Bukefalos 28 år!

Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

Glömde skriva: förra vintern var det samma sak med lika lös i magen på dessa två. När sedan våren kom och dom fick gå och äta gräs så var dom hur fina som helst. Fattar ingenting.
 
Sv: Katastrof i magen

Det blev stor succe idag då jag gav småkillarna varsin hink med "godis". Jag konsulterade en bekant som menade att betfor var bra för magen och att det skulle gå bra! Så jag blandade riven betfor (som legat 2 timmar i vatten) med loppfrön och morotsbitar... de åt som om de inte sett mat på veckor...! :d

Ska bli intressant att se om det lösa bajsandet ger sig om några dagar... hoppas det!! :bump:

//Helena
 
Sv: Katastrof i magen

Om inte annat så blir dom lösa i magen av betfor och morötter för det är också lösgörande. Om dom inte är vana vid det så lär dom nog bli lösa i magen. Sedan om dom får loppfröna på det så......
Jag ger mina loppfrön än nu är det 2 veckor i dag som dom fått 4 dl per dag/styck.
Jag lägger i en sked tarm-balans också nu. Har gjort det i ett par dagar. Så jag slipper iaf tvätta dom. Men det rinner lite och dom är lite kladdiga ändå. Undrar hur det här kommer att gå.

Jag satt och läste i en örtabok för hästar. Där står det ofta att vitlök är ju bra för bakterier i magen osv... När jag tänker efter så slutade jag faktist med det för ca 2 år sedan till min fjording. Tänk om det är så enkelt att hon blir bra i magen nu. För jag åkte genast ner till stan och köpte vitlök och började ge henne det i går. *ler*
Ja, hoppet är det sista som överger en.

Men hur det ligger till med mitt halvblod som bara är 1½ år det vet jag inte. För han har aldrig fått vitlök. Jag har börjat gett honom det också nu.
 
Sv: Katastrof i magen

Jag kanske sagt det förut men om du inte märker skillnad efter 2 veckor på 4 dl. loppfrö om dagen så tror jag inte det är rätt medicin.
 
Sv: Katastrof i magen

De har bara fått pyttelite av vardera betfor/morötter för att vänja sig. Ska tillsätta lite fil idag eftersom det gick över all förväntan att ge dem blandningen i går. Förhoppningsvis går det lika bra med fil i...!

Överväger även att köpa foderjäst och ge dem. Köpte tidigare i höst flytande B-vitamin som jag gav som jag gav varmblodet och stora ponnyn för pälssättningens skull. Men de kanske skulle må bra i magen alla fyra av att få lite foderjäst!?!

//Helena
 
Sv: Katastrof i magen

Jasså. Vad jag har läst så kan det t o m ta upp till 4 veckor innan man ser resultat.
Men nu får dom mag-tarm samtidigt så än så länge går det bra. Har faktist gått ner till 1½ dl per dag och häst nu. Vi får se hur det går.
 
Sv: Katastrof i magen

Här. Jag tror att Snofflan skrev det. Att det kanske inte gick över direkt på just 2 veckor. Det skrev hon när jag skrev att jag hade köpt påsar för två veckor. Därför har jag nu efter 2 veckor fortsatt men gått ner till ca 1 ½ dl per gång och häst. Sedan tänkte jag trappa ner ännu mer men försiktigt.
 
Sv: Katastrof i magen

Hur gick det med Stenebergs hästeri? Har dom postorder, någon som ringt och frågat? I så fall vad kostar det? Blir det billigare? Skulle vilja fortsätta med mina andra 2 hästar. Sedan är det fler här i stallet som vill göra det i förebyggande syfte.
 
Sv: Katastrof i magen

Jag har faktiskt inte kollat upp det, fast det är kanske någon annan här som gjort det.
 
Sv: Katastrof i magen

Nu har min fjording varit mycket bättre i magen i flera dagar nu sedan jag började med vitlöken. Först har hon ju blivit av med sanden troligtvis för hon går inte och fiser så mycket längre. Sedan håller vi på och stabiliserar magen med mag-tarm balansen och så har jag gått ner till 1 ½ dl per gång och häst. Det verkar fungera. Men jag törs inte ropa hej förrens jag har slutat med allt och hon är bra i en vecka efter det. Fast vitlöken kommer jag ju att fortsätta med iaf. Det dödar ju mycket bakterier i magen bl a.

Halvblodet däremot är lite rinnande som två strängar morgon och kväll utefter benen. Men det är ju inte så mycket som förut. :)
Han har ju börjat få vitlök också och det är ju inte han van vid. Så vi får vänta och se hur det går med honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Katastrof i magen

Jag skulle pröva att ge aole vera till hästen, min kommpis prövade på sin häst som var känslig för hösilage och hästen vart bättre/bra på någon veka..

Jag pm:ade dig lite info,

/angela
 
Sv: Katastrof i magen

Vi får hoppas på att det löser sig för dig och dina hästar. När det gäller vitlöken så fick jag ordinationen att ta bort det från maten eftersom vitlök även kan ha motsatt effekt och göra det värre i stället. Vet inte, men det funkar ju tydligen bra till dina hästar och då finns det ju inget annat att göra än att fortsätta... :smirk:
 
Sv: Katastrof i magen

Ja, jag kör på ett tag så får vi se hur det går. Mitt halvblod är lite lös än men han är ju inte heller van vid vitlöken. Hoppas, hoppas det går vägen.
 
Sv: Katastrof i magen

har lite funderingar kring detta igen :smirk: För som sagt har ju min pålla vart bra i magen sen andra dan jag började med loppfröna... ända tills dom smet in i stallet och smällde i sig massa krafft då, för efter det har det börjat rinna litegrann.. kanske inte finns nåt samband där, men han va totalkatastrof två dar efter och nu är det bra, förutom när vi står i gången... vet att det är ett stort stressmoment för honom när han är själv inne, men jag tycker ändå inte han vart sådär yberstressad som han kan vara ibland (typ när hästarna i hagen precis utanför brallar å han e inne)... för innan har det ju varit yberstressen som gjort att han skitit sådär 15 miljarder pluttar å lite skvätt :confused: vad ska jag tro... ?? Men pigg som f*n har han blivit... flög av häromdan :banana: för det va nån som tyckte det va roligt att galloppera :rofl: så även om hans sätt att bete sig var sådär bra (ironi) så e det ju helt underbart att se skillnaden.. jag som tyckt att han kan va lite slö å sådär :o :crazy:
 
Sv: Katastrof i magen

Ja, men om din häst bara är lite lös när ni står i gången och inte annars så är det ju bara stresslös som han är. Är han normal i avföringen annars så är det väl bra.
Mina hästar är också jättepigga fortfarande.
 
Sv: Katastrof i magen

mmm... jo... fast det är ju det att han inte verkat särskilt stressad.. :confused: iaf inte sådär yberstressad som han kan bli ibland... och ändå rinner det... ganska löst är det oxå då... typiskt stressbajs fast utan att vara särskilt stressad... eller hur man nu ska förklara... :confused:
nån som vet hur lång tid det tar för en hästmage att balansera sig efter ett sånt busryck med massa mängder mat som magen inte är van vid?? :confused:
måste bara tillägga att min jakt efter billiga loppfrön är över :banana: 1000-tack till den som fick upp mina ögon för coop :idea:
 
Sv: Katastrof i magen

Ja, jag vet inte ärligt talat vad det är med mina hästar heller. Fjordingen har fått tvättats på morgonen 2 ggr nu. Halvblodet då och då. Så jag får nog ge upp och ringa veterinären efter alla helger.
Det måste helt enkelt vara något annat tydligen. Förstår inte när två hästar av nio är dåliga nästan jämt.
God Jul på er allihop.
 
Sv: Katastrof i magen

snofflan,
ska man verkligen ge så mycket som 2 dl loppfrön 2ggr per dag till stor häst??? Jag har fått veta att en matsked per dag ska räcka!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 657
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 481
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp