Kastrering nu??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 764
G

Grevinnan

Går det att kastrera en häst "mitt i vintern"???
Jag tänkte mest på infektionsrisken när dom står inne på nätterna....

det är bättre att kastrera nu än mitt i sommaren då det är en massa insekter som far i såren...mina hästar står istort sett alltid inne på nätterna, så det är inga problem med kastrering på vintern....då är det mer infektionsrisk om det skvätter upp lera i såret...men jag kastrerar närsomhelst på året, en gång fick jag en som vart kastrerad mitt i augusti...det gick bra det med.

Föredrar att göra det när de är fruset ute.... Då finns det ingen risk för lera eller massa baskilusker över allt och se till att strö med halm om du gör det och strö mycket och mocka noggrant.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur