Kastrera en American akita hane

Jag har inget att säga om just hundrasen Am Akita, annat än att dom är otroligt vackra!

Men jag kan ge info om en kastrerad hane (min hund av annan ras, som absolut inte ska gå i avel trots sina meriter).
Vi valde att kemiskt kastrera under ett år för att utvärdera vad som händer med hunden innan vi valde att kastrera "på riktigt".
I vårat fall så blev det ingen skillnad mentalt, möjligen någon mer "tillfreds" med sig själv (men det kan vara åldern också). Pälsmässigt så är den fortfarande fin men han har svårt att fälla normalt och det blev mer päls överlag. Matmässigt så blev det en "labrador"... dvs han lägger på sig av ingenting.
 
Jag har för tillfället 2 American Akita, är väl insatt i rasen.
Vad är det du specifikt vill veta?
Varför är det en drömras om du inte är väl insatt i hur de är?
Varför vill du ha en American Akita? Vilka egenskaper är det som tilltalar dig?
Vad har du tänkt göra med hunden?

Här är en väldigt kort, ärlig bild av rasen:
De har Noll vilja att vara till lags, gör bara det de tjänar på. Enorm jaktlust. Könsbunden aggressivitet finns, men de bangar inte att slåss med motsatt kön om det bjuds upp. De är rejält skarpa. Självständiga från start, räkna inte med att 8 veckors valpen följer efter dig lös om du gömmer dig tex, då sticker de och hittar på något kul för sig själva. Om man får tag i en välavlad så är det hundar som inte hetsar upp sig i onödan (men även dessa hundar reagerar blixtsnabbt på "rätt" retning och det smäller). En välavlad är en mentalt stabil hund, trygg, funkar att träna olika grenar på lägre nivå, men räkna inte med att kunna ha hunden lös på icke inhägnat område. De ska INTE vara reserverade! Det är skillnad på ointresserad av främmande och reserverade. Det är en relativt frisk ras, hd och ed förekommer bla, även en del problem med autoimmuna sjukdomar. Mentaliteten måste man vara noga med när man väljer vem man köper ifrån. De brukar bli väldigt fästa vid familjen men inte alla är så förtjusta i att gosa i soffan. Det är en tyst ras, skäller i regel nästan ingenting, undantag finns. De har ett fint språk, därav tolkar många dom som otydliga. Vaktar. Stora och ståtliga och med otrolig utstrålning, men i fel händer kan det bli en farlig/otrevlig hund.

Det är väldigt dumt att lyssna bara på dom som säger det man vill höra. För då kommer hundägarskapet inte bli roligt.

Min åsikt om kastrationer är att det gör man av medicinska skäl. Framförallt i en så här liten ras så ska man inte kastrera i onödan.

Att köpa en American Akita som penisförlängare är nåt av det sämsta man kan göra. Man ska välja ras utifrån vad man vill ha hunden till och utifrån hur hundens behov passar med ens egna.


En hund blir inte vad man gör den till. Den blir vad man gör den till utifrån sin genetiska bakgrund. Det kan funka med katten, men lika gärna inte. Även om man vant hunden med katten från början kan det sluta illa, tyvärr.


Jag förstår inte vad det är för kurser du gått och vad för tävlingar?
American Akita är inte som alla andra, på gott och ont. Att påstå att mentaliteten skulle bero på hur mycket tid ägaren lagt på den visar bara på okunskapen hos den som uttalat detta.


Det där är en sanning med modifikation, som vi borde se över på hemsidan.
Visst går det utmärkt att tävla i lydnad, om du räknar med att ena dagen lämnar hunden planen mitt i ett moment, nästa dag gör den alla momenten utan att blinka. Agility är inte en gren som passar tävlingsmässigt, de är för tunga och långsamma. Vill man leka agility med låga hinder fungerar det, ibland. Det finns EN American Akita som tävlat i sök och en handfull som tävlat i spår (men det var flera år sen). Tjänstehundar var länge sen det fanns nån och det har inte varit många öht (sista godkända 2011). Viltspår och nosework är grenar som passar ypperligt.


Jag är väldigt nyfiken på vilken uppfödare du pratat med, du kan pm:a om du inte vill skriva ut öppet.
Jag skulle rekommenderad dig att prata med fler uppfödare och fler ägare, träffa flera hundar från olika linjer för att få en uppfattning hur hundarna är. Kontakta gärna rasklubben så får du en ärlig bild av hur rasen är.
Om du bestämmer dig för att köpa, se till att köpa från en uppfödare som avlar på friröntgade hundar (Hd och ED) gärna ögonlyst och gått BPH och som fött upp en längre tid och är väl insatt i rasen.
Varför har man en Akita överhuvudtaget?! Förlåt för en okänslig fråga men varför har du Akita? 🤗
 
Tack, äntligen någon som är positiv till den här rasen ❤️ känns som många som skriver här inte gillar den rasen ❤️❤️

De är vackra och avlade för annat än soffmys och vanliga slö promenader. Jag har ochså träffat på några Akita tikar när jag jobbade hos djurdoktorn. Men också Sett dessa tikar från samma kennel ryka i hop. Inget trevligt alls. Tikarna hade varit vänner innan.
Så det är mycket hund och tycker man ska tänka sig för om kunskapen finns först.
 
Varför har man en Akita överhuvudtaget?! Förlåt för en okänslig fråga men varför har du Akita? 🤗
Varför har man nån ras? För att deras egenskaper passar med ens egna...

Enkelt beskrivet: Jag vill ha en stor hund, med stående öron, kort funktionell päls, liten pälsvård, svansens hållning spelar ingen roll för mig. Jag vill ha en hund med en för mig lagom energinivå och som inte är lika krävande som många brukshundar. Jag vill träna och tävla lite i olika grenar men siktar inte på SM. Vakten är ett plus för mig som bor ute på vischan. Jakten är inget större problem eftersom jag inte har något behov av att ha hunden lös i alla lägen. Jag tycker det är väldigt roligt att hitta på sätt att motivera svårmotiverade hundar och tänka utanför boxen. Jag har inget behov av att mina hundar ska fungera att släppas ihop med varenda människa och hund vi träffar. Jag gillar att de i regel inte hetsar upp sig i onödan, att de är generellt tysta och sansade. Inget flams och trams, ordning och reda. Typ så.
 
Jag tar åt mig utav det som skrivs. Men när man läser vissa delar så verkar inte denna rasen passa någon människa? Ingen skriver något positivt om den, därför tyckte jag det var kul att det kom en positiv kommentar. Har du en akita??
Jag är inte först med att skriva detta, men om du läser allt negativt är det kanske fel egenskaper?

Jag ser många positiva saker med det folk skriver, som vakten och att den inte har jättemycket behov av stimulans. Om det inte vart för jakten hade jag mycket väl kunnat tänka mig en sådan hund efter det folk skriver här. Men det betyder inte att det är positivt eller lämpligt för alla. Säg att hunden saknar vakt så backar jag för rasen, jag vill ha vakten. Säg till någon annan att den har vakt backar den.

Det handlar inte om kunskap, utan vilken ras som passar och vilka egenskaper men vill ha. Ett tips är att inte utgå från en ras, klargör vilka egenskaper du vill ha och hitta ras efter det istället. Det finns många kunniga hundmänniskor här, jag är inte en av dem, så tips på ras kan man få här :)
 
Konstigt att jag då har träffat flera personer som ställt ut akita på my dog i Göteborg 🤔 visst det var inte i år men har varit där i flera år i rad, dock kommer jag inte ihåg vilket år det var.. Men det var inte heller igår jag började känna mig intresserad utav rasen. Har förstått att det inte är vanligt med akita i Sverige, men följer lite olika sidor på bland annat fb som informerar mycket om rasen och vad som är viktigt att tänka på så jag blir mer "kunnig" om rasen som du skriver...bland annat följer jag en utländsk sida som folk lägger mycket energi på om rasen akita. Finns aldrig några dumma frågor, därför jag ställer mycket frågor haha 🤔😅

Det är ju skillnad på att prata med personer som ställer ut sin hund på MyDog och på att ha varit i rasmontern och pratat där man representerar rasklubben och sin ras. Visst representerar man rasen på utställning också men där behöver ju folk varken vara insatt i rasen eller med i rasklubben.
 
Det finns mycket speciella hundar inom spetsar och urhundar. Det är inte fel, men man måste uppskatta dem för vad de är.

Jag såg en människa "knöla ihop" en malle nu på morgonen. Hunden tog det på rätt sätt, kammade sig och så fortsatte de tillsammans - men det är en hund som är avlad för att vara tillags och jobba med sin människa. I varje generation utvärderas de egenskaperna och man bygger vidare på dem (inom seriös avel). Hade du gjort samma sak med en spets eller urhund hade hunden sannolikt konstaterat att du inte var rolig att gå ut med (talk to the hand liksom, varpå de flesta människor hade blåst en säkring och så hade det varit kört). Chansen att den hade rättat sig skulle vara ungefär lika stor som risken att den hade försvarat sig.

När det gäller rasgrupp fem är det också lätt att missa hur stor variationen är inom vissa av raser (nu tar man t.ex. hem basenji från ursprungsländerna - men många tror ändå att rasen per automatik är de mysiga sällskapshundar som många svenska uppfödare fått fram. Eller min egen ras - podengon med allt mellan lättsamma familjehundar och vilda vesslor. Och ägaren till en vild vessla står inte i rasmontern på My Dog)
 
Varför har man nån ras? För att deras egenskaper passar med ens egna...

Enkelt beskrivet: Jag vill ha en stor hund, med stående öron, kort funktionell päls, liten pälsvård, svansens hållning spelar ingen roll för mig. Jag vill ha en hund med en för mig lagom energinivå och som inte är lika krävande som många brukshundar. Jag vill träna och tävla lite i olika grenar men siktar inte på SM. Vakten är ett plus för mig som bor ute på vischan. Jakten är inget större problem eftersom jag inte har något behov av att ha hunden lösa lägen. Jag tycker det är väldigt roligt att hitta på sätt att motivera svårmotiverade hundar och tänka utanför boxen. Jag har inget behov av att mina hundar ska fungera att släppas ihop med varenda människa och hund vi träffar. Jag gillar att de i regel inte hetsar upp sig i onödan, att de är generellt tysta och sansade. Inget flams och trams, ordning och reda. Typ så.
Med den beskrivningen lät dom ju inte längre som monsterhundar :)
 
Nu blir detta en smula OT men min ras är rottweiler.

Jag har tagit över mången rottweiler som vuxit upp hos människor som tycker det är en utmärkt förstahund, eftersom de träffat grannens/kusinens/kompisenssysters/younameit jättetrevliga rottweiler som lydde vid minsta vink och var SÅÅÅ kelig, lugn och barnvänlig.

Mmm. Den är uppenbart uppvuxen hos någon som kan hund eller haft en helt ofattbar tur. Det är jättetrevliga hundar OM en fattar vad man pysslar med. En rottweiler frågar inte som en labrador. En blick, du som förare säger inte nej - vips! så har du godkänt att hunden tar pizzan. Nästa gång du försöker freda din pizza kommer du få en bister blick och kanske ett morr - du har ju redan en gång (ofta helt ovetande) godkänt att käket är rottweilerns.

De är intelligenta, lättlärda, skarpa, snabba och otroligt tillgivna. Men för den som inte förstår sig på att hantera dessa egenskaper är det en obehaglig knivskarp bit- och morrmaskin.

Det gäller att veta vilka egenskaper en önskar, hur en hanterar baksidan av de oönskade.
 
De tjänar pengar på det.

-Klipp-

Detta! Det känns som en väldigt ny grej som har kommit dom senaste åren att rekommendera kastrering till allt och alla och gärna utan att nämna eventuella biverkningar som kan ske.

Nu blir detta en smula OT men min ras är rottweiler.

Jag har tagit över mången rottweiler som vuxit upp hos människor som tycker det är en utmärkt förstahund, eftersom de träffat grannens/kusinens/kompisenssysters/younameit jättetrevliga rottweiler som lydde vid minsta vink och var SÅÅÅ kelig, lugn och barnvänlig.

Mmm. Den är uppenbart uppvuxen hos någon som kan hund eller haft en helt ofattbar tur. Det är jättetrevliga hundar OM en fattar vad man pysslar med. En rottweiler frågar inte som en labrador. En blick, du som förare säger inte nej - vips! så har du godkänt att hunden tar pizzan. Nästa gång du försöker freda din pizza kommer du få en bister blick och kanske ett morr - du har ju redan en gång (ofta helt ovetande) godkänt att käket är rottweilerns.

De är intelligenta, lättlärda, skarpa, snabba och otroligt tillgivna. Men för den som inte förstår sig på att hantera dessa egenskaper är det en obehaglig knivskarp bit- och morrmaskin.

Det gäller att veta vilka egenskaper en önskar, hur en hanterar baksidan av de oönskade.

Kan också lägga till en snarliknande historia. Jag växte upp med BCs. Alltså arbetande vallande BCs. Fast vi bodde i lägenhet och sen ett litet hus så arbetade våra hundar för en djurägare ute på landet i närheten, och det pysslades ev med lite annan träning. Mina föräldrar var kunniga och hade läst en massa böcker om vallning och hundträning, alltså pålästa och hade lagt ned år av träning för att få våra hundar så trevliga och lydiga. En granne fick för sig att skaffa BC för våran var ju så trevlig och lydig. Ungefär en vecka senare skickade dom tillbaka valpen till uppfödaren för den var som ett litet monster som rev ned hela huset. Dom såg inte all jobb och träning bakom våra hundar som låg lugnt i trädgården, och hur när dom inte var hemma och tog det lugnt åkte iväg för att valla och träna saker regelbundet. Det är absolut mycket mer att veta och lära sig om en ras än det man ser när man träffar en då och då.
 
Senast ändrad:
Med den beskrivningen lät dom ju inte längre som monsterhundar :)
Vem har sagt att de är monsterhundar?
Jag tycker att man ska beskriva alla sidor av en ras, inte bara de som folk vill höra, det kan gå så otroligt fel då. Kan man inte tänka sig en hund med de egenskaper som räknas upp som "negativa", så ska man titta på en annan ras. För hundar blir inte vad man gör dom till...

Det som jag ser som positivt med rasen finns det definitivt andra som som ser som icke önskvärt beteende. De ÄR inte fluffiga gosenallar utan stora, driftstarka hundar med rejält med jaktlust, skärpa och kampvilja, som i regel inte gillar andra hundar speciellt mycket. Vill man inte ha en hund med de egenskaperna så ska man leta vidare.

Det handlar om att vara ärlig mot sig själv, vad vill man egentligen med sitt hundägande och vad har man att erbjuda hunden? När man listat upp det, då börjar man leta efter en ras som stämmer in på kriterierna, man försöker inte hitta en icke rastypisk hund som kanske passar in på ens kriterier om man har tur...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp