte är medlemmar men du kan säkert komma in där genom ditt arbete och läsa själv.
Att en veterinärklinik skriver sterilisering förvånar mig inte. Alldeles för få har koll på vad de olika ingreppen innebär och ger för resultat, även när det gäller människor. Många tror att sterilisering utförs på honkatter och kastrering på hankatter och att en sterilisering på människa innebär att man inte längre har någon mens. Folk har helt enkelt inte koll och kliniken hade fått färre kunder om de enbart hade skrivit kastrering.

Nej jag har svårt att prestera. Min hjärna är bränd, kokt, friterad och ugnsstekt efter lång och svår sjukdom som fortfarande pågår. Hjärntrötthet är inget man kryar på sig ifrån men tack ändå även om jag förstår att du var ironisk.
 
Kawonda - samarbeta med myndigheter som har samma mål?

Länsstyrelsen anser att förvildade katter inte ska tvingas leva inomhus. Att det är en för stor stress för dessa katter att fångas in och hållas inomhus. De flesta katthem under no kill policy har rakt motsatt åsikt.
Då blir det svårt både att samarbeta och att få hjälp.

Skulle länsstyrelsen bestämt skulle min Lukas fångats in och avlivats.

Jag förstår Länsstyrelsen. Och jag förstår katthemmen. (förutom i vissa fall med vissa djur). Och jag förstår också utan problem varför det inte är något större samarbete.
 
Nej, jag var faktiskt inte ett dugg ironisk. Och nej, jag jobbar inte på länsstyrelsen. Men vi kommer nog inte längre i den här diskussionen.
 
Nej, jag var faktiskt inte ett dugg ironisk. Och nej, jag jobbar inte på länsstyrelsen. Men vi kommer nog inte längre i den här diskussionen.

Vad bra! Då tackar jag igen :)

Okej, jag fick det intrycket då du tidigare skrev att du hade handlagt sådana ärenden. Nej det är väldigt synd att man inte kommer åt veterinärernasriksförbunds länkar längre. De var bra till mycket!
 
Kawonda - samarbeta med myndigheter som har samma mål?

Länsstyrelsen anser att förvildade katter inte ska tvingas leva inomhus. Att det är en för stor stress för dessa katter att fångas in och hållas inomhus. De flesta katthem under no kill policy har rakt motsatt åsikt.
Då blir det svårt både att samarbeta och att få hjälp.

Skulle länsstyrelsen bestämt skulle min Lukas fångats in och avlivats.

Jag förstår Länsstyrelsen. Och jag förstår katthemmen. (förutom i vissa fall med vissa djur). Och jag förstår också utan problem varför det inte är något större samarbete.

Det finns länsstyrelser som bedrivit både kastrations- och informationskampanjer och ingen djurskyddshandläggare tycker att det är roligt att skriva avlivningsbeslut. Många har också ett bra samarbete med katthem och organisationer och försöker göra det bästa av en nästan omöjlig situation. Visst finns det mycket som skulle kunna bli bättre, det förnekar jag inte alls, men de största problemen ligger högre upp än hos länsstyrelsen anser jag. Och faktum är att det helt enkelt inte finns hem till alla katter, vi måste liksom hejda produktionen.
Så ja, nog tycker jag att vi har samma mål? Inte tror du väl egentligen att djurskyddshandläggare tycker att det är ok med alla katter som lider? Men det är ett jobb som alla andra, med bristande resurser och direktiv uppifrån. Och ska vi kunna påverka där så krävs det att problemet syns.

Jag är glad att din Lukas hamnade hos dig istället och jag är glad att du visar förståelse för ”båda sidorna”, för det är så jag tror att man kommer framåt. Låt oss hoppas att det nu äntligen införs en krav på obligatorisk märkning och registrering så har vi kommit en bit på väg!
 
Det finns länsstyrelser som bedrivit både kastrations- och informationskampanjer och ingen djurskyddshandläggare tycker att det är roligt att skriva avlivningsbeslut. Många har också ett bra samarbete med katthem och organisationer och försöker göra det bästa av en nästan omöjlig situation. Visst finns det mycket som skulle kunna bli bättre, det förnekar jag inte alls, men de största problemen ligger högre upp än hos länsstyrelsen anser jag. Och faktum är att det helt enkelt inte finns hem till alla katter, vi måste liksom hejda produktionen.
Så ja, nog tycker jag att vi har samma mål? Inte tror du väl egentligen att djurskyddshandläggare tycker att det är ok med alla katter som lider? Men det är ett jobb som alla andra, med bristande resurser och direktiv uppifrån. Och ska vi kunna påverka där så krävs det att problemet syns.

Jag är glad att din Lukas hamnade hos dig istället och jag är glad att du visar förståelse för ”båda sidorna”, för det är så jag tror att man kommer framåt. Låt oss hoppas att det nu äntligen införs en krav på obligatorisk märkning och registrering så har vi kommit en bit på väg!

Samma mål avseende få bukt med problemet absolut. Men tråden handlar om vad göra med en troligen hemlös katt. Och där är det oftast helt olika hanteringssätt. Och jag svarade utifrån trådens omständigheter. Men menar du i stort så absolut, då finns inte lika mycket motsatsförhållanden.

Och vi är helt eniga i att lösningen är i "andra änden". Man kan omhänderta och omplacera herrelösa katter tills man faller död ner av utmattning. Det kommer bara nya. Och där skulle lag om märkning och registrering - och gärna krav på kastrering om katten ska släppas ut göra stor skillnad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
464
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp