Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Jag säger inte att ingen hund ska kastreras men inte rutinmässigt i ung ålder. De ska vara vuxna (minst 2-3 år) och beslutet ska tas på grund av hundens hälsa inte ägarens bekvämlighet. Vet flera som tänker så. Vi är väl ett tredje läger då?

För mig har utställning inte mycket med avelsutvärdering att göra. Hälsoundersökningar, MH, MT, BPH och arbetsprov däremot är avelsutrdering när det görs på hela kullar.

Alla 5 hanar jag har levt med har kastreras vid 5 år eller äldre. 4 pga. Förstorad prostata och en pga. Hormonell stress. Dålig päls kan absolut påverka hunden. Min nu 7-åriga hane kasterades förra hösten pga. prostatan och i sommar hade han så mycket underull att värmen blev väldigt jobbig. Fick ta bort så mycket det gick. En av belgarna fick hotspots pga. Sin dåliga päls efter kastreringen.

Min nuvarande hane har tyvärr haft mycket svårare att bygga muskler efter kastreringen än innan.

Övervikt håller jag till största delen med om men att det är ägarens fel men det är tyvärr inte alltid lätt att hinna med att justera fodret när hunden går upp 5% i vikt på någon vecka och medicin gör att det sen sitter som berget. Jag är mer förstående för utmaningen att hålla en kastreras i bra hull nu än för ett år sen...

Det är en ökad risk för vissa hälsoproblem vid tidig kastrering och det informerar tyvärr inte alla veterinärer om.
Då verkar ju vara på samma spår. Att man inte ska rutinmässigt kastrera, men om ägaren vill är det inge fel. Och att hunden ska ha vuxit klart i kroppen innan den kastreras.
 
Är det inte "farligt" att få allvarliga ledfel? Eller aggressiv cancer?

Färdigvuxen hur? Det är väldigt få hundar som är färdigvuxnabåde fysiskt och mentalt innan 2-3 års ålder.
Fast allvarliga ledfel får de väl vid tidig kastrering innan hund vuxit klart? och jag har ju tydligt sagt att man inte ska kastrera innan hund vuxit klart.

Med färdig växt menar jag fysiskt.
Normalt brukar mycket små hundar sluta växa när de är runt 8 månader, små hundar när det är runt 10 månader, mellanstora hundar när de är runt 1 år, stora hundar runt 1,5 år och extremt stora hundar vid 2 års ålder.
 
I Finland rynkar ingen på näsan över kastrering. Det verkar vara väldigt svenskt att vara emot kastrering.

Ärligt talat känner jag inte en enda hund som fått problem efter kastrering. Nu vet jag ju inte om någon i nåt skede fått cancer och om det går att se att det är pga en kastrering
 
Katter rör sig oftare fritt och har en helt annan intensitet i sin reproduktionscykel än vad hundar har (honkatter löper väl vart tredje vecka?. Tikar löper max 2 gånger per år.
Mima okastrerade honkatter löper 2-3 ggr/år. Mars och juli och ev. September.


Det gör det även i princip omöjligt att ha livskraftiga populationer då avelsbaserna blir extremt små och det leder till inavelsdepression i de flesta fall.
Men på blandras av typen "Hoppsan", så spelar just den saken ingen roll. Inte heller på en hund med höftledsfel.

Jag tycker att kastration är ett utmärkt preventivmedel för hund.
 
Däremot måste vi får bort myten om att kastrering löser stress, hund aggressivitet, osv.
Men det är skönt att slippa trassla med att tiken löper.
Dotterns blandras är kastrerade. De skulle på alla sätt hindras att föröka sig.
Sambons schäfer är okastrerad. Det är så trist med ett nedblodat hus och att schäfern inte får bada i sommarvärmen p.g.a. risken för PYO. Men valet att lämna okastrerat är för att inte riskera att Tiken blir inkontinent.
 
Fast allvarliga ledfel får de väl vid tidig kastrering innan hund vuxit klart? och jag har ju tydligt sagt att man inte ska kastrera innan hund vuxit klart.

Med färdig växt menar jag fysiskt.
Normalt brukar mycket små hundar sluta växa när de är runt 8 månader, små hundar när det är runt 10 månader, mellanstora hundar när de är runt 1 år, stora hundar runt 1,5 år och extremt stora hundar vid 2 års ålder.

Men könshormoner behövs även i den mentala utvecklingen. En del hundar som kastreras tidigt blir aldrig helt vuxna mentalt. Handlar det om en renrasig arbetande hund är det trist att inte få reda på det färdiga resultatet. Är det en blandras spelar det absolut ingen roll mer än om ägaren inte är nöjd med att hunden inte mognat klart.

Har hört flera om ångrar tidig kastrering av krypa hanar just pga. det mentala. De kände sig lite lurade att de inte fått reda på att det kunde påverka den mentala utvecklingen när veterinären sagt att det är ok att kastrera runt 1 års ålder.
 
Men könshormoner behövs även i den mentala utvecklingen. En del hundar som kastreras tidigt blir aldrig helt vuxna mentalt. Handlar det om en renrasig arbetande hund är det trist att inte få reda på det färdiga resultatet. Är det en blandras spelar det absolut ingen roll mer än om ägaren inte är nöjd med att hunden inte mognat klart.

Har hört flera om ångrar tidig kastrering av krypa hanar just pga. det mentala. De kände sig lite lurade att de inte fått reda på att det kunde påverka den mentala utvecklingen när veterinären sagt att det är ok att kastrera runt 1 års ålder.
Det har säkert väldig tycket med ras att göra. Inom min ras har jag inte hört om någon som klagat. Men det kan säkert vara mer känsligt med arbetande brukshundar.
 
Mima okastrerade honkatter löper 2-3 ggr/år. Mars och juli och ev. September.



Men på blandras av typen "Hoppsan", så spelar just den saken ingen roll. Inte heller på en hund med höftledsfel.

Jag tycker att kastration är ett utmärkt preventivmedel för hund.

Ok. Trodde katter löpte betydligt mer intensivt än så om de inte blev dräktiga. Oavsett så är det en enorm skillnad på hur man håller hundar och katter.

Om folk kastrera sina blandraser eller vuxna färdigutvärderade hundar som har defekter som gör att de inte passar för avel gör inte mig mycket. Men det är långt från bara de som kastreras och slentriamässig kastrering håller på att bidra till att många raser kommer försvinna på lång eller kort sikt.

Har du en kastrerad hane men en intakt tik måste man ha rätt bra koll på den ändå och hålla isär dem vid höglöp. Även hanen kanske inte är så sugen så kan en del tikar få dem att para ändå.

Som preventivmedel har jag svårt att se kastrering. Inga hundar ska ändå löpa fritt och ha möjlighet att para sig hur som. Har man flera hundar hemma underlättar det lite.
 
Päls spelar väl ingen roll? eftersom en kastrerad hund varken ska ställas ut eller kan avlas på.
Vikt är ju 110% på ägaren, visa hundar har ju lättare att gå upp i vikt även om de är okastrerade, det är ägaren ansvar att anpassa foder typ och mängd efter hunden.
Inkontinens är ett problem hos tikar, men samtidigt drabbas många tikar av livmoderinflammation, vilket kan göra hunden allvarliga sjuk, kräver akut operation och kan vara dödligt. Jag tycker man bör kastrera äldre tikar när de är friska istället för att ta risken att hunden kan få livmoderinflammation. Och inkontinens kan i många fall behandlas.
Sämre muskelmassa har jag aldrig hört, kanske gäller om hunden kastreras som ung?
Risken för cancer i prostatan ökar, men risken för prostataförstoring minskar.
Rädslor ska inte bli värre pga kastrering, då har hunden dålig mentalitet innan.

Däremot tycker jag det är viktigt att hunden vuxet färdigt fysiskt innan man kastrerar. Att kastrera väldigt tidigt tror jag absolut kan ge problem för hundens utveckling.

Ingen av mina hundar med stamtavla är utställda, så ingen av de är utvärderade avelsmässigt oavsett. Däremot genomgick ena hunden MH innan han kastrerades (önskemål från uppfödaren att göras vid en vis ålder), vilket han klarade jätte bra (*stolt matte*)

Och jag tror inte man ska propagera och uppmana alla att kastrera sina hundar "bara för att", men däremot inte heller "shama" de som väljer att kastrera sin hund.
Idag känns det som hund Sverige är i 2 läger, där ena sidan vill att alla hundar ska kastreras medans andra sidan vill att inga hundar ska kastreras om det inte är absolut nödvändigt. Och båda sidorna "shamar" den andra sidan på nätet.

Päls spelar enorm roll för djurets livskvalité. Likaså att faktiskt få äta en rimlig mängd mat och inte gå på svältdiet resten av livet för att slippa vara överviktig.
 
Det finns en hel del fysiska nackdelar med kastrering av hund som inte verkar vara alls lika framträdande hos hästar och katter. Usel päls, viktuppgång, inkontinens, sämre muskelmassa, ledfel (vid tidig kastrering), vissa typer av cancer, rädslor osv.

En hingst på 600 kg och lite knepigare att hantera än en hanhund, i detta fall på 5-10 kg, i mitt fall 20 kg.

Katter rör sig oftare fritt och har en helt annan intensitet i sin reproduktionscykel än vad hundar har (honkatter löper väl vart tredje vecka?. Tikar löper max 2 gånger per år.

Kastreras alla hundar förutom avelshundar i ung ålder rutinmässigt blir det i princip omöjligt att utvärdera det faktiska utfallet av aveln då kastreringen döljer vissa problem (hormonella störningar och obalans) samt förstärker andra.

Det gör det även i princip omöjligt att ha livskraftiga populationer då avelsbaserna blir extremt små och det leder till inavelsdepression i de flesta fall.
Vilken typ av cancer ökar pga kastration?
 
Blandras, syskon, tik och hane.
Hanen kryptorkid.
Båda kastrerade kändes som en utmärkt idé.

Särskilt som att vissa grannar inte har ordning på sina hundar så att de hamnar på tomten.

Det är verkligen inte den typen av kastreringar jag personligen har det minsta emot. Liksom gathundar i andra länder. Kastrera gärna dessa hundar tycker jag!

Men när veterinärer redan vid 12 veckor börjar fråga om man inte ska kastrera sin renrasiga brukshundsvalp när den är 1 år och sen får sådana frågor från både veterinärer och andra pga. att man har en intakt hane då blir jag iaf ganska irriterad. Det får inte bli norm att kastrera bara för att det är bekvämt. En vettig hund ska fungera bra i alla lägen även om den inte är kastrerad. Mår en hund dåligt av att vara intakt är det ett avelsproblem! Möjligtvis uppfostran i vissa fall.

Det finns de som tror att hundar särskilt hanar måste kastreras för att må bra 😟 Hur har det blivit så?

I de fall det faktiskt är så är det mycket möjligt att den hormonella obalansen hos föräldradjurens släktingar till stor del dolts genom kastrering och uppfödaren bortsett från detta eller inte vetat om det. Det blir en ond spiral där hundarna tillslut måste kastreras pga. detta då de mår dåligt annars. Hanar avlas på när de är unga för att sedan kastreras då de är för översexuella.
 
Nej men jag har, här var det iallafall likadana åsikter om kastrering innan han dök upp. Iallafall åsikten att hundar som inte ska gå i avel bör kastreras, så var det även runt 95 när min familj köpte våran första valp.

Man kan säga vad man vill om Cesar men han har inte makten att förändra hela världen genom 30 min långa tv program som långt ifrån alla har sett ens. Men klart om man lägger tid och energi och följer honom så kanske det kan upplevas som att han har en större inverkan och större plats i samhället än vad han har.
Att kastrera hund var inte tal om när jag skaffade min första hund -96. Varken bland privatpersoner eller hos veterinärer så det berodde nog väldigt mycket på var man bor.

Sverige är knappast hela världen och hans program var tyvärr väldigt populära när de kom. Jag har inte behövt följa honom för att utsättas för hans fans. Det jag har sett har jag sett för att veta vad andra pratar om när de höjer honom till skyarna och för att kunna bilda mig en egen uppfattning.
 
Studier har visat att risken för haemangiosarcom, lymfom and mastcell tumörer ökar hos vissa raser.
Med den springande punkten att det gäller vissa raser, som redan från början har en ökad risk att drabbas av dessa tumörsjukdomar. I de studier jag har läst har det dessutom också enbart gällt en viss population. Dvs det går inte att dra slutsatsen att kastrering ökar risken för cancer hos alla hundar.
Man kan också vända på det och säga att inte kastrera ökar risken för cancer (exempelvis i livmodern, testiklar, juver och äggstockar).
Den som vill kastrera sin hund ska vara väl informerad om vilka för- och nackdelar det finns och ska ha rätt förväntningar. Alla nackdelar drabbar långt ifrån alla hundar. Exempelvis är det extremt ovanligt med pälsförändringar hos strävhåriga och krullhåriga raser, och risken för inkontinens är ökad hos framförallt stora raser och mindre vanlig hos små raser.
 
Nej så gör inte alls veterinärer i Sverige. Någon inkomstkälla är det inte heller eftersom priserna för kastrering är kraftigt rabatterade.
Tyvärr har jag träffat flera veterinärer som ser det som självklart att kastrera. Skönt att de inte är i majoritet då :) Varför är de kraftigt rabatterade? Vad skulle en kastrering kosta utan rabatt? När min hund skulle bukopereras var priset ungefär detsamma för en kastrering på tik (på samma klinik, anicura) så där var det nog ingen rabatt för kastrering.
 
Tyvärr har jag träffat flera veterinärer som ser det som självklart att kastrera. Skönt att de inte är i majoritet då :) Varför är de kraftigt rabatterade? Vad skulle en kastrering kosta utan rabatt? När min hund skulle bukopereras var priset ungefär detsamma för en kastrering på tik (på samma klinik, anicura) så där var det nog ingen rabatt för kastrering.
Det är ett paketpris där narkos, smärtlindring, förbrukningsmaterial, narkosövervakning och så själva ingreppet är inbakat i ett pris. Det är rabatterat för att vara en service till djurägarna. Kastrering ersätts ju inte av något försäkringsbolag.
Ett bra exempel är att jämföra kastrering av frisk tik och kastrering av tik med livmoderinflammation. Trots att det i de flesta fall är enklare och i många fall ett snabbare ingrepp att kastrera en tik med livmoderinflammation (det har att göra med att ligamenten till äggstock och livmoder blir mycket slappa pga den hormonella påverkan vilket gör att operationen oftast är tekniskt lättare och därmed går snabbare) så är prisskillnaden mycket stor eftersom det inte rör sig om ett paketpris där allt är inbakat, utan det betalas separat för varje post och den faktiska kostnaden.
Jag har nog aldrig varken hört eller sett en klinik som skulle ta samma pris för en normalkastrering och en pyometraoperation, det skulle vara intressant.
 
Det är ett paketpris där narkos, smärtlindring, förbrukningsmaterial, narkosövervakning och så själva ingreppet är inbakat i ett pris. Det är rabatterat för att vara en service till djurägarna. Kastrering ersätts ju inte av något försäkringsbolag.
Ett bra exempel är att jämföra kastrering av frisk tik och kastrering av tik med livmoderinflammation. Trots att det i de flesta fall är enklare och i många fall ett snabbare ingrepp att kastrera en tik med livmoderinflammation (det har att göra med att ligamenten till äggstock och livmoder blir mycket slappa pga den hormonella påverkan vilket gör att operationen oftast är tekniskt lättare och därmed går snabbare) så är prisskillnaden mycket stor eftersom det inte rör sig om ett paketpris där allt är inbakat, utan det betalas separat för varje post och den faktiska kostnaden.
Jag har nog aldrig varken hört eller sett en klinik som skulle ta samma pris för en normalkastrering och en pyometraoperation, det skulle vara intressant.
Nu är det här några år sedan så jag vågar inte säga säkert men jag uppfattade det som att en planerad kastrering av tik och planerad bukoperation av den typ de ville göra på min hund hade samma pris.
 
Jag blev avstängd från en mycket populär facebookgrupp för min ras när jag frågade varför man skulle kastrera en tik utan medicinsk orsak. Blev även kallad oseriös hundägare av admin och fick veta att det var nödvändigt att kastrera hanar för att de skulle kunna leka fritt och kunna umgås med andra hanar. Då har jag två intakta hanar som går alldeles utmärkt ihop.
 
Det är ett paketpris där narkos, smärtlindring, förbrukningsmaterial, narkosövervakning och så själva ingreppet är inbakat i ett pris. Det är rabatterat för att vara en service till djurägarna. Kastrering ersätts ju inte av något försäkringsbolag.
Ett bra exempel är att jämföra kastrering av frisk tik och kastrering av tik med livmoderinflammation. Trots att det i de flesta fall är enklare och i många fall ett snabbare ingrepp att kastrera en tik med livmoderinflammation (det har att göra med att ligamenten till äggstock och livmoder blir mycket slappa pga den hormonella påverkan vilket gör att operationen oftast är tekniskt lättare och därmed går snabbare) så är prisskillnaden mycket stor eftersom det inte rör sig om ett paketpris där allt är inbakat, utan det betalas separat för varje post och den faktiska kostnaden.
Jag har nog aldrig varken hört eller sett en klinik som skulle ta samma pris för en normalkastrering och en pyometraoperation, det skulle vara intressant.
När vi ändå pratar kastrering...

Min förra tik, som är mor till mina nuvarande, blev helt personlighetsförändrad av kastreringen. Rädd för allt, och då på nivån som många har med sina hundar på nyårsafton av att hon hörde en bil eller liknande. Helt ohållbart.

Jag undrar därför, om någon av hennes döttrar får pyo, är det möjligt att ta bort bara livmodern och lämna äggstockar så att hunden har ett intakt hormonsystem?
Jag skulle nämligen inte våga kastrera igen, med risk för att tvingas avliva en hund till pga att den inte mår bra. De lär väl få pyo nån gång tänker jag eftersom det var därför deras mor kastrerades, och det finns väl en viss ärftlighet i det. Men kan man ta bort bara livmodern och lämna äggstockar så skulle det kanske vara något jag kan tänka mig om jag står i den sitsen igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 198
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp