Kastrera honkatter.

Jag har nyligen låtit kastrera min ettåriga honkatt. Hon hann löpa en gång och verkade inte tycka det var toppen direkt. Operationen var verkligen minimal - såret syntes knappt ens direkt efteråt och katten var helt opåverkad när jag hämtade henne på eftermiddagen samma dag som ingreppet. Två stygn som skulle sitta i tio dagar och som vi kunde ta bort själva. Verkligen inte på nivån ”slita ut inälvor” även om jag kan förstå att det känns så, jag var inte heller helt pepp på det hela innan det var gjort.
 
Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Uppfödaren jag köpt ifrån och som jag anser väldigt seriös lämnar inte ifrån sig katterna vid 12 veckor men låter dom vara kvar längre och därvid kastrerade innan man får dom. :)
 
Jag kastrerade inte min honkatt för att jag inte orkar med skrikandet. Nåväl, inte enbart därför (jag bor i en hyreslägenhet i ett äldre hus, och tänker att skrikandet nog vore jobbigt både för mig och grannarna i längden...). Jag kan inte neka till att det är ett mycket stort plus att slippa det, dock, för jag hade nog blivit lite knäpp i längden - min lilla "prinsessa" är rätt verbal även utan löp :angel: .

Jag kastrerade henne främst för att eliminera risken för att hon blir dräktig av misstag (ska inte gå i avel och är strikt innekatt), för att hon ska slippa den stress som löp innebär för katten (hormoner osv), för att försöka minimera risken för juvertumörer (jag vet inte med säkerhet exakt hur gammal hon är, pga omständigheter - fick henne som omplacering, så kan inte med säkerhet veta att hon inte hann löpa nån gång. Jag vet bara att jag aldrig såg henne löpa och hoppas att jag hann före.).

I mina ögon är det självklart att kastrera katter som inte ska gå i avel, av många skäl, och tycker följaktligen att du kan låta kastrera dina katter med gott samvete. :)
 
Är det etiskt försvarbart att kastrera honkatter bara för att vi inte orkar med allt skrikande kring löp?
Jag känner mig som en bödel när jag funderar på att packa in alla skrikande honkatter i bilen och köra dem till en Veterinär som skall sprätta upp dem och skära bort inälvor.

Kan jag få litet stöd i mina beslut här?

Ja, det är värre för katten att inte kastrera.
 
Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Nej kattungar säljs tidigast vid 12 veckor och då är de ju inte kastrerade.
Kattungar kan kastreras från 12 veckors ålder och helst ska de vara kastrerade innan 16 veckor för att undvika att de hamnar i löp så jo, kattungar kan absolut säljas kastrerade och endel raskattuppfödare gör det på rutin. Tyvärr inte lika vanligt bland de som föder upp bondkattungar av förklarliga skäl.
 
Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Numera rekommenderas lämplig ålder 5-6 månader, men man kan kastrera dem så tidigt som vid 16 veckor, vilket är anledningen att många uppfödare idag, väntar till 16 veckor med att sälja kattungarna för att kunna kastrera sina honkatter, för att inte uppmuntra till "buskavel" om inte köparen uttryckligen tänker ägna sig åt avel. :)
 
Kattungar kan kastreras från 12 veckors ålder och helst ska de vara kastrerade innan 16 veckor för att undvika att de hamnar i löp så jo, kattungar kan absolut säljas kastrerade och endel raskattuppfödare gör det på rutin. Tyvärr inte lika vanligt bland de som föder upp bondkattungar av förklarliga skäl.
Jag hade aldrig hört talas om det i andra sammanhang än katthem, räddningsorgansiationer och liknande bara, att kastera så tidigt. De vill ju ha iväg djuren så snart som möjligt och omplacerar endast kastrerade djur, helt begripligt.

Men min Kim var så bedrövligt liten vid 16 veckor att jag aldrig hade vågat, och han är ändå en hane. :nailbiting: Jag är glad att min uppfödare känner sig trygg med sina köpare än så länge och släpper dem okastrerade så att det kan göras när de har lite mer kött på benen.
 
Numera rekommenderas lämplig ålder 5-6 månader, men man kan kastrera dem så tidigt som vid 16 veckor, vilket är anledningen att många uppfödare idag, väntar till 16 veckor med att sälja kattungarna för att kunna kastrera sina honkatter, för att inte uppmuntra till "buskavel" om inte köparen uttryckligen tänker ägna sig åt avel. :)
Här är det som sagt runt sex månader (eller minst två kilo), så ungefär samma.
Jag förstår helt och hållet tänket från upfödarens sida, men det känns stort med narkos för småpluttarna.:heart Sedan bör man väl behålla dem minst en vecka eller två extra efter kastrationen också? Jag hade inte velat släppa iväg en nyopererad katt.
 
Jag hade aldrig hört talas om det i andra sammanhang än katthem, räddningsorgansiationer och liknande bara, att kastera så tidigt. De vill ju ha iväg djuren så snart som möjligt och omplacerar endast kastrerade djur, helt begripligt.

Men min Kim var så bedrövligt liten vid 16 veckor att jag aldrig hade vågat, och han är ändå en hane. :nailbiting: Jag är glad att min uppfödare känner sig trygg med sina köpare än så länge och släpper dem okastrerade så att det kan göras när de har lite mer kött på benen.
Är katten väldigt liten så kan man såklart behöva vänta men att kastrera vid 12 veckor är alltså helt okej i normalfallet :)
Jag släppte inte iväg kattungar som inte vägde 2 kg. Då fick de vara kvar tills de var uppe i den vikten. Nu var det kattungar från vilda katter, en kull nappade jag upp så jag kunde såklart inte vara helt hundra på när de föddes så jag gick på att de föddes den dagen de hittades och de bedömdes då vara ca 1-2 veckor gamla. Det är annars det normala att bondkatter väger två kilo vid 12 veckors ålder.
 
Är katten väldigt liten så kan man såklart behöva vänta men att kastrera vid 12 veckor är alltså helt okej i normalfallet :)
Jag släppte inte iväg kattungar som inte vägde 2 kg. Då fick de vara kvar tills de var uppe i den vikten. Nu var det kattungar från vilda katter, en kull nappade jag upp så jag kunde såklart inte vara helt hundra på när de föddes så jag gick på att de föddes den dagen de hittades och de bedömdes då vara ca 1-2 veckor gamla. Det är annars det normala att bondkatter väger två kilo vid 12 veckors ålder.
Kim vägde 2.2 runt halvåret. :D Många raskatter är ju rätt små, jag reagerade mest på att det skulle vara vanligt att uppfödare sålde färdigkastrerat då jag aldrig varit med om det.
Som marknaden och den generella synen på bondkatter ligger tycker jag helt klart att en tidig kastrering är ofantligt mycket bättre än ingen kastrering!
 
Det är stor skillnad på synen på kastrering hos katter i jämförelse med andra djurslag. Det ses snarare som absolut rekommenderat och olämpligt att inte göra om katten inte ska vara i avel.
Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
 
Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
Jag råkade i rejäl kulturkrock när jag började läsa mig in om skötsel av andra tamdjur, hade bara vana av katter innan och blev förvirrad av allt prat om att kastrering inte var okej, speciellt på honor :confused: Kändes mycket märkligt! :laugh::D
 
Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
Kan tänka mig att det naturligt inte skulle finnas sisådär tjugo katter på runt två kilometers avstånd - eller i vissa fall inom tvåhundra meter. Ett intensivt löp vore kanske nödvändigt hos vildkatter som lever isolerat med stora revir, jag vet inte, men i dagens samhälle är ju verkligen intensiva och fekventa löp ett besvär, liksom antalet friare inom nära avstånd och antalet kullar det kan innebära för honan. Stressen och rivaliteten mellan antalet friare också.
Absolut kastrering oavsett!
 
Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
Bara en teori.. Jag kollade upp de närmsta släktingarna till tamkatten (afrikansk och europeisk vildkatt) och de verkar löpa en gång om året, men om det är en bra tillvaro så kunde den europeiska löpa igen samma år.
Jag kan tänka mig att den bra tillvaron som våra tamkatter har (och haft) hos människan gör att det är nära på riskfritt att löpa om och om igen. De får mat och skydd. Med tiden så kan detta ha gjort att det blivit mera naturligt med oftare löp hos tamkatten, då den oftast klarar det (relativt sett alltså). Målet för all evolution är ju reproduktion och reproduktion, klarar man oftare löp så är det bara bra i dess ögon. Och dessa katter som fått oftare löp har ju därmed spridit sina gener mycket mera än de som från början bara löpt typ en gång om året. Därmed är stenen i rullning.

Så jag kan tänka mig att det har skett "naturligt" men pga människans inblandning. Sedan så sågs det nog inte alltid så negativt heller, katter blev lite av en slit och släng vara och råkade en dö så hade man troligen en ersättare som kunde jaga gnagarna. De fick nog ofta klara sig själva ute, även om mat (gnagarna som lockades dit) och skydd (rovdjuren som inte vågade sig så nära) ingick.

Tillägg: Angående intensiviteten så kan jag tänka mig att vildkatterna har liknande intensivitet, som @Sel nämner pga reviren och avstånden som kräver att man jobbar för att hitta en partner. Men eftersom de löper bara en gång om året så blir det inte lika slitigt och stressande för dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 019
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 184
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp