Bukefalos 28 år!

Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

Det finns en kille från Holland i Sverige som säljer Holländska produkter till människor och hästar. Kika på www.lillhagna.se.
Maila till honom (han talar svenska) han är mycket serviceminded och ger råd.
Kanske finns hjälp där att få för er alla som har hästar med problemmagar.
 
Sv: Katastrof i magen

hoppsan detta var visst en mycket gammal tråd men många - liksom jag - verkar ha "maghästar"... vad jag har funnit ut är att troligen reagerar min på bakterier i sanden när hon börjar gå där efter sommaren. Min hästs mage reagerar alltid c:a 24 timmar efter att hon börjar gå där. Från sommarens gräshage tillvänjs de naturligtvis på hö så hon gör inte direkt från gräshage till sandhage med bara hö... de får hö i gräshagen o inne först också så det är inte tvärt foderbyte. Går de i jordhage med mycket lite gräs ger inte det samma effekt. Utan det måste vara någon reaktion på antingen bakterier eller sanden i sig (även om hon inte får i sig mycket)... hon får också loppfrö i förebyggande syfte. Det enda som hjälper min häst är att ge bara hö (mycket) och mineraler. Inget kraftfoder, ingen betfor, inga morötter eller äpplen eller något surt/sött/laxerande... Efter någon dryg månad eller två brukar magen stabilisera sig. Efter en vet utredningar, special tarm medel osv osv (som bara gjort det värre förut) så är detta det som funkar bäst på min häst men inget som försvinner tyvärr. Samma sak varje år så det är bara att bunkra upp med svampar för att tvätta bakbenen... ps så fort marken fryser och hon går över till frusen gräshage så blir magen efter c:A ett dygn bra igen... vilket styrker min teori. Och det kan inte vara sandkolik direkt efter som hon blir lös i magen (eller sprutar löst mellan basarna) direkt...
En liten input från mig bara 2,5 år efter tråden skapats ;)
Kram Lillemim
 
Sv: Katastrof i magen

Jag har en häst som importerades från Spanien då han var 6 år. När han kom till Sverige var han mager som en sticka och hade knappt fått någon mat, personen som importerade honom gav honom tyvärr massor av kraft- och grovfoder för att han skulle få hull, men eftersom hans mage inte var van vid det så blev han superdålig! Efter det har han varit väldigt känslig, det kunde börja rinna för minsta lilla. Provade ALLT man kan tänka sig, pulver i fodret, olika kurer o.s.v. Inget hjälpte tills jag började ge honom flytande aloe vera. Och det hjälpte! :) Idag är han i stort sett "normal", ibland blir han lite dålig om det är en stor omställning, men oftast ökar jag på dosen innan då i förebyggande syfte så brukar det fungera. Så detta är något jag verkligen kan rekomendera!
 
Sv: Katastrof i magen

:rofl: vad kul att se att denna gamla tråden fått liv igen.. men jösses vad tiden går fort:eek:

lite update om min häst; han var dålig förra vintern också, men det var alla andra uteboxhästar också (har hunnit flytta 2 ggr sen tråden skapades) .. förutom de två som stod på spån och inte torv.. vi ger alla ungefär samma uppsättning hö/hösilage och det äter även hästarna inne i stallet (de står också på spån)
Gav honom loppfrön och lite vetekli hela vintern och det höll sig något sånär bra..ok kan man väl säga, löst men inte rinnigt.. Hade då funderingar om det kunde tänkas vara torven eftersom det verkligen var enda gemensamma de hästar som blev dåliga hade.. men nån gång runt årskiftet tog mitt slut och då köpte jag av en annan leverantör.. det blev trots detta inte bättre än innan...

nu iår, kom det som ett brev på posten.. ett par veckor efter att dom börjat stå inne på nätterna, blev han lös igen (inte nåt rinnigt än dock) då har dom gått i samma hage, han har haft exakt samma fodergiva som när dom fortfarande stod ute osv...

nästa blir att prova mag och tarmbalans och se om det hjälper.. men håller det sig såpass som det är nu är det ju ett enormt framsteg från då jag skrev tråden:)

en sak som kanske ska nämnas är att han ett par dar efter att magen blivit lite sämre fick fri tillgång på hö.. så jag tänkte vänta tills han vant sig vid att det alltid finns där innan jag provar nåt (kan ju bli en del för magen med 24kg/dag också:eek: )


Lillemim: vad bra att du nämnde det med +/- grader, det har jag faktiskt inte reflekterat över... ska jag ta och granska noggrannare iår:idea:
 
Sv: Katastrof i magen

aha de går i samma hage vinter som sommar då var det ju lite mer mysko. Men står de inne på natten dricker de vatten i stallet...annat vatten... ok vatten? Man kan sända in för analys...
Står stilla mer än när han gick ute hela tiden kan påverka. Då går de också o pillar i gräset hela tiden och det blir lite annorlunda att stå inne runt 8-12 timmar / dygn eller så. I mitt fall är det solklart att det är sand eller. bakterier i sanden som påverker magen. För i somras stod hon inne på natten (fick hö) pga flugor osv...aldrig dålig i magen...eller ute dygnet runt förr om åren = aldrig dålig heller...Trivs inte med boxgranne? Krubbiter han eller väver? Kan påverka magen (gör de oftast inte ute även om de gör de inne)...
mysko annars. Men det är alltid kul att få ideer från andra med liknande "besvär"....
Kram Lillemim
 
Sv: Katastrof i magen

ps. såg inte om du fortfarande gav hösilage... min tål inte detta (inte ens mycket torrt)... så om du ger...testa att fasa ut det och ge enbart fin kvalite hö (absolut inget mögel - testa o analysera för det även om det inte syns)... o 24 kg hö..... har du en elefant:rofl:
Nä, skämt o sido, vissa kan äta mycket i början om de inte är vana vid fri tillgång...men det brukar lugna sig... min knapar numer i sig c:a 9-11 kg beroende på hur kallt det är (står inne på natt o har täcke när det behövs)...(600 kg halvblod).
 
Sv: Katastrof i magen

Har du lämnat vattenprov.:confused:
Min häst har haft det som din, orkar inte berätta allt, men vi har gjort allt som vi kan för hans mage.
Nu skulle vi börja en utredning och det första vet ville var att lämna vattenprov, och ve och fasa vattnet var otjänligt.
Fullt mrd E-kolibakterier.
Min häst blir dålig vid regn, bra på sommaren och när det är fruset på vintern.
Troligtvis är det så att när det är blött i marken och det regnar mycket så kommer det skitvatten i brunnen och vattnet blir otjänligt.
Jag är glad att jag gjorde detta prov för nu kan vi agera efter det.
Alla hästar har inte reagerat på detta utan en del i stallet.
Så kolla vattnet om det är ok och kolla då när det regnar ute.
 
Sv: Katastrof i magen

Prova med loppfrön det är jättebra:Du kan beställa direkt från de som tillhandahåller sånt.Om Du har årets hästkalender så finns annons där.Använder det till min häst dock ej under somrarna för då fungerar magen som den ska konstigt nog.
 
Sv: Katastrof i magen

fast vi har ju stått i 3 olika stall nu dom vintrarna som varit, så vattnet tror jag inte att det är..
vi hade ju lite minus för nån vecka sen.. det var iallafall ingen märkbar skillnad...
det ser ut som sommarträck, fast utan den gröngröna färgen av färskt gräs...
E-koli lät inte kul:crazy:
Hur har ni löst det med vattnet nu? och har din häst blivit känsligare för andra saker också? eller är h*n helt ok så länge vattnet är bra?
 
Sv: Katastrof i magen

min har gått på sommarbete varje år, det är bara de andra som har ponnyer/hästar som haft fång/extremt lättgödda hästar som har sina hästar i vinterhagen året om.. vinterhagen är rätt stor och där har gräset räckt för 10 hästar hela sommaren och fortfarande en del att pilla med, dock inte lika "starkt" som gräset nere i sommarhagen.
Men till hösten när vissa börjar stalla in och sommarhästarna flyttar har jag nu tagit upp honom till den vanliga vinterhagen.. där han gått säg en månad innan han fick börja stå inne över nätterna..
dom fodrades med hö och hösilage i hagen och han fick en liten mängd havre varje dag..
Efter ett par veckor uppstallad med samma kraftfodergiva och samma högiva blev det lite sämre igen..

i hage och box har de samma vatten, tror inte att det är någon häst som inte har hink med vatten istället för vattenkopp..

hmmm elefant.. nu när du säger det så.. har ju alltid tyckt att han har stora öron, kanske är han en korsning?
:rofl: :eek: hjälp, nu får in en bild av Nalle Puh när han fastnat, i om det nu var kanins "dörr", i huvudet.. :eek: :rofl:


jättetack för alla tips/ideer/erfarenheter och tankar:bow: (till dig och alla som svarat i tråden)
 
Sv: Katastrof i magen

Jag var igår & köpte 12 påsar ljusa psylliumfrön på Coop forum. 12.90:- / st. Dom började fundera när jag promenerade iväg med 2 lådor. ( 6 påsar i varje). :o :rofl:

Du vet väl att distriktarna i Laholm säljer !!!! De har till ett helt oslagbart pris så du tjänar på att köpa där !!!

Mvh Rosenlunds foder i Laholm
 
Sv: Katastrof i magen

Som tur är finns det en brunn till på gården som vi kan använda tills den andra är fixad. Nej han är inte känsligare för andra saker och han blir bara bättre och bättre nu. Det är skönt.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 656
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 481
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp