Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Fast så ovanligt är det väl ändå inte? Hos just schäfer menar jag.
Det är inte vanligt förekommande i rasen. I vissa linjer ja, men inte i rasen. Myckt få tikar är kastrerade pga PYO.
Under mina år som uppfödare känner jag till en så det kan inte vara så vanligt.
 
Finns både för- och nackdelar med kastration. Det ökar risken för vissa sjukdomar och beteendeproblem, men minskar risken för andra. Vad som är "rätt" beror på den individuella hunden och dess livssituation.

Helt off topic fråga; varför skriver så många ordet pyo med versaler?
 
Fast jag kastrerade min hund pga av att han inte ska behöva bli påhoppad av hanaggressiva hundar, som det verkligen är gott om. Sett alldeles för många hanhundar som hoppar på varandra enbart för att det är hanar och då spelar det ingen roll ifall man har en hund som är helt perfekt.

Jag upplever att många kastrerar av den anledningen att inte behöva uppleva oprovocerade attacker från andra hanar.

En tråkig anledning men jag tänker på min hund i första hand där, han går ihop med verkligen alla hundar och fungerar med allt och kan leva livet utan problem med andra.
Min hund blev påhoppad av en fd vän som kemiskt kastrerad (ett av skälen till att kulan är kvar)
 
Fast jag kastrerade min hund pga av att han inte ska behöva bli påhoppad av hanaggressiva hundar, som det verkligen är gott om. Sett alldeles för många hanhundar som hoppar på varandra enbart för att det är hanar och då spelar det ingen roll ifall man har en hund som är helt perfekt.

Jag upplever att många kastrerar av den anledningen att inte behöva uppleva oprovocerade attacker från andra hanar.

En tråkig anledning men jag tänker på min hund i första hand där, han går ihop med verkligen alla hundar och fungerar med allt och kan leva livet utan problem med andra.
Så du tycker att det har fungerat bra mot andra hanars aggressivitet att din är kastrerad?
Min är kastrerad av medicinska själ och är rätt mesig, har aldrig visat aggressivitet mot någon annan hund. Därimot har han vid flera tillfällen blivit attackerad av lösspringande hundar och illa biten. Han är som en magnet mot aggressiva hanar😬 så i vårat fall har vi tyvärr inte fått den effekten..
 
Så du tycker att det har fungerat bra mot andra hanars aggressivitet att din är kastrerad?
Min är kastrerad av medicinska själ och är rätt mesig, har aldrig visat aggressivitet mot någon annan hund. Därimot har han vid flera tillfällen blivit attackerad av lösspringande hundar och illa biten. Han är som en magnet mot aggressiva hanar😬 så i vårat fall har vi tyvärr inte fått den effekten..
Så har det blivit för oss med vilket med tiden har byggt på hans osäkerhet rejält och gjort honom reaktiv.
Jag upplever att många hundar, även vänligt sinnade har svårt att könsidenifeira min hund vilket gör dem osäkra och misstänksamma.
 
Vad intressant läsning! Jag har sällan hört om hundar i bekantskapskretsen eller bekantas bekanta som har haft negativa upplevelser av kastrering hos endera tik eller hanhund - utom möjligtvis att vissa haft lättare för att lägga på sig. Kan inte säga att jag varken träffat på sådana som prompt förespråkar kastration eller är anti, det har gjorts utifrån situation och hund, inget knorr över det liksom.

Jag valde att kastrera min tik när hon var 1 år, efter sin första löp för att tillväxtzonerna skulle hinna slutas. Jag gjorde det främst för att undvika livmoderinflammation och juver/äggstockstumörer, och hade tänkt göra samma sak om jag skaffar tik igen. Blir det hanhund hade jag också velat kastrera, men då främst pga att jag träffat många hanhundar som mått väldigt dåligt kring löptikar.
Men - efter att ha läst den här tråden kommer jag läsa på mer, det var ändå 10+ år sedan min tik kastrerades och det är helt klart tid att uppdatera sig. :)
 
Här i Aus är det väldigt vanligt att hundar kastreras.
Om vi pratar seriösa uppfödare så säljs valpar på limited eller öppet register. Bara hundar på öppet register kan ställas ut (osäker på andra tävlingsformer) och användas i avel för att valparna ska kunna reggas/säljas med "öppna papper". Enkelt förklarat.

Köper man en renrasig hund men reggad på limited så är det mer regel än undantag att uppfödaren kräver/vill att hunden ska kastreras vid lämplig ålder runt 1 år, tik som hane. Huruvida detta faktiskt kan forceras av en uppfödaren efter försäljning vet jag dock inte.


Alla hundar från olika organisationer som "adopteras" är kastrerade. Valpar som vuxna. Men de är ju oftast blandraser med "bull" i namnet... ja ni hajar..


Själv tycker jag inte det är konstigt att kastrera. Det förhindrar oönskade valpar först och främst.
Jag kan ju hålla min hund i styr men grannen kanske skiter i allt?

Jag tror de flesta hundar som är "byrackor" är det pga 1. Ingen träning/uppfostran
2. För lite motion/aktivering

Finns tyvärr väldigt många bakgårdshundar här i Aus som är för odrägliga för att ägaren ens ska kunna promenera den.... men det måste ju ha börjat någonstans
 
Vi hade tidigare en springerhane som var rejält trist mot andra hanhundar (supersnäll i övrigt) och som vi kastrerade vid 5 års ålder då vi skaffade en tik också. För hans del var det bara positivt. Han fick lättare med andra hanar och inga bieffekter.
Tiken kastrerades också för att undvika juvertumörer och livmoderinflammation på inrådan av vet, redan innan flesta löpet (hon hade inte löpt när hon var 1 och då tyckte vet vi skulle kastrera ändå). I efterhand har jag läst rätt mycket och även fått ”mothugg” här på buke angående preventiv kastrering, och jag vet nu faktiskt inte vad jag tycker. Hon levde ett bra liv och blev 13 år. Pälsen var väl sådär men det kan lika gärna bero på att vi började klippa ner henne. Vi klippte den kastrerade springerhanen på sommaren också men hans päls växte ut och såg likadan ut som innan även som kastrat, men det gjorde inte hennes- hon blev mer lik ett litet får 🐑 när hon blev långhårig 🙈.
Nu har vi en snart 9 mån cockerhane som är kryptokid, så han kommer att kastreras av den anledningen, men tänker vänta tills han är i alla fall 1,5 år.
 
Vad intressant läsning! Jag har sällan hört om hundar i bekantskapskretsen eller bekantas bekanta som har haft negativa upplevelser av kastrering hos endera tik eller hanhund - utom möjligtvis att vissa haft lättare för att lägga på sig. Kan inte säga att jag varken träffat på sådana som prompt förespråkar kastration eller är anti, det har gjorts utifrån situation och hund, inget knorr över det liksom.

Jag valde att kastrera min tik när hon var 1 år, efter sin första löp för att tillväxtzonerna skulle hinna slutas. Jag gjorde det främst för att undvika livmoderinflammation och juver/äggstockstumörer, och hade tänkt göra samma sak om jag skaffar tik igen. Blir det hanhund hade jag också velat kastrera, men då främst pga att jag träffat många hanhundar som mått väldigt dåligt kring löptikar.
Men - efter att ha läst den här tråden kommer jag läsa på mer, det var ändå 10+ år sedan min tik kastrerades och det är helt klart tid att uppdatera sig. :)
Vettiga hanhundar mår inte dåligt runt löptikar. Det är det bara översexuella hanar som gör. Trist nog avlas det på hundar som är översexuella och inte har hormoner i ordning. Det är också en ärftlig faktor.
Ingen av mina hanar har haft problem med löptikar. De har tom kunna leva under samma tak. Bara de 3-4 dagarna under höglöp har varit jobbiga. Men då har de fått turats om att vara i hundgård. Man kan ju också lämna bort den ena i några dagar.
Sunda hanar vet att det är bara under höglöp det "ska till" och bränner inte energi på att yla och svälta sig.
Tyvärr är detta också baksidan av masskastering, hur ska man veta om översexuella hanar finns i linjerna om många av dem kastreras?

Mitt råd är att om du vill ha en hane nästa gång så köp från en uppfödare som har tikar och hanar ihop mestadels av deras vardag och våga fråga hur de funkar.
Köp inte från en uppfödare som har många kastrerade uppfödingar och som tar lätt på kastrering. För varför ska man behöva lägga en hund på operationsbordet för att förhindra sjukdomar och beteendestörningar som till stor del inte borde vara där om aveln varit bättre?
 
Hur tänker ni kring kastrering av krypt hane då? Jag tänker att det är medicinskt lämpligt, är jag helt ute och cyklar då?
Vill ju inte riskera tumörer då en testikel ligger för varmt.
 
Hur tänker ni kring kastrering av krypt hane då? Jag tänker att det är medicinskt lämpligt, är jag helt ute och cyklar då?
Vill ju inte riskera tumörer då en testikel ligger för varmt.
Man kan ju ta ena testikeln bara om den andra ligger där den ska. Ligger båda i buken så är det nog lämpligast att ta båda.
 
Man kan ju ta ena testikeln bara om den andra ligger där den ska. Ligger båda i buken så är det nog lämpligast att ta båda.
Är det ett vanligt / vedertaget tillvägagångssätt? Hos vår hund är det just så- en testikel ligger kvar.
 
Så du tycker att det har fungerat bra mot andra hanars aggressivitet att din är kastrerad?
Min är kastrerad av medicinska själ och är rätt mesig, har aldrig visat aggressivitet mot någon annan hund. Därimot har han vid flera tillfällen blivit attackerad av lösspringande hundar och illa biten. Han är som en magnet mot aggressiva hanar😬 så i vårat fall har vi tyvärr inte fått den effekten..
Ingen hane har reagerat på min hund, sen har väl såklart beteendet en del med det att göra också såklart, det är ju inte bara det att han är kastrerad. Jag har tränat otroligt mycket på hans självkänsla och självförtroende och han ska känna sig trygg med mig bland andra hundar. Antar att han utstrålar ett hyfsat lugn som gör att andra hundar inte triggas.

Men flera gånger i veckan så möter vi folk med hundar som ropar på långt håll ifall min är en hane för isåfall så kan dom inte gå förbi varandra. Svarar jag att han är kastrerad så är det aldrig problem. Dom ägarna vet ju uppenbarligen om att deras hundar reagerar mot hanar oavsett hur dom beter sig.

Kastrering löser inte allting, men det gör att risken att bli påhoppad pga att han är en hane mindre iallafall.
 
Senast ändrad:
Jag svarade på det tidigare i tråden :)
Ah såg det nu 😊. Fast fattade ändå inte riktigt om det var vedertaget och något som kan rekommenderas eller om det är något man mer gör undantagsvis.
Avlas på ska han ju definitivt inte. Vi köpte honom ju från en kennel som skulle haft honom som avelshane om han inte hade blivit krypt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 686
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
638
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp