Sv: Kastrera eller inte.......
De som var dåliga när de kastrerades hade en något längre återhämtningstid. Nu har jag ju inte kastrerat någon 'ung och kärnfrisk' men Millis är den som kommer närmast. Kastrerades som 7-åring (betedde sig som inte en dag över 2 år). Hon kollades upp då jag tyckte hon blödde aningens för mycket i ett löp och drack lite för mycket. Jag är nojig med pyo så kollade upp snabbt. Ultraljudet var inte solklart men visade något litet. Så hon oppades några dagar senare. Ingen pyo, däremot kroniska, äldre förändringar på livmodern.
Hon kom inte riktigt igång med att dricka efter narkosen, och blev uttorkad och fick droppas dagen efter. Men kräsen greyhound, blir lätt uttorkad med. Var lite ynk första två dygnen, sen var hon precis som vanligt. Dvs det var ett elände att hålla henne lugn fram till stygntagningen
Full fräs efter stygntagningen. Hade det inte varit för stygnen så hade hon gärna fräst runt tredje dygnet efter op.
De andra har varit 9 -10 år (och av ras där det är rätt gammalt), har varit friska innan, men drabbats av pyo och opererats akut. En hämtade sig aldrig riktigt, oppades mitt i rötmånad, problem med sårläkning, och det läkte tillslut, men hon blev 'gammal över en natt' och togs bort några månader senare pga att hon blivit 'gammal'.
De andra hämtade sig trots åldern fint, något lite längre återhämtning som sagt, men då var de ju lite nedsatta pga pyo när de oppades. De har varit 'tillbaka' på ungefär en vecka, och efter stygntagning farit runt som innan (vilket varierat beroende på hur hunden var, från fullt ös medvetslös till något värdigare).
Så, ingen direkt tuff återhämtningstid hos våra i alla fall, ett par dagar - en vecka, sen har DE tyckt det var fullt fit for fight igen. Dock är det ju konvalescens och 'ta det lugnt och fint' tills stygnen är borta, dvs 10 - 14 dagar. Så länge har ingen utom den där jag nämnde som blev gammal över en natt tyckt själva att de behövt ta det lugnt dock