Bukefalos 28 år!

Oväntad besök

Scorpan

Trådstartare
Här hemma finns det fyra katter:
Gammelgubbe på 13 år
Honkatt 5 år
Hankatt 3 år
Unghona 10 månader

Alla är kastrerade utom unghonan. Gammelgubben är en bestämd herre, den vuxna honan kan vara en ragata, 3åriga hanen är traktens Rocky Balboa och lillan är mest bara go och glad.

I går hade vi besök av en svart katt. Rätt smal och skygg. I vanliga fall gaddar mina tre vuxna katter ihop sig och jagar bort inkräktare men inte nu. Utan det var snarare "Matte titta va vi hittade!".

Idag är "Den svarte" tillbaka och det som förvånar mig är att dom liksom inte bryr sig. DS är väldigt hungrig och visar inga tecken på att vilja mucka utan hälsar rätt mjukt på de andra katterna. Mina pojkar morrar lite obekvämt men sen händer inget mer.

Jag är förvånad! Kan det vara så att det är en Hona och därför inget hot mot mina pojkar? Men varför jagar inte ragatan då bort den? Är det en hane som är här för ungkattens skull? Men varför jagar då inte mina pojkar bort den? Eller är det så att dom kan känna medkänsla för denne uppenbarligen hungrige katt och därför tillåter den vara på deras annars så välbevakade område?

För bara 1 månad sedan hade vi besök av en svart/vit katt som jagades bort av de tre vuxna så detta beteendet är
väldigt förvånande!

Vad tror ni kan vara fallet?

Den Svarte
ds01.jpg


Den Svarte och min 3årige slagskämpe som inte alls ser hotfull ut
ds02.jpg
 
Sv: Oväntad besök

Jag har inget svar till dig men intresserad av att höra hur det utvecklar sig.

Du har ju värsta såpan utspelande sig på gårdsplanen :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 125
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp