Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Ja risken för tumöromvandling är 13 ggr högre. Incidensen av tumöromvandlade testiklar hos kryptorkida hundar ligger mellan 9,2-13,6% (dvs ca 10 av 100 krypta hundar drabbas av testikeltumör), de flesta drabbas när de är över 6 år.
Dock är över 90% av tumörerna godartade.

(Lyckades inte få bort fetningen på den första referensen..)

H M Hayes Jr et al. Canine cryptorchism and subsequent testicular neoplasia: Case‐control study with epidemiologic update. Teratology. 1985;32(1):51-56


Hayes HM, Jr., Pendergrass TW. Canine testicular tumors: epidemiologic features of 410 dogs. International journal of cancer. 1976;18(4):482-487.

Liao AT, Chu PY, Yeh LS, et al. A 12-year retrospective study of canine testicular tumors. The Journal of veterinary medical science. 2009;71(7):919-923.

Reif JS, Maguire TG, Kenney RM, et al. A cohort study of canine testicular neoplasia. Journal of the American Veterinary Medical Association. 1979;175(7):719-723.

Dow C. Testicular tumours in the dog. Journal of comparative pathology. 1962;72:247-265.
Tack för svar!
 
Ja risken för tumöromvandling är 13 ggr högre. Incidensen av tumöromvandlade testiklar hos kryptorkida hundar ligger mellan 9,2-13,6% (dvs ca 10 av 100 krypta hundar drabbas av testikeltumör), de flesta drabbas när de är över 6 år.
Dock är över 90% av tumörerna godartade.

(Lyckades inte få bort fetningen på den första referensen..)

H M Hayes Jr et al. Canine cryptorchism and subsequent testicular neoplasia: Case‐control study with epidemiologic update. Teratology. 1985;32(1):51-56


Hayes HM, Jr., Pendergrass TW. Canine testicular tumors: epidemiologic features of 410 dogs. International journal of cancer. 1976;18(4):482-487.

Liao AT, Chu PY, Yeh LS, et al. A 12-year retrospective study of canine testicular tumors. The Journal of veterinary medical science. 2009;71(7):919-923.

Reif JS, Maguire TG, Kenney RM, et al. A cohort study of canine testicular neoplasia. Journal of the American Veterinary Medical Association. 1979;175(7):719-723.

Dow C. Testicular tumours in the dog. Journal of comparative pathology. 1962;72:247-265.
Gäller det även om man opererar bort den testikel som sitter i buken utan att kastrera?
 
Päls spelar väl ingen roll? eftersom en kastrerad hund varken ska ställas ut eller kan avlas på.
Päls spelar väl massor roll ? En ras där kastrerade individer får gräslig päls, med mer underull än annat, som tovar sig, blir gräsligt varm mm är knappast något som inte spelar roll ?

Jag är inte helt mot kastrering, däremot kastrering av unga individer innan man ens vet hur dom blir när dom är vuxna och förhoppningsvis lite uppfostrade. Men många gånger verkar kastrering vara en quick fix för att slippa uppfostra sin hund :)

Jag har själv låtit kastrera min äldsta hanhund nyligen - men det satt långt inne och efter många funderingar. Han har gått färdigt i avel och även om han inte är jobbig med löptikar ute (och mest får lite taskig matlust när tikarna hemma höglöper) så blir han rätt hård och butter mot dom övriga hundarna i flocken när det är 8-veckors perioder vår och höst med löptikar överallt ute. Därav att det blev kastrering. Med det hoppas jag han kan slappna av lite mer dessa tider och fortsätta vara sitt glada busiga jag. Än är för tidigt att säga hur han blir - han är fortfarande stark ledare i flocken, men är inte lika nosig ute längre trots löptikar (min unghane säger att det är väldigt många fina brudar ute nu) - dock är han fortfarande rätt strikt med hundarna hemma, men det har bara gått några veckor :)

Jag var även i tisdags och kastrerade min ungtiks mamma (4 år) - hon ägs inte av mig, men uppfödd av mig och jag gjorde det som tack för lånet av henne. Hon har blivit otroligt svajjig i humöret beroende på när i löpcykeln hon är. Hon pendlar mellan att vara glad och busig, till att ligga mycket för sig själv och sura och blir då skitbutter mot hundar hon annars kan umgås med och leka med (min flock). Pga denna humörsvängning hände även en olycka med jobbiga följder, så vi hoppas nu att hon ska bli jämnare i humöret när hon slipper hormonpåslagen.

Jag skulle dock aldrig kastrera en hund yngre än 2-4 år och även då av rejäla skäl - inte bara för att man kan göra det. Kastrering är ingen uppfostringsmetod och jag tycker man först och främst ska låta hunden bli färdig både i kropp och knopp och ha landat i sitt vuxna jag innan man gör det :)
 
Jag var i bråk med en som sa sig vara veterinärassistent. Hon menade på att jag hittade på alla nackdelar med kastrering och enligt henne var det bara positivt. Ifrågasatte om det var egen erfarenhet eller bara nått jag hört. Hon försökte till och med att få det till att alla komplikationer min hund fick, kunde hon lika gärna fått ändå. Ja, det kunde hon. Nån av grejerna men knappast alla. Det var ändå en del. Fick bita mej jävligt hårt i tungan. Risken att bli utslängd ur gruppen var överhängande om man säger så
 
Jag ser det inte för omöjligt att jag kommer kastrera min hane om det blir så att vi skaffar en hund till eftersom det då antagligen blir en tik på sambons önskemål. Hanen har gjort MH och kommer oavsett eventuella framtida tävlingsprestationer inte användas i avel pga allergi. Det är ju egentligen bara ett mindre praktiskt besvär att hålla isär vid löp så länge vi är hemma och så hundens mående går absolut först där. Inget som behöver bestämmas just eller ens i närtid utan mest att jag funderar kring det.
 
Att Anders Hallgren rekommenderade kastration berodde på flera saker. Dels att min hund uppvisade flera tecken på överdriven maskulinitet (något som även belönades i utställningsringen för rasen...), dels att han hade flera fysiska symtom som även veterinärerna så småningom intygade. Delvis lyckades vi bemästra detta med kemiska medel "kemisk kastrering", t ex epilepsi och anala cystor.
Anders lovade mig även att kontakta veterinärer som skulle intyra "veterinära skäl" eftersom det vid denna tidpunkt ännu inte var accepterat med andra skäl. Så nej, skyll inte på andra skäl. Även då, 1988, accepterades helt icke-veterinära skäl.
 
Hemma finns det tikar och så varit i många många år men skulle det bli en hane på halsen så skulle den kastreras då jag skulle vara rädd för att missa ett löp och bli hoppsan valpar :nailbiting: .
Skulle aldrig aktivt leta efter en hane.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp