Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

S

SockerSara

Jag ahr två katter, båd blir 2 år i sommar.. Den ena är en hankatt som kastrerades så fort han släppt ner kulorna vid ca 6 månaders ålder. och den andra är en honkatt som fortfarande är okastrerad..

Honkatten löper ju med jämna mellanrum.. och blir då som de alltid blir, väldigt tillgivna och gör en massa ljud från sig.. (hon kan inte jama så hon ylar/kurrar en massa)..

Hur som helst så blir min hankatt väldigt på henne och ska betäcka henne ett antal gaånger om dagen och natten.. Hon blir ju jättenöjd förstås och håller tyst och är lugnt i några timmar efteråt..
hankatten prickar rätt och de utför ett helt "samlag".. han biter henne hårt i nacken och morrar högt under tiden..

Min fråga är nu hur i allsindar en kastrerad hankatt ens kommer på tanken att betäcka honan.. Borde inte de hormonerna vara borta eller att beteendet är hämmat i alla fall...???
Visserligen så är det väldigt skönt att han får tyst på henne, och det har ju inte blivit några bebisar i alla fall.. Men ändå.. är bara nyfiken på hur det fungerar.. har aldrig hört om hankatter som försöker para sig då de är kastrerade..

Nyfiken!
 
Sv: Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

jo faktiskt så sa min granne när jag var liten att våran katt uppvaktade hans hon-katt och att han betäckte henne. Men vi trodde ju inte riktigt på honom då våran katt också var kastrerad..men det kanske finns lite känslor kvar då?! Trevligt för honom, men jag vet inte om det är så bra för honan att löpa jämt utan att få katt-ungar, kanske det vore en idee att sterilisera henne?
 
Sv: Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

Kanske är så att de har känslorna kvar ett tag :P

JO, vi ska låta kastrera henne.. men än så länge mår hon ju bra.. men man minimerar ju risken för livmoderinflammation och såna obehagliga överraskningar.
 
Sv: Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

Förra året hade jag en kastrerad hane på 2 år..
Han "betäckte" gladeligen min andra då 3,5-åriga kastrerade hankatt då och då. :devil: :rofl:
Betäckaren slutade hemskt nog sina dagar förra sommaren.:cry:
Saknar min helsvarta snuskpelle såå! :crazy:
 
Sv: Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

Det är inte speciellt ovanligt att kastrater fortfarande parar. Kastratparningar antas öka risken för livmoderinflammationer, så det finns verkligen ingen anledning att inte kastrera honan!

(Orsaken är att de ökar den främmande bakteriefloran, som vid alla parningar. Med en fertil eller steriliserad hane får man dräktighet resp skendräktighet som i sin tur sänker risken, men för "riktiga" kastrater leder det sällan till skendräktighet)

Vår hane rapporterar till oss när det är dags att höja p-pillerdosen eller skicka Maja på parning. Han känner ju av förlöpet långt innan hon förändrar sitt beteende.
 
Sv: Kastrerad hankatt som "betäcker" hona

De två kastraterna på katthemmet som är "inventarier" brukar roa sig med honorna som löper... ett tag funderade vi på att inreda ett "porr-rum" :o för det var fyra honor som löpte, o de hade väldigt skoj... :o
Båda dessa kastrerades vid ca 1 års ålder, men är lika pilska ändå :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 106
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Jag har två stycken 2-åriga kastrerade katter, en hane och en hona. Honan är liten och tunn och väldigt "kattig", dvs hon gör som hon...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Sasse
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Här hemma finns det fyra katter: Gammelgubbe på 13 år Honkatt 5 år Hankatt 3 år Unghona 10 månader Alla är kastrerade utom...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp