Kastrera honkatter.

Alternativet att låta honkatterna löpa är inte strålande. Antingen blir de parade och då har du kattungar att tänka på eller så löper de tomt vilket på sikt tenderar att leda till livmoderinflammation.

Så även fast du kan tänka på kastrering som en egoistisk handling kan du även välja att se det som något du gör med omtanke för katten.
 
Det handlar inte om att vi människor inte klarar honans beteende under löp. Är hon inte 100% innekatt så är det mer eller mindre 100% chans att hon upprepade gånger får kattungar, och/eller försvinner för att hitta en hane (samt skrikande strilande hanar omringar huset). Uppfödare 'står ut' med löpande honkatter under tiden de avlar men kastrerar sedan så fort som möjligt. P-piller är naturligtvis en möjlighet men då ska man också se till att katten får i sig pillren varje dag, vilket inte direkt är lätt. Plus den ökade risken för juvertumörer.

Jag tror inte det finns en veterinär i Sverige som inte skulle rekommendera kastrering, än mindre se det som att slita ut inälvor. Det är en ren rutinoperation och katten slipper lida av sina mycket starka hormoner. För kattens skull, kastrera.
Ger man p-pillret varje dag nu? Vi gav bara en gång/vecka.
 
Kim vägde 2.2 runt halvåret. :D Många raskatter är ju rätt små, jag reagerade mest på att det skulle vara vanligt att uppfödare sålde färdigkastrerat då jag aldrig varit med om det.
Som marknaden och den generella synen på bondkatter ligger tycker jag helt klart att en tidig kastrering är ofantligt mycket bättre än ingen kastrering!

Prada hade fått vänta med att flytta tills hon var nästan ett år 😂
Paisleys uppfödare vill att de ska väga minst 1 kilo vid flytt, inte helt ovanligt att de ligger under vid 12 veckor 😁
Paisley var ju en tjockis så hon klarade sig 😁
 
Nej, nej, nej till risk för oplanerade kattungar (och till tjejer som trånar och kanske drar ut på friarståt...eller till att locka kåta hankatter från hela grannskapet). Det gäller att maximera kattvälfärden
Det finns ingen risk (eller chans) på kattungar.
Omgivningen är kliniskt ren från okastrerade hanar.
 
Leta reda på en klinik som kan göra en kastrering med minimal öppning. På min tjej var det knappt ett par cm som öppnats.
Jag har en fantastisk klinik.
Det är inte problemet.
Mitt problem är att någon skall sätta kniven i mina katter.
Det är känslomässigt för mig.
 
Alternativet att låta honkatterna löpa är inte strålande. Antingen blir de parade och då har du kattungar att tänka på eller så löper de tomt vilket på sikt tenderar att leda till livmoderinflammation.

Så även fast du kan tänka på kastrering som en egoistisk handling kan du även välja att se det som något du gör med omtanke för katten.
Känns bättre så.
De löper tomt här så jag har inte ens nytta av fertila honkatter, det blir inget.
Efter att ha hoppats på egna kattungar i 10 (tio!) år, så adopterade jag en mamma med 4 ungar.
Vi skall ha kvar alla för oss själva och kommer inte att behöva några fler katter på mycket länge.
 
Ger man p-pillret varje dag nu? Vi gav bara en gång/vecka.

Jag har för mig att det var varje dag men det har kanske ändrats. Hur som, att få i katten pillret utan att hon spottar ut det och inte glömma att ge det är ganska hopplöst. Plus att det inte innebär att katten blir steril utan att hon inte löper + då då juvertumörer.
 
Numera rekommenderas lämplig ålder 5-6 månader, men man kan kastrera dem så tidigt som vid 16 veckor, vilket är anledningen att många uppfödare idag, väntar till 16 veckor med att sälja kattungarna för att kunna kastrera sina honkatter, för att inte uppmuntra till "buskavel" om inte köparen uttryckligen tänker ägna sig åt avel. :)

Många kastreras vid 12 v, inte 16. Däremot sälja de ofta runt 16 v.

16 v är nog för att antalet veterinärer som kastrerar tidigare inte är jättemånga än, framförallt inte honor.
 
Jag har för mig att det var varje dag men det har kanske ändrats. Hur som, att få i katten pillret utan att hon spottar ut det och inte glömma att ge det är ganska hopplöst. Plus att det inte innebär att katten blir steril utan att hon inte löper + då då juvertumörer.

Har inte varit varje dag senaste 20 åren i alla fall 😉
 
Min hona som visade sig inte vara lämplig för avel, kastrerades direkt beslutet var taget. Nu var hon över året pga hälsotester som ska göras efter 1 år, men det var inget snack om att hon skulle kastreras. De andra 3 var avelskatter, men så fort de fått sina kullar, kastrerades de direkt.
Orka ha löpande katter, liksom 🤯
 
Många kastreras vid 12 v, inte 16. Däremot sälja de ofta runt 16 v.

16 v är nog för att antalet veterinärer som kastrerar tidigare inte är jättemånga än, framförallt inte honor.
Jag trodde det var vanligare att kastrera tidigt förut, och att det numera rekommenderas senare men jag kanske har fel. :)
 
Jag trodde det var vanligare att kastrera tidigt förut, och att det numera rekommenderas senare men jag kanske har fel. :)
Det är tvärtom. Det var förr som folk väntade till katterna var över året, för att de skulle "få växa färdigt" först, "få börja löpa" och "få en kull".

Som lite extra kuriosa - OT. Många uppfödare (OBS; jag har skrivit MÅNGA - INTE ALLA förtydligar för att ingen ska missförstå vad jag har skrivit och inte skrivit) väntar till dess att katten är 2-2.5 år, innan första kull. I alla fall inom min ras.
 
Det är tvärtom. Det var förr som folk väntade till katterna var över året, för att de skulle "få växa färdigt" först, "få börja löpa" och "få en kull".

Som lite extra kuriosa - OT. Många uppfödare (OBS; jag har skrivit MÅNGA - INTE ALLA förtydligar för att ingen ska missförstå vad jag har skrivit och inte skrivit) väntar till dess att katten är 2-2.5 år, innan första kull. I alla fall inom min ras.
Växa tillräckligt är det jag hört som viktigt, har aldrig hört talas om att låta dem löpa eller få en kull inom katt. Löpet är ju det man vill undvika.
Däremot på hundsidan verkar det där med "måste få en kull" generellt vara en väldigt seglivad myt avsett om man vill kastrera eller inte.

Edit: eventuellt är det helt enkelt tvärtom här i UK, jag får klart vibbarna att man tidigare kastrerade kattungar så snart det gick, men att man nu gärna väntar. :)
 
Växa tillräckligt är det jag hört som viktigt, har aldrig hört talas om att låta dem löpa eller få en kull inom katt. Löpet är ju det man vill undvika.
Däremot på hundsidan verkar det där med "måste få en kull" generellt vara en väldigt seglivad myt avsett om man vill kastrera eller inte.

Edit: eventuellt är det helt enkelt tvärtom här i UK, jag får klart vibbarna att man tidigare kastrerade kattungar så snart det gick, men att man nu gärna väntar. :)
När man tittar på animal planet, så verkar det som att man i de flesta länder det sänds ifrån kastrerar de djurarter man brukar kastrera så tidigt som möjligt av det jag sett/ser... Och det verkar ju ha fungerat, så jag tycker att det är bra att Sverige också flaggar för kastrering och att det går att göra relativt tidigt, så inte katt- och hundhem blir överfulla och tamkaniner förvildas och skapar kolonier i städerna.... .
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag trodde det var vanligare att kastrera tidigt förut, och att det numera rekommenderas senare men jag kanske har fel. :)

Tvärtom. Åtminstone här. Vi är, jämfört med t.ex Danmark, rätt sena på det här med tidig kastrering. Inte ens stora kedjor som Evidensia, har helt hoppat på det tåget. Anicura vet jag inte, med tanke på att de är amerikanska numera, så borde det inte vara några problem där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 273
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp