Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

P

Pantalon

Hej på er kattmänniskor.
Eftersom att sökfunk och jag inte är kompisar så lägger jag upp en ny tråd och hoppas att ni överlever!

På gården här hemma så har vi nu tre honkatter som vi tycker mycket om men nu på våren så är de rena ungkarlsmagneterna.

För tillfället stryker två stora och mycket fina/välmående, men tyvärr vilda, hankatter runt gården.
Jag känner igen båda två sedan förra året men vet inte riktigt hur gamla de är, kanske mellan 2 och 4 år.

Just nu när de är så inne på att para sig så "glömmer de bort" att vara skygga, åtminstone den ena av dem, och jag tror säkert att vi skulle kunna fånga dem.

Nu är det så att jag inte vet särskillt (läs något) mycket om kastrering så jag tänkte höra lite med er belevade människor om hur det ligger till.
Är det vettigt att kastrera en så pass gammal hankatt (komplikationer etc...)
Kommer hankatten att sluta med sina beteenden eller blir det samma sak fast tomma skott?
Tror ni att hankatten gör sig bofast eller kommer de fortsätta sitt ungkarlsliv?

Kan man kastrera på gården eller är det klinik som gäller? Vet inte hur stort ingrepp det egentligen är...
Om man måste åka till klinik: Måste det vara djursjukhus eller funkar det med lokal vet?
Tillsist, Någon som har koll på ungefärliga kostnader för två hankatter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

När man kastrerar hankatter, tar man ju bort testiklarna. Det innebär att de slutar producera könshormon, de förlorar sin könsdrift och då blir de ointresserade av honor. När man kastrerar äldre hanar, kan det bli så att vissa väl invanda beteendemönster inte bryts. Det är omöjligt att svara på i förväg exakt hur den enskilda katten blir efter kastration.
När könsdriften försvinner, försvinner även behovet av att stryka omkring och leta honor. Det är därför en kastrat oftast stannar hemma på gården och inte ger sig iväg. Kastrerar du dessa hankatter, kan de alltså mkt väl bosätta sig på din gård.
Uppskattar du katten till 2-4 år, är inte åldern i sig en riskfaktor för narkosen. Det kan ju vara bra att kunna hålla katterna under lite kontroll efter kastrationen just för att se att såren inte infekteras, med vilda katter kan det ju bli svårt.
Du behöver inte åka till ett djursjukhus för att kastrera katterna. Din lokala veterinär gör det också. Vet inte om du syftar på en privat smådjursveterinär eller en distriktsveterinär, men när det gäller de senare, kan de säkert komma hem till dig och kastrera oxå. Det innebär ju mindre stress för katterna, som slipper åka bil. Ring och hör med den veterinär du vill anlita! När det gäller pris, är det så svårt att säga, det varierar så mycket, men kanske runt 500kr/katt.

Är dina honkatter kastrerade? Om inte, tycker jag du ska göra det. (såvida du inte tänkt ta ungar på dem alltså.) Det däremot görs inte hemma och kostar lite mer än en hankattskastration.

Det är kanske kontroversiellt att säga så här, men om du vet att dessa katter inte har ett hem och du inte är beredd att erbjuda dem ett efter kastrationen, så tycker jag att du istället ska fånga in dem och avliva dem. Det finns alldeles för många förvildade katter i vårt land.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

varför kastrerar ni inte era honkatter ist? så behöver ni inte oroa er för kattbebisar. Och då kommer hankatterna antagligen sluta springa hos er. Vet inte om man får kastrera någon annans katt. Hankatter kan ju gå väldigt långt när de är löpperioder. Så de är inte säkert de är någon i trakterna som äger katterna.

bara en tanke. jag har våran honkatt kastrerad. ska snart kastrera killen oxå. Tycker man kan kastrera alla katter som inte ska användas till avel
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Tack så mycket för ditt svar. Trevligt att du orkade svara så utförligt:)
Vid ev kastration så kan vi mycket väl tänka oss att ge dem ett hem som de förhoppningsvis uppskattar.
Jag har fastnat lite för dem pga att de är så eleganta:love:
Fyra eller fem katter på gården kan vara ganska lagom.

Svar även till pheonix
De honkatter vi har är bara "enkla" bondkatter så det finns ju inget avelssyfte med att ha dem.
Jag vet att det kan irritera många att vi inte kastrerar dessa honor då.
och jag inser att kastrering av hankatterna egentligen är en ganska kortsiktig lösning.
Dessutom vill jag inte gärna bara skuffa hankatterna till ngn annan utan just ta in dem och minska antalet vilda katter med två.

Katterna lever ute av olik anledningar, de är helt enkelt stallkatter.
Visserligen håller de sig i stallet men genom åren så har ett antal dött.
Det finns såklart många faror för en liten katt och detta är en av anledningarna till att vi vill ha möjligheten att behålla kattungar när det behövs.

En annan anledning är att vi inte haft problem med att bli av med kattungarna. Många familjer runt omkring har letat efter sin huskatt så de har gått åt, kanske mycket tack vare att vi inte har fått särskillt stora kullar.

Värst vad jag babblar på.

Jag, precis som ni, vill inte bidra till fler hemlösa katter i skogarna.
Om vi märker att siyuationen drabbar katterna på ett dåligt sätt får vi såklart ändra på förutsättningarna och kastrera åtminstone någon av våra honor.

Att vi inte gör det nu hänger även ihop med att jag ännu inte tjänar pengar själv. (pluggar)
Trots det vill jag göra det som känns rätt.
mat, avmaskning, vetvård är självklart och nu har jag äntligen lyckats övertala föräldrarna till att åtminstone ta hankatterna.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Tack så mycket för ditt svar. Trevligt att du orkade svara så utförligt:)
Vid ev kastration så kan vi mycket väl tänka oss att ge dem ett hem som de förhoppningsvis uppskattar.
Jag har fastnat lite för dem pga att de är så eleganta:love:

Ansluter mig till Pimys svar, utom kanske sista stycket: om de blir kastrerade har de mycket bättre chans. Antingen att få bli adopterade nånstans, eller släppas in i en koloni. Har de klarat sig halvvilda hemlösingar så länge så är de ju uppenbarligen överlevare. Då vore det en synd att avliva dem.
Men nu löser sig problemet av sig självt, underbart! :banana:
Tack Pantalon.


Tips:
Har du hundburar? Om du inte har nåt bra utrymme för dem under rekovalenscenstiden (något dygn för hanar), så kan du ha dem just i var sin rengjord hundbur. Hundburen i ett uppvärmd garage eller pannrum eller så...
Har man hundbur, är lämpliga utrymmen väldigt sällan något problem.


För att återgå till din grundfråga, Pantalon.

Om de besökande herrarna är vildisar är det allra bästa att göra så som du gör, dvs kastrera dem, så gör man alla berörda en tjänst. Har du ont om pengar så kan du försöka fråga ett katthem i närheten... Alternativt en del veterinärer ger rabatt om de vet att det är vildisar.

Men om de besökande herrarna är hemmakatter på amorösa utflykter blir det genast känsligare...
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Svårt att säga om hankatterna kommer sluta göra som de gör, driften sitter inte bara i kulorna. I synnerhet inte hos hanar som gått fertila länge. Däremot åtgärdar ni ju problemet kattungeproduktion och det är inte illa.

2-4 år är ingen ålder för en katt, det är ju ungkatter du pratar om! ;) Det ska inte vara några problem att kastrera dem om de är friska. En del veterinärer kastrerar hanar hemma i köket (eller på annan lämplig plats).

För två hanar bör en kastrering kosta 800-1000 kr.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

varför kastrerar ni inte era honkatter ist? så behöver ni inte oroa er för kattbebisar.


Tycker detta äre enb bra idé, och hade det varit mina honkatter, hade jag känt såhär: jag lägger hellre ungefär samma peng på mina egna katter än på någons vildkatter.

Till TS: kastrerar du hankatterna kommer det garanterat komma nya. sterelisera dina istälelt behöver du inte ora dig!
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Det stämmer inte att okastrerade hankatter slutar springa hos en om man kastrerar sin honkatt. Jag kasterade min honkatt i höstas - inte försvann den okastrerade hankatten för det, men han är nog mest ute efter mat. Tyvärr märker han revir inne i vårt stall så det är inte så kul att ha honom där. Hade han inte gjort det hade han gärna fått stanna - om han kan komma överens med mina katter. Tyvärr vet jag inte om han har en ägare eller inte så jag kan ju inte bara kastrera honom. Grannarna säger att han troligtvis har en ägare, men han är hos oss hela tiden.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Jag kasterade min honkatt i höstas - inte försvann den okastrerade hankatten för det, men han är nog mest ute efter mat. Tyvärr märker han revir inne i vårt stall så det är inte så kul att ha honom där. Hade han inte gjort det hade han gärna fått stanna - om han kan komma överens med mina katter. Tyvärr vet jag inte om han har en ägare eller inte så jag kan ju inte bara kastrera honom. Grannarna säger att han troligtvis har en ägare, men han är hos oss hela tiden.

Det finns de som i motsvarande läge tar en liten rövarchans och kastrerar ändå. Detta här är ju knappast en avelskatt, utan en husis som hittills inte kastrerats av ren slöhet. (eller rent av en hemlösing).
Chansen är rätt stor att en dålig ägare inte märker nånting eller bryr sig.
vidare, du har alltid nödutvägen att låtsas ovetande. :)

Har du 500 kr till övers, och tycker det är ett skäligt pris för att bli av med problemet och samtidigt göra en god gärning Gudi till behag, så överväg... :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Tips:
Har du hundburar? Om du inte har nåt bra utrymme för dem under rekovalenscenstiden (något dygn för hanar), så kan du ha dem just i var sin rengjord hundbur. Hundburen i ett uppvärmd garage eller pannrum eller så...
Har man hundbur, är lämpliga utrymmen väldigt sällan något problem.


För att återgå till din grundfråga, Pantalon.

Om de besökande herrarna är vildisar är det allra bästa att göra så som du gör, dvs kastrera dem, så gör man alla berörda en tjänst. Har du ont om pengar så kan du försöka fråga ett katthem i närheten... Alternativt en del veterinärer ger rabatt om de vet att det är vildisar.

Men om de besökande herrarna är hemmakatter på amorösa utflykter blir det genast känsligare...

Supertips! Har inga egna hundburar men kan kanske få tag på två att låna en tid.
Herrarna måste bli lite vana vid oss dessutom så vi måste ju ha dem instängda någonstans också senare.

Jag är nästintill hundra på att de inte har några ägare.
En av dem kommer antagligen från oss från början. Det är först nu på senaste som jag börjat ta tag i att vårda katterna utöver utfodring och ha kontroll på kattungarna.
Den andra hankatten är alldeles för vild för att vara någons. Kommer nog tyvärr att bli svårt att fånga honom. Men jag ska banne mig lyckas.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Ju mer jag tänker på det dessto mer övertalar jag mig själv.
Jag tänker börja med att få de två hanarna kastrerade.
Jag har ju nyss övertalat ekonomen (mamma);)
Dessutom så kan jag inte känna mig helt säker på om de är dräktiga eller ej. Eller?

Två av honkatterna har vi haft ett par år och de är extremt duktiga på att föra sina anlg vidare. Den tredje vet jag inte riktigt, omhändertog henne i höstas.
Oavsett så kan det bli väldigt mnga katter varje år.
Nej, nästa steg blir nog att ta två av honkatterna.


Alla;
Två av honorna är också unga, mellan 2 och 4.
Den tredje är äldre, jag skulle gissa på runt 7 år.

Hade ni kastrerat/steriliserat(skillnad?) den gamla honan?
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Jag tänkte svara på din sista fråga.

Jag hade kastrerat även den "gamla" honan.
En motivering är vad veterinären berättade för mig häromveckan. En hemlös äldre honkatt hade tagits om hand, som troligen fått massa kullar kattungar ute varje år. När veterinären opererade henne och undersökte livmodern var den så sliten utav alla kullar att den nästan gick sönder bara hon tog i den.

Det är enormt slitsamt för en katt att få kattungar, så ja, jag hade kastrerat den äldre katten också. 7 år behöver inte vara någon ålder, hon kan ju leva 10 år till med lite tur.

Eloge till dig som börjat ta tag i katternas tillvaro nu, jättebra!!
Det blir skönt för dem att bli kastrerade, hormoner, drifter, kullar och allt löpande tar på krafterna.

Dessutom, om ni är rädda att få för lite antal katter i framtiden så finns det massor av oönskade eller hemlösa huskatter bla från katthem osv som ni kan ta emot istället så gör ni dem en enorm tjänst.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Hade ni kastrerat/steriliserat(skillnad?) den gamla honan?[/B]

Katter har ingen menopaus, dvs kattorna kan föda långt upp i åren så länge de lever.

Så om du inte räknar med "naturlig avgång" eller så, så kastrera henne också...

Försök dock gärna att förhandla fram en liten mängdrabatt hos veterinären. :)
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Ush! Så fruktansvärt:(
Det är sant om du säger.
Finns massor av hemlösa, stora som små!
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?


Alla;
Två av honorna är också unga, mellan 2 och 4.
Den tredje är äldre, jag skulle gissa på runt 7 år.

Hade ni kastrerat/steriliserat(skillnad?) den gamla honan?

Det finns viss begreppsförvirring kring det här med kastration/sterilisering av honkatter. Jag vet inte om sterilisering var ngt som var standard förr, men det är nog ingen i Sverige som utför det längre. Sterilisering innebär att man skär/knyter av äggledarna så katten fortfarande har "alla delarna" i behåll, fortsätter löpa men kan inte bli dräktig. Så som man gör när man steriliserar kvinnor, alltså. Kastration av honkatt innebär att man avlägsnar livmoder, äggledare och äggstockar och kattan blir en "det" istället. Slutar löpa, risken för livmoderinflammation försvinner (eftersom katten inte har ngn livmoder längre) och även risken för juvertumörer minskar kraftigt, då dessa ofta beror på hormoner.
En kastrerad katt, av båda könen, får ofta större intresse för mat efter ingreppet, då inte så mkt energi går åt att jaga tjejer/löpa, och de lägger då lättare på hullet. Det kan därför vara idé att hålla lite koll på deras hull så de inte blir feta. Kan ju vara svårt när det gäller stallkatter, de jagar ju, och det är ju omöjligt att reglera. Man kanske kan minska stödmatningen lite då istället.

En 7-årig katt är inte för gammal för att kastrera, är hon bara frisk i övrigt finns det inget som talar emot att kastrera henne med! Som det sagts tidigare, blir inte katter infertila med ökad ålder.

Hoppas det var svar på dina frågor. Är det ngt mer du vill veta, är det bara att fråga!
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Sterilisering av honkatter har då inte varit vanligt de sista 34 åren troligen aldrig.
Däremot har ordet länge allmänt använts i denna felaktiga betydelse.
Det räcker att avlägsna äggstockarna för att det skall vara en kastration den varianten med att lämna livmodern förekommer på sina håll.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Ring ut en sk häst vet dom kommer ut o kastrerar på plats ,, kostar några hundringar o ger sällan komplikationer .
Vi har samma problem runt våra stallkatter ( alla kasterade utom en tjej som är bara 9mån) hon löper nu o ska "snöpas" snart.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick förra veckan (om jag nu minns rätt) hem en liten "unge" (dryga halvåret, möjligen fem månader). Har inga direkta bra bilder för hon...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: astronaut
·
Hästvård Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå. B-ponnyhingst...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 678
Katthälsa Min mamma bor i hus på landet och har två katter. Hennes granne har en katt. Alla tre katterna är/har varit kompisar och stryker...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 609
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp