Bukefalos 28 år!

Kastrering

L

Lindis

Finns det någon här som har fått buköppna sin "hingst" för att kunna kastrera? Hur stor är risken för inflamation ?
Visst kan de strycka med under narkos? Pratat med veterinärer men inte fått något konkret svar. Kan man verkligen ta hem dem samma dag?
 
För flera år sedan råkade jag ut för det. Jag hade en hingst som inte släppt båda kulorna och vi valde att åka till klinik för att kolla upp det. De fick buköppna och det visade sig att han hade en cycta på den ena.

Jag minns att de informerade mig om riskerna med narkosen. Jag fick inte ta hem honom samma dag, han stod kvar ungefär en vecka, det kanske var av någon speciell orsak, jag kommer inte ihåg.

Piggy
 
Jag har ringt 4 kliniker och alla buköppnar. (Har haft veterinär för att se om de var nere). Men när jag frågar vad riskerna är så har de inget svar :mad: Har väl igentligen inget val men jag vill ju ändå veta. Sen sa de att det var ett ganska stort ingrepp men att jag kunde ta hem honom samma dag ändå. Jag tycker det kåter konstigt. Vet du vilket det bästa "ströet" man kan ha efter?
 
Konstigt tycker jag att ingen säger något om risker. Det finns det ju vid alla operationer. Jag brukar anlita hallands djursjukhus i Slöinge, de brukar vara bra.

Halm är väl bästa ströet efter en operation. Måste du göra operationen nu, när det är så geggigt ute, ammars är det ju bra att kunna ha dem ute i torr hage.
 
Jag fundera också att åka dit :D vi har denerade hagar så där är torrt och fint :)han har börjat attacker andra hästar går inte att skritta honom änns så därför vill jag har det gjort. De vara snabba där ringde dit i tisdag och fråga kunde få tid så gårr som när jag ville :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Sol
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 710
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 026
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 262
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp