Kastrering

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 611
T

Trampe

Finns det några generella risker med att kastrera en 8-årig varmblodshingst? Jag menar, gör det nån skillnad att han inte är unghäst längre då man normalt annars kastrerar?

Sv: Kastrering

Skillnaden är att han är äldre och mer utvecklad än en unghingst. Det kan göra att det finns risker för att hinnorna som blir kvar efter själva ingreppet och som är det som ska hålla ihop tills såret läkt inte orkar det utan kan brista. Därför brukar man rekommendera att äldre hingstar kasteras på klinik liggande så att man kan sy ihop såren.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: sorbifolia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka