Vad kan ha hänt med katterna?

Seabaz

Trådstartare
Min mamma bor i hus på landet och har två katter.
Hennes granne har en katt.

Alla tre katterna är/har varit kompisar och stryker omkring på varandras tomter som dom vill. (bondkatter allihop)

För ca en vecka sedan (lite mer kanske?) försvann grannens katt och mammas ena katt. Mammas andra katt var hemma men åt inte och gick inte från huset/terassen.

Efter fyra dagar hittas grannens katt vankandes på en väg ca 300 meter hemifrån. Den gick fram och tillbaka på vägen. Dom plockade upp den och tog med den hem. Den gick inte från deras hus på 2-3 dagar men sedan kom den och hälsade på hos mamma igen. Men den hade förändrat beteende.
Den var skyggare och fräste och den bet även mitt brorsbarn när han skulle klappa den. (Och den ungen vet precis hur man handskas med katter, han är uppväxt med katter och har två innekatter själv hemma).
Jättekonstigt då denna katt har varit mycket mer snäll och tillmötesgående tidigare än mammas egna katter!

Sedan försvinner mammas andra katt, efter att den inte ätit ordentligt eller gått från huset på flera dagar så är den plötsligt också borta!

Och grannens katt är inte längre och hälsar på hos mamma men den är fortfarande hemma hos sig i alla fall.

Så detta är allt vi har att gå på...

Mammas katt 1: Har varit borta hela tiden
Grannens katt: Var borta några dagar men är nu hemma men med beteendeförändrad
Mammas katt 2: Åt inte sedan de andra två katterna försvann, försvann själv ett par dagar efter att grannens katt kommit hem igen.
Har nu varit borta 4 dagar och katt 1 då ca 10 dagar kanske?


Jag har satt upp lappar nu och tänkte ringa katthemmet i morgon. Polisen är väl inte värt att ringa eller?

Ingen av katterna är märkta eller har haft halsband på sig, tyvärr, men alla tre är kastrerade (mammas är honkatter och grannens en hankatt)

Vad kan ha hänt?

Varg, Lo och Mårdhund har setts 4km från huset men det känns inte som det?
Mamma ska fråga en annan granne om dom använder sig av råttgift? (men jag googlade det och det känns som en väldigt liten risk att katter får i sig det)
 
Sv: Vad kan ha hänt med katterna?

Det enda jag kan tänka mig är att katterna blivit ordentligt skrämda av något och håller sig borta pga av det. Det kan leda till personlighetsförändringar som här hemma i alla fall, varit övergående.

Ring absolut polisen och lämna signalement. Jag hittade en av mina en gång mha polisen.

Håller tummarna för er!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 647
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 342
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp