kastrering

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hartass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 179
H

hartass

Min 1 1/2 åriga islandshästhingst har ennu inte heller tappat sin andra testickel, veterinäern var här och kolla upp det och hon sa att den inte kommer att falla ner nå mer. Så nu undrar jag hur mycket operationen då kostar, hur länge den tar, läknings tid och när man kan lägga ut hästen i hagen igen ?? Berätta gärna också om ni vet några nackdelar med operationen.

tacksam för svar :)

Sv: kastrering

Vad jag vet så är just klapphingst operationer sådana att det inte går att säga i förväg vad det kommer att kosta eller hur omfattande den blir.
Jag vet om fall som kostat mellan 4 000 till 15 000 men det finns säkert de som kostat mer också för ibland kan det bli tal om buköppnig. Hur lång tid det tar sedan blir då helt beroende på hur omfattande ingreppet blir. Men de jag känner till har haft minst en månads vila och sjukhage.

En hingst där ena testikeln inte trillat ner måste i princip alltid kastreras liggande med narkos och alla risker det innebär för en häst. I vissa fall när testikeln finns långt ner mot pungen kan den trilla ned vid sederingen och då blir kostnaden oftast "bara 4-5000 kr. Alla övriga fall kräver buköppning.

Som exempel kan jag ge min unghäst som kastrerades i somras, då 3 år gammal. Kostnaden blev 8000 kr och då låg testikeln halvlångt ned. Hade den legat längst upp hade kostnaden blivit minst 15000kr. Han gick i sjukhage i 10 dagar och därefter släpptes han ut i flocken igen. Då han var oinriden och inte påbörjades förrän 3 månader senare så frågade jag aldrig efter när han kunde ridas igen.

För några år sedan kollade jag priser på klapphingskastrering då jag funderade på att köpa en sådan häst.

Det skiljde flera 1000-lappar mellan ATG-kliniken och den andra kliniken som utför op som denna. Så det kan löna sig att ringa runt och kolla om det finns flera alternativ.

Jag fick svar allt från 7000-17000:- för en operation då testikeln låg högt upp. Ring runt och kolla, det är en väldig prisskillnad på klinikerna.

tack för alla svar :) Jo är redan medveten om att han komemr att vara under narkos :/

Har talat nu med min ridlärare som har haft klapphingstar , och hon tipsade om samma ställe som vår veterinär hade tipsat om.
Ridläraren sade att det hade kostat lika mycket som en vanlig kastrering och hon hade ridit bara några dagar efter.
Men då vet jag inte hur stor operationen hade blivit , jag antar om att det för henne hade blivit så där "billigt" så hade testickeln legat ganska så långt nere.

Men ska och ringa runt :)

Ibland kan det vara så att om den ligger långt ner så kan "trilla" ner vid bedövning/narkos så att det blir som en vanlig kastration.

Jamen... hur kan veterinären vara så säker på att den inte kommer ner??

Jag köpte en tvååring(född 06 alltså) i mars, då fanns bara en kula nere, den andra kom i juli någon gång och nu i november kastrerades han på alldeles vanligt vis, fast liggande. Kostade typ 5000 kr på ATG.

Om du har möjlighet skulle jag vänta och se om den inte trillar ner i sommar...

Hon sa att hon inte ens kunde känna den hur hon en letade och att den borde ha fallit vid den här tiden. :/
Det brukar ju ibland ta längre för ponnyer att båda testicklarna faller ner och det är ju vanligare med klapphingstar då det gäller ponnyer :/ ( har jag hört iaf. )

Jo jag skulle gjärna vänta men vi behöver hagarna och vindskyddet :/

Som lite kuriosa kan jag berätta ett en av våra bättre svenska äldre halvblodshingstar faktiskt inte fick ner sin sista förrän han var över fyra år. Därför visades han inte heller på premieringen förrän han var fem. Så jag tycker att din veterinär har gett dig ett konstigt svar.

det är inte alls ovanligt att inte båda stenarna har vandrat ner vid den åldern oavsett om det är ponny eller häst. mitt egna hbl. hade inte båda stenarna nere förens han va nästan 3, valde att kastrera med operation och narkos på klinik (vilket vi alltid gör). när han sövdes drog han upp den kulan som varit sen en bit. den operationen kostade i början av 2000 2200 kr inkl. en natt på kliniken.

han skulle ha boxvila och promeneras för hand i 10 dagar efteråt för att stygnen inte skulle gå upp.

en grannes unghingst (liten ponny, 2 i år) sa dennes vet. lika som din om, men hon tänker ha is i magen ett tag till eftersom även hon har erfarenheten att kulan kan komma senare.

sedan har jag en annan bekant vars hingst va just klapphingst (fortfarande vid 6 år). dock hittades ingen mer kula under operationen och blodprovet efteråt visade på att den helt saknades :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 739
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka