Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Jag är varken för eller mot kastrering utan tycker att det är något som bör avgöras i det enskilda fallet. Men om det inte finns särskilda skäl tycker jag alltid att man ska vänta tills hunden fyllt 12 månader innan man kastrerar. Vissa hälsorisker som studerats i samband med kastrering gäller enbart tidig sådan.

När det gäller renrasiga hundar är jag dock starkt mot att man regelmässigt kastrerar. Precis som andra har skrivit riskerar man att utarma avelsbasen ännu mer, redan nu borde fler individer gå i avel i de flesta raser i stället för att bara några ska få många kullar. Det borde också vara så att merparten av hundarna i en ras utvärderas avseende hälsa och mentalitet så att man kan hitta de individer som har mest att tillföra avelsmässigt, samt ge en säkrare bild över vad olika linjer nedärver. Naturligtvis finns även renrasiga hundar där kastrering är ett bra beslut, men just med tanke på familjebilden tycker jag även att dessa hundar ska utvärderas.

För blandraser ser det annorlunda ut och därför ser jag inga problem med att blandraser kastreras mer rutinmässigt, även om det förstås ska vara ett individbaserat beslut även där.

De studier jag läst om hälsorisker är tyvärr gjorda på rätt små och specifika populationer, så de är svåra att dra någon allmän slutsats av. Flera gäller tillstånd som generellt inte är särskilt vanliga, men som är större problem i vissa raser. Det är också en anledning till att jag ser lite annorlunda på blandraser och renraser, har man en renrasig hund bör man sätta sig in i om det kan finnas mer rasspecifika risker med kastrering.
 
Jag har själv haft en renrasig hund som jag valde att kastrera när han var fyra år. Han hade stora problem med andra hundar redan från det att han var valp, låste sig helt vid hundmöten och gick upp i stress enormt. Jag började bli desperat och jag hade en dubbel tanke med kastreringen - om han inte blev bättre skulle omplacering vara ett alternativ och då ville jag se till att det inte fanns minsta risk att han gick i avel.

Problemet försvann absolut inte med kastreringen, men den tog bort den värsta udden. Hundmöten var fortfarande skitjobbiga, men andra hanar såg honom mer som en fjant än någon som muckade vilket gjorde att det var lättare att få honom att varva ner. Vi kunde t o m börja tävla. Men jag fick mycket skit för att jag kastrerade, främst från uppfödaren. Det är kanske anledningen till att jag undviker att döma varför folk kastrerar i det enskilda fallet.
 
Ah såg det nu 😊. Fast fattade ändå inte riktigt om det var vedertaget och något som kan rekommenderas eller om det är något man mer gör undantagsvis.
Avlas på ska han ju definitivt inte. Vi köpte honom ju från en kennel som skulle haft honom som avelshane om han inte hade blivit krypt.
Det är inte vanligt att enbart ta ena kulan men det görs ibland och är okej enligt veterinärförbundet :)
 
Vad intressant läsning! Jag har sällan hört om hundar i bekantskapskretsen eller bekantas bekanta som har haft negativa upplevelser av kastrering hos endera tik eller hanhund - utom möjligtvis att vissa haft lättare för att lägga på sig. Kan inte säga att jag varken träffat på sådana som prompt förespråkar kastration eller är anti, det har gjorts utifrån situation och hund, inget knorr över det liksom.

Jag valde att kastrera min tik när hon var 1 år, efter sin första löp för att tillväxtzonerna skulle hinna slutas. Jag gjorde det främst för att undvika livmoderinflammation och juver/äggstockstumörer, och hade tänkt göra samma sak om jag skaffar tik igen. Blir det hanhund hade jag också velat kastrera, men då främst pga att jag träffat många hanhundar som mått väldigt dåligt kring löptikar.
Men - efter att ha läst den här tråden kommer jag läsa på mer, det var ändå 10+ år sedan min tik kastrerades och det är helt klart tid att uppdatera sig. :)
Tror kasteringen bör ske före första löpet för att tiken säkert ska vara skyddad mot juvertumörer, med nackdelen att hunden blir för stor och aldrig når sin fulla kapacitet mentalt. Har inte tid att hitta referenserna nu, men du kan ju kolla Medline/PubMed om du fortfarande har semester.
 
Tror kasteringen bör ske före första löpet för att tiken säkert ska vara skyddad mot juvertumörer, med nackdelen att hunden blir för stor och aldrig når sin fulla kapacitet mentalt. Har inte tid att hitta referenserna nu, men du kan ju kolla Medline/PubMed om du fortfarande har semester.
Risken är som lägst vid kastrering innan första löpet, ökar något vid kastrering efter första löpet och kastreras den efter två genomgångna löp är risken lika hög som att vara okastrerad. Dvs senare kastrering minskar ej risken för juvertumörer.
 
Det är rätt intressant att man kastrerar för att undvika vissa sjukdomar och cancer. Men att kastrering kan orsaka vissa sjukdomar och cancer.

Mina senaste tikar till exempel:
Tik 1 avlivades pga leukemi, 12 år
Tik 2, avlivades pga levercancer, 9 år
Tik 3 avlivades pga juvertumör, 11 år
Tik 4 avlivades pga juvertumör, 12 år

Mammas hundar:
Tik 5 dog hemma dagen efter pyodiagnos i sepsis 13 år
Tik 6 avlivades pga levercancer 10 år
Hane 1, avlivades pga cancer 16 år
Hane 2 avlivades pga cancer 14 år

De var inte kastrerade någon av dem. Tik 1 hade pyo en gång och hade problem med höfterna. Tik 2 satte i sig ett paket Ipren som hon dock överlevde, även till veterinärernas förvåning, så kanske var cancern inte så förvånande en del år senare ändå, tik 3 hade pyo en gång och tik 4 var hos veterinär endast pga vaccinationer, och när hon 11 år gammal blev biten av en annan hund. Förutom då när de fick cancer och sedan avlivades pga den.

Varken mina eller mammas hundar har varit stamkunder hos veterinären, mammas ena hane hade klåda, den andra epilepsi, mammas tikar vaccinerades, och så kom den ena in akut då 13 år gammal och den andra gjordes det först omfattande långdragna undersökningar på innan cancern liksom beslöt slutet ändå- hunden började blöda invärtes och slutade inte. Tik 5 och 6 är de enda små hundarna, de andra har varit stora, så jag tycker ändå att de blivit "normalt gamla".

Vad hade kunnat undvikas med kastrering här?
 
Det är rätt intressant att man kastrerar för att undvika vissa sjukdomar och cancer. Men att kastrering kan orsaka vissa sjukdomar och cancer.

Mina senaste tikar till exempel:
Tik 1 avlivades pga leukemi, 12 år
Tik 2, avlivades pga levercancer, 9 år
Tik 3 avlivades pga juvertumör, 11 år
Tik 4 avlivades pga juvertumör, 12 år

Mammas hundar:
Tik 5 dog hemma dagen efter pyodiagnos i sepsis 13 år
Tik 6 avlivades pga levercancer 10 år
Hane 1, avlivades pga cancer 16 år
Hane 2 avlivades pga cancer 14 år

De var inte kastrerade någon av dem. Tik 1 hade pyo en gång och hade problem med höfterna. Tik 2 satte i sig ett paket Ipren som hon dock överlevde, även till veterinärernas förvåning, så kanske var cancern inte så förvånande en del år senare ändå, tik 3 hade pyo en gång och tik 4 var hos veterinär endast pga vaccinationer, och när hon 11 år gammal blev biten av en annan hund. Förutom då när de fick cancer och sedan avlivades pga den.

Varken mina eller mammas hundar har varit stamkunder hos veterinären, mammas ena hane hade klåda, den andra epilepsi, mammas tikar vaccinerades, och så kom den ena in akut då 13 år gammal och den andra gjordes det först omfattande långdragna undersökningar på innan cancern liksom beslöt slutet ändå- hunden började blöda invärtes och slutade inte. Tik 5 och 6 är de enda små hundarna, de andra har varit stora, så jag tycker ändå att de blivit "normalt gamla".

Vad hade kunnat undvikas med kastrering här?
Det är väl omöjligt att säga, förutom hunden som dog av pyo som ju inte fått det om den varit kastrerad.
 
Det är väl omöjligt att säga, förutom hunden som dog av pyo som ju inte fått det om den varit kastrerad.
Men kastrerar man inte för att undvika tex pyo och juvertumörer? I så fall hade fler fall kunnat undvikas?

Jag har tidigare fått höra att cancer är en av de vanligaste dödsorsaker hos hund. Hundarna i mitt förra inlägg blev ändå normalgamla, flera av dem var liksom gamla i kroppen, hade de inte dött av det hade det väl varit något annat gissar jag. Och det var SÅ typiskt att hunden som dog av pyo dog på det viset hon gjorde. Aldrig varit sjuk liksom, någonsin och så plötsligt riktigt akut sjuk och dog knall och fall mer eller mindre. När jag dör vill jag gå som hon, bara kasta in handduken liksom.
 
Så du tycker att det har fungerat bra mot andra hanars aggressivitet att din är kastrerad?
Min är kastrerad av medicinska själ och är rätt mesig, har aldrig visat aggressivitet mot någon annan hund. Därimot har han vid flera tillfällen blivit attackerad av lösspringande hundar och illa biten. Han är som en magnet mot aggressiva hanar😬 så i vårat fall har vi tyvärr inte fått den effekten..
Har inte heller märkt skillnad på vår hund. Nu träffar vi inte supermånga hundar överlag, men de vi träffar tycks inte bry sig om att han är kastrerad.
 
Men kastrerar man inte för att undvika tex pyo och juvertumörer? I så fall hade fler fall kunnat undvikas?

Jag har tidigare fått höra att cancer är en av de vanligaste dödsorsaker hos hund. Hundarna i mitt förra inlägg blev ändå normalgamla, flera av dem var liksom gamla i kroppen, hade de inte dött av det hade det väl varit något annat gissar jag. Och det var SÅ typiskt att hunden som dog av pyo dog på det viset hon gjorde. Aldrig varit sjuk liksom, någonsin och så plötsligt riktigt akut sjuk och dog knall och fall mer eller mindre. När jag dör vill jag gå som hon, bara kasta in handduken liksom.
Man? Man kastrerar väl av massvis av orsaker. Hormonella besvär så som svåra löp eller svår skendräktighet, sjukdomar eller andra egenskaper som utesluter hunden från avel osv i evighet
 
Men kastrerar man inte för att undvika tex pyo och juvertumörer? I så fall hade fler fall kunnat undvikas?

Jag har tidigare fått höra att cancer är en av de vanligaste dödsorsaker hos hund. Hundarna i mitt förra inlägg blev ändå normalgamla, flera av dem var liksom gamla i kroppen, hade de inte dött av det hade det väl varit något annat gissar jag. Och det var SÅ typiskt att hunden som dog av pyo dog på det viset hon gjorde. Aldrig varit sjuk liksom, någonsin och så plötsligt riktigt akut sjuk och dog knall och fall mer eller mindre. När jag dör vill jag gå som hon, bara kasta in handduken liksom.
En anledning till att kastrera är att undvika pyo, precis som jag skrev. Din hund hade ju inte dött av pyo om den inte kunnat få pyo.

För att minska risken drastiskt för juvertumörer är det kastrering innan första löpet som gäller, allra senast efter första löpet. Annars spelar det ingen roll. En sent kastrerad hund har lika stor risk att drabbas av juvertumörer som en okastrerad.

Cancer går aldrig att undvika. Men saknar du ett organ (exempelvis livmoder eller testikel) kan du såklart inte få cancer i det organet eftersom det inte finns kvar i kroppen.
 
Här i Aus är det väldigt vanligt att hundar kastreras.
Om vi pratar seriösa uppfödare så säljs valpar på limited eller öppet register. Bara hundar på öppet register kan ställas ut (osäker på andra tävlingsformer) och användas i avel för att valparna ska kunna reggas/säljas med "öppna papper". Enkelt förklarat.

Köper man en renrasig hund men reggad på limited så är det mer regel än undantag att uppfödaren kräver/vill att hunden ska kastreras vid lämplig ålder runt 1 år, tik som hane. Huruvida detta faktiskt kan forceras av en uppfödaren efter försäljning vet jag dock inte.


Alla hundar från olika organisationer som "adopteras" är kastrerade. Valpar som vuxna. Men de är ju oftast blandraser med "bull" i namnet... ja ni hajar..


Själv tycker jag inte det är konstigt att kastrera. Det förhindrar oönskade valpar först och främst.
Jag kan ju hålla min hund i styr men grannen kanske skiter i allt?

Jag tror de flesta hundar som är "byrackor" är det pga 1. Ingen träning/uppfostran
2. För lite motion/aktivering

Finns tyvärr väldigt många bakgårdshundar här i Aus som är för odrägliga för att ägaren ens ska kunna promenera den.... men det måste ju ha börjat någonstans
När jag hamnade i den där diskussionen när mina okastrerade hanar gjorde mig till en oseriös hundägare var admin från Aus men de flesta i gruppen från USA och så en hel del Asien.

Det man främst kritiserade mig för var just att då skulle mina två hanar kunna para sig hej vilt och det skulle bli massa oönskade valpar och jisses så hemsk jag var som inte kastrerade så de skulle kunna leka med andra hundar! 😆

Det fanns liksom inte på kartan att mina meriterade och hälsokollade hanar som faktiskt ÄR tillgängliga för avel vid intresse och rätt tik kanske inte tillåts ”para sig hej vilt” och att jag har koll på dem. Inte heller att de kan leka alldeles utmärkt med hundar som de känner och att det kanske inte är nödvändigt att de får leka med vilken hund som helst 🙄

Det känns som att i länder med mycket hundar i shelters osv så är kastrering en del av normen, i Sverige är kanske inte just den faktorn viktigast.
 
Om man påstår sig måna om den hundras man har (nu pratar jag renrasiga och reggade hundar) så är det hål i huvudet att slentriankastrera sina hundar.
Det är liksom helt omöjligt att i ung ålder sortera ut vilka hundar som kommer vara bra att ha i avel i framtiden och därmed minskar man avelsbasen/den genetiska bredden helt i onödan.
 
Men händer det faktiskt? Ofta? Att folk slentrianksastrerar avelsdugliga hanar?
Ja tyvärr! Pappa lämnade sin schäfer på pensionat en långhelg när han skulle bort och när han hämtade den blev han väldigt tjatad på av innehavaren att han skulle kastrera den, en jättefin schäfer med HD A ED 0, fin stam och fint temperament, till och med pappa blev lite tveksam och bara ”ska man det???” så kan ju vara tänka mig hur många mindre pålästa förstagångsköpare som går med på sådana krav från hunddagis etc. och tänker att det är så det ska vara.

Tycker jag ser många som har argumentet just ”ja men om den inte ska gå i avel så är det bäst” men så är valpen 6-7 mån med fin stam och inga ännu hittade fel för hunden är ju för ung, och så bara eliminerar man den från avelsbasen! Man är såklart inte skyldig att ställa sin hund till förfogande för avel men många raser behöver ju fler avelsdjur så jag tycker det blir så synd!
 
Men händer det faktiskt? Ofta? Att folk slentrianksastrerar avelsdugliga hanar?
Jag vet ett par i min ras som kastrerats helt i onödan.
Några för att "funka bättre mer andra hanar" och nån för att köra specialsök bättre (jag hade ju tränat istället och i första fallet köpt annan ras om det var viktigt).
Den som blev kastrerad för att bli bättre i söket var ur ganska ovanliga linjer här i Sverige (så ovanliga linjer i min ras nu kan vara)🤦‍♀️
 
Jag läste i den här tråden att krypta hanar har 13 gånger större risk att drabbas av testikeltumör. Var hittar man sådan statistik? Det vore intressant att veta hur många av de krypta (varannan? Var fjärde?) som verkligen drabbas av testikeltumör. Tycker jag som har en lrypt hund som jag inte vill kastrera av flera olika anledningar. Men var det 100 procents risk att han kommer få testikeltumör senare i livet skulle jag Kanske tänka om.
 
Jag läste i den här tråden att krypta hanar har 13 gånger större risk att drabbas av testikeltumör. Var hittar man sådan statistik? Det vore intressant att veta hur många av de krypta (varannan? Var fjärde?) som verkligen drabbas av testikeltumör. Tycker jag som har en lrypt hund som jag inte vill kastrera av flera olika anledningar. Men var det 100 procents risk att han kommer få testikeltumör senare i livet skulle jag Kanske tänka om.
Ja risken för tumöromvandling är 13 ggr högre. Incidensen av tumöromvandlade testiklar hos kryptorkida hundar ligger mellan 9,2-13,6% (dvs ca 10 av 100 krypta hundar drabbas av testikeltumör), de flesta drabbas när de är över 6 år.
Dock är över 90% av tumörerna godartade.

(Lyckades inte få bort fetningen på den första referensen..)

H M Hayes Jr et al. Canine cryptorchism and subsequent testicular neoplasia: Case‐control study with epidemiologic update. Teratology. 1985;32(1):51-56


Hayes HM, Jr., Pendergrass TW. Canine testicular tumors: epidemiologic features of 410 dogs. International journal of cancer. 1976;18(4):482-487.

Liao AT, Chu PY, Yeh LS, et al. A 12-year retrospective study of canine testicular tumors. The Journal of veterinary medical science. 2009;71(7):919-923.

Reif JS, Maguire TG, Kenney RM, et al. A cohort study of canine testicular neoplasia. Journal of the American Veterinary Medical Association. 1979;175(7):719-723.

Dow C. Testicular tumours in the dog. Journal of comparative pathology. 1962;72:247-265.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 436
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp