Kastrering av klapphingst

Varför förebyggande tänker du? Metacam är smärtstillande och antiinflammatorisk. Om man inte förväntar sig smärta eller inflammation finns ingen anledning ge det.

Och normalt har de inte särskilt ont efter kastrering. Din verkar heller inte ha ont?
Det är större infektionsrisk när det är sommar, och eftersom att han var klapphingst av värre sorten har de grävt runt ganska mycket. Det borde öka risken.
Jo, han verkar ha ont. Han tar inte ut steget ordentligt med bakbenen och vill inte flytta sig åt sidan. Han är då en islandshäst med bra gångarter och tar ut steget bra vanligtvis.
 
Då sa även en annan veterinär att det är brukligt att ge smärtstillande och antiinflammatorisk efter en sådan operation. Hon hade heller aldrig träffat på att man sätter tamponad efter kastrering.
 
Det är större infektionsrisk när det är sommar, och eftersom att han var klapphingst av värre sorten har de grävt runt ganska mycket. Det borde öka risken.
Jo, han verkar ha ont. Han tar inte ut steget ordentligt med bakbenen och vill inte flytta sig åt sidan. Han är då en islandshäst med bra gångarter och tar ut steget bra vanligtvis.

Fast du skriver han sprungit till grannen och att hans AT Var normalt och han var lika brötig som vanligt. Det låter inte som ont. Sen kan det ju strama och liknande.

Jag är inte veterinär men utifrån det du bettat ser jag det inte som alls konstigt han inte efter op fick metacam eller antibiotika förebyggande hemma.

Vissa islandshästar reagerar mycket dåligt på metacam förresten. Bra att veta.

Sen finns det, ffa äldre, veterinärer som struntar i antibiotikapolicys osv och skriver ut det kors och tvärs.

Men vad säger veterinären som opererat? Den enda som faktiskt vet exakt hur ingreppet gjorts, som sett hästen osv?
 
Bara som info. Det är inte längre rutin att ge antibiotika i förebyggande syfte efter en operation - i de fall då detta ändå görs ges antibiotikan normalt före eller under operationen. De antibiotika som används på det här sättet är bredspektrum antibiotika där man verkligen inte vill ha resistens.

Riktlinjer för antibiotika användning på häst:
https://www.svf.se/media/srudqbqh/svfs-riklinje-gällande-anitibiotika-häst.pdf
 
Bara som info. Det är inte längre rutin att ge antibiotika i förebyggande syfte efter en operation - i de fall då detta ändå görs ges antibiotikan normalt före eller under operationen. De antibiotika som används på det här sättet är bredspektrum antibiotika där man verkligen inte vill ha resistens.

Riktlinjer för antibiotika användning på häst:
https://www.svf.se/media/srudqbqh/svfs-riklinje-gällande-anitibiotika-häst.pdf
Gäller det metacam också? Jag ser inte behovet att ge just antibiotika förebyggande, bara det är antiinflammatoriskt.
 
Gäller det metacam också? Jag ser inte behovet att ge just antibiotika förebyggande, bara det är antiinflammatoriskt.

Fast varför ser du behovet av antiinflammatoriskt efter ett sterilt ingrepp där hästen är opåverkad i sitt at? Särskilt ställt emot biverkningsrisken som finns?

Eller blandar du ihop infektion (behandlas med antibiotika) och inflammation?
 
Fast du skriver han sprungit till grannen och att hans AT Var normalt och han var lika brötig som vanligt. Det låter inte som ont. Sen kan det ju strama och liknande.

Jag är inte veterinär men utifrån det du bettat ser jag det inte som alls konstigt han inte efter op fick metacam eller antibiotika förebyggande hemma.

Vissa islandshästar reagerar mycket dåligt på metacam förresten. Bra att veta.

Sen finns det, ffa äldre, veterinärer som struntar i antibiotikapolicys osv och skriver ut det kors och tvärs.

Men vad säger veterinären som opererat? Den enda som faktiskt vet exakt hur ingreppet gjorts, som sett hästen osv?
Han är (inte egentligen nu, men det märks inte än) en fyraårig ohanterad klapphingst. Han tänker inte på att han har ont, han tänker att han ska hitta hästar.

Den veterinären som vi fick penicillinet av skrev inte ut, men vi kunde få en burk och instruktion. Det var för att jag frågade som vi fick smärtlindring. En annan veterinär tyckte att det syntes tydligt att han hade ont.

Den som opererade får vi inte tag på, skulle kontakta honom på måndag enligt kliniken.
 
Gäller det metacam också? Jag ser inte behovet att ge just antibiotika förebyggande, bara det är antiinflammatoriskt.
Jag vet inte - jag är inte veterinär, men när mina djur fått NSAID har det handlat om behandlingar av rörelseapparaten där det gäller att förhindra en reaktion från djurets immunsystem som ger benpålagring. Det är knöligt att ge i samband med operationer för Metacam kan påverka blodets förmåga att koagulera. De ska också alltid hanteras med försiktighet för de kan slå ut njurarna och vissa individer är känsliga för NSAID (@Malibu_Stacy ?)

Antiinflammatoriska läkemedel är enkelt uttryckt till för att bromsa det egna immunförsvaret så att det inte överreagerar på en infektion (https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/infektion-och-inflammation/)

Grejen är att vi kan inte avgöra hur bra eller dåligt din veterinär hanterat situationen - eller egentligen är det åtminstone lite dåligt eftersom man skickat hem en patient med en ägare som varit illa informerad. Det borde gå och ringa och få svar på dina frågor.

Mvh
Hen som haft otur med sina egna djur och lärt en del av det
 
Han är (inte egentligen nu, men det märks inte än) en fyraårig ohanterad klapphingst. Han tänker inte på att han har ont, han tänker att han ska hitta hästar.

Den veterinären som vi fick penicillinet av skrev inte ut, men vi kunde få en burk och instruktion. Det var för att jag frågade som vi fick smärtlindring. En annan veterinär tyckte att det syntes tydligt att han hade ont.

Den som opererade får vi inte tag på, skulle kontakta honom på måndag enligt kliniken.

Det är lite rörigt det du berättar. Men vad fick du på burk egentligen?

Det spelar ingen roll om han är ohanterad. Skulle han ha väldigt ont eller påverkat at skulle det märkas. Min jag skrev om som varit den enda som behövt behandling var knappa året och gick mer på bakbenen än två ben till vardags. Han stod i sin box och hängde, vägrade röra sig, hade feber osv. Mår de ordentligt dåligt så märks det även om de är mer vild än tam och även om de har fokus på att hitta andra hästar etc. Dvs du skulle absolut märka om han försämrades eller fick hög feber etc.

Men hur går det med sårvård, tempkoll och kontrollerad rörelse osv om han är ohanterad I princip. Kan ni genomföra det?
 
Det är lite rörigt det du berättar. Men vad fick du på burk egentligen?

Det spelar ingen roll om han är ohanterad. Skulle han ha väldigt ont eller påverkat at skulle det märkas. Min jag skrev om som varit den enda som behövt behandling var knappa året och gick mer på bakbenen än två ben till vardags. Han stod i sin box och hängde, vägrade röra sig, hade feber osv. Mår de ordentligt dåligt så märks det även om de är mer vild än tam och även om de har fokus på att hitta andra hästar etc. Dvs du skulle absolut märka om han försämrades eller fick hög feber etc.

Men hur går det med sårvård, tempkoll och kontrollerad rörelse osv om han är ohanterad I princip. Kan ni genomföra det?
Vi fick en burk penicillin och sprutor för att använda det. Även smärtstillande som jag inte kommer ihåg vad det hette.

Nu vet jag inte hur din häst var, men det är nog skillnad på en ettåring och en nästan vuxen klapphingst.

Han är ohanterad men inte ohanterbar. Gå kontrollerat går bra, även om det görs i träns och longerlina. Sårvård är lite tveksamt, jag kunde klippa av tamponaden med lite försiktighet. Kolla temp går bra.
 
Vi fick en burk penicillin och sprutor för att använda det. Även smärtstillande som jag inte kommer ihåg vad det hette.

Nu vet jag inte hur din häst var, men det är nog skillnad på en ettåring och en nästan vuxen klapphingst.

Han är ohanterad men inte ohanterbar. Gå kontrollerat går bra, även om det görs i träns och longerlina. Sårvård är lite tveksamt, jag kunde klippa av tamponaden med lite försiktighet. Kolla temp går bra.

Då är den ju grundhanterad och inte alls ohanterad :)

Jag har kastrerat äldre med. Med öppen, stående kastration (dvs inte lika sterilt som din kastrerats) och det har gått utmärkt bedöma smärta och allmäntillstånd där med. Varför skulle din inte visa ev svår smärta, hög feber eller påverkat at menar du?
 
Då är den ju grundhanterad och inte alls ohanterad :)

Jag har kastrerat äldre med. Med öppen, stående kastration (dvs inte lika sterilt som din kastrerats) och det har gått utmärkt bedöma smärta och allmäntillstånd där med. Varför skulle din inte visa ev svår smärta, hög feber eller påverkat at menar du?
Han är ingen vildhäst, men definitivt inte grundhanterad (nu är han bättre). Jag tycker att den ska kunna lyfta hovarna någorlunda och bli borstad för att kunna räknas som grundhanterad :)

När han hade feber var han även väldigt svettig (det var inte så varmt då) och rörde sig stelt. Men hade han haft möjlighet hade han sprungit till andra hästar.
 
Han är ingen vildhäst, men definitivt inte grundhanterad (nu är han bättre). Jag tycker att den ska kunna lyfta hovarna någorlunda och bli borstad för att kunna räknas som grundhanterad :)

När han hade feber var han även väldigt svettig (det var inte så varmt då) och rörde sig stelt. Men hade han haft möjlighet hade han sprungit till andra hästar.

Jag tror inte riktigt du förstår hur jag menar.
Om en häst har såpass ont att den definitivt behöver smärtstillande, t ex har så ont att den inte vill röra sig. Då märks det.

Att hästen t ex är stel behöver inte betyda att den har så ont att den definitivt behöver smärtstillande.

Just vid kastrering där de kastrerat på ett vis att de INTE ska ha fri rörelse och stoja runt blir det ytterligare en aspekt att ta med i bedömningen. Blir hästen helt smärtfri kan den bli för pigg och rörlig t ex.

Men jämför med oss människor. Man kan ha lite ont/ömt/stelt i en arm men inte värre än så. Och man kan ha så ont att man inte kan röra armen eller bara kan röra armen med största svårighet. Samma är det ju för hästar. De kan ha lindrigt obehag eller smärta. I de fallen är det inte alltid självklart att det bästa är att smärlindra.

Samma med feber. Minsta feber behöver inte betyda att man ska ge febernedsättande.

Så om hästen har lindrig feber, är lite stel samt är svettig men innan smitit och sprungit runt men i övrigt har gott och opåverkad at skulle jag inte vilja min häst fick metacam/motsvarande. Däremot om hästen började må sämre så absolut. Och även om hästen bara är knappt hanterbar så märker man ju OM den blir sämre.

Men avgörande är ju er hur ser såren ut? Ser de fula ut är ju även mindre feber bekymrade. Ser såren däremot jättebra ut är det en annan sits osv.
 
Jag tror inte riktigt du förstår hur jag menar.
Om en häst har såpass ont att den definitivt behöver smärtstillande, t ex har så ont att den inte vill röra sig. Då märks det.

Att hästen t ex är stel behöver inte betyda att den har så ont att den definitivt behöver smärtstillande.

Just vid kastrering där de kastrerat på ett vis att de INTE ska ha fri rörelse och stoja runt blir det ytterligare en aspekt att ta med i bedömningen. Blir hästen helt smärtfri kan den bli för pigg och rörlig t ex.

Men jämför med oss människor. Man kan ha lite ont/ömt/stelt i en arm men inte värre än så. Och man kan ha så ont att man inte kan röra armen eller bara kan röra armen med största svårighet. Samma är det ju för hästar. De kan ha lindrigt obehag eller smärta. I de fallen är det inte alltid självklart att det bästa är att smärlindra.

Samma med feber. Minsta feber behöver inte betyda att man ska ge febernedsättande.

Så om hästen har lindrig feber, är lite stel samt är svettig men innan smitit och sprungit runt men i övrigt har gott och opåverkad at skulle jag inte vilja min häst fick metacam/motsvarande. Däremot om hästen började må sämre så absolut. Och även om hästen bara är knappt hanterbar så märker man ju OM den blir sämre.

Men avgörande är ju er hur ser såren ut? Ser de fula ut är ju även mindre feber bekymrade. Ser såren däremot jättebra ut är det en annan sits osv.
Det var mycket svullet innan, det gick ner av medicinen. Tamponaden täckte ju innan.
Såren hade kunnat se värre ut, men det är svårt att få titta.

Du ser inte att det kan ha blivit värre av att han sprungit runt på en gräsmatta?
 
Det var mycket svullet innan, det gick ner av medicinen. Tamponaden täckte ju innan.
Såren hade kunnat se värre ut, men det är svårt att få titta.

Du ser inte att det kan ha blivit värre av att han sprungit runt på en gräsmatta?

Absolut kan det blivit värre av det. Och just därför skulle jag inte direkt anta att det är inflammation eller infektion utan just för han I värme sprungit runt. Dvs avvaktat.

Så jag hade - utifrån vad som skrivits i tråden - absolut INTE propsat på varken antibiotika eller nsaid (metacam). Jag ser inte utifrån tråden att vet som kastrerade gjort något fel heller.

Sen kanske jag gjort en helt annan bedömning i verkligheten om jag sett hästen. Det är därför bara veterinär kan avgöra vad du bör eller inte bör göra.
 
Fattar inte riktigt. Varför kastrera en nästan vuxen hingst som är lite hanterad i början av rötmånaderna? vad har varit så akut att inte vänta tills rötmånaderna är över och under tiden börja vänja hästen vid hantering som krävs för eftervård?
För att vi inte har möjlighet att ha en hingst mer än kort tid. Hästen är ohanterad men inte ohanterbar, väldigt stabil oftast.
 
Min treåring kastrerades i slutet av april -sövd, liggande.
Jag skulle få metacam utskrivet men något körde ihop sig så receptet kom inte iväg innan apoteket stängt = ingen metacam.
Hästen var rätt pigg trots allt vid hämtning men sent på kvällen hade väl smärtstillande från kliniken gått ur kroppen för då blev han ordentligt smärtpåverkad; matvägrade, hängde, feber och till slut la han sig... av en händelse fanns metacam i stallet och efter rådgörande med veterinär på telefon så fick han en dos. En timme senare var han ok igen och började äta.
pratade med kliniken dagen efter och fick ut mitt recept, han fick sedan metacam full dos i 2 dagar, sen på halv dos ett par dagar till.

utöver denna metacam, ingen medicin i eftervården utan det läkte super ändå.
 
Har kastrerat välutrustad äldre hingst. Liggande sövt på klinik. Rejäl tamponad fastsydd, stränga instruktioner om kontrollerad rörelse hela tiden (för att minsta risken för svullnad). ABSOLUT INTE springa runt eftersom risken för framfall var väldigt stor i så fall.

Smärtlindrande ska ges om så behövs, men att det är en smula obehagligt och stramar (när hästen tänker på det och inte är distraherad) tycker jag inte tyder på smärta. Snarare obehag.

Antibiotika i förebyggande syfte är så långt ifrån den värld vi lever i att jag inte ger mig in i att kommentera en gång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 314
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 632
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa I ländryggen har tydligen min äldsta, han blir tio i december. Han har varit stelare det senaste åren, sen förra året tröttare, inte...
Svar
3
· Visningar
3 573
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp