Bukefalos 28 år!

Katastroffoder! Hackat hösilage?

Immer

Trådstartare
För tio dagar sedan fick vi hem första leveransen av årets storbalar hösilage. Vi har köpt av samma odlare under fyra år och hösilaget kommer från samma plats (200 meter från vår gård), vi har alltid varit nöjda.
Så det var med stor förväntan jag öppnade första balen - och så besviken jag blev! Hösilaget är hackat, stråna är max 10 centimeter långa, och det är torrt som fnöske och dammar! Både jag och min man känner hur det kittlar i halsen.
Jag har en hosthäst som tills vidare måste utfodras med svindyrt hösilage i småbal (kostar 4:50/kg och hon äter 12 kg/dag), de andra får hålla tillgodo med det torra, hackade tills vi får nytt. Ska tillägga att jag vattnar det. Ättiden blir kortare med det hackade än med vanligt hösilage.

Så ringde jag upp leverantören i lördags. Han blev sur, och påstod att vi alltid fått hackat hösilage - dvs han ljög. Jag vet att han betraktar hästägare som gnälliga och besvärliga.
Han sa att han skulle se om han hade något ersättningsparti.

Sen gick söndagen, och måndagen, utan att han hörde av sig. Jag sover dåligt, tankarna maler hela tiden. Så idag på morgonen bad jag min man ringa upp leverantören.
Min man är min hjälte! Det var ord och inga visor när han pratade med leverantören. Summan av kardemumman blev att det idag kommer 12 balar från ett annat parti, och vi ska öppna en på plats för att se om det duger.

Är det vanligt att man ger hästar hackat hösilage? Jag har "alltid" hållit på med häst och detta är första gången jag ser det.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Jag har hackade rundbalar och jag tror inte tuggtiden skiljer så mycket på hackningen utan mer på hur grovt gräset är.
Kan förstå problemet med torrt hackat då det lätt andvänds som madrass av hästarna då det inte stannar i en hög:(.

Dom flesta nyare rundbalspressar har snittverk så det borde vara ganska vanligt.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Gräset är väldigt fint, som gräsmatteklipp ungefär.
Kan tänka mig att det blir acceptabelt med grövre.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Nu har jag fått hem det nya hösilaget, en andraskörd som är lagom fuktig. Grönt och vackert och luktar gudomligt - det kan jag handskas med utan att få hostattacker.
Jag tar delvis tillbaks det där med att tidigare års hösilage inte skulle ha varit hackat, det kan hända att leverantören har rätt. Att det känns "mer hackat" i år kan bero på att det är så himla torrt.
Leverantören har förresten en annan kund som blev själaglad över att få köpa det torra hösilagepartiet - alla är nöjda och glada :p
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Jag har använt både snittat hösilage och långstråigt och jag måste säja att jag föredrar det snittade, av flera skäl. Dels kastar hästarna inte runt det snittade alls lika mycket runt balen ute i hagen (jag har en hösilagebalsmarodör som verkligen kastar runt hösilaget så det blir mer spill än nödvändigt :devil: ) och dels är det så väldigt mycket lättare att hantera när jag ska rulla av det från balarna och fodra med det inne.

Om jag inte minns galet så finns det någon studie från SLU som visar att det normalt inte är någon skillnad i ättiden om det var snittat eller långstråigt. Det är nog snarare så att det är grovleken på stråna som avgör hur lång tid det tar att äta upp.

Det är ju toppen att ni fick ett annat parti, som passade era önskemål bättre!
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Och min unghäst är otroligt duktig på att "bädda" med det snittade. Hon har snarare hösilagebädd än torvbädd numera :p
De andra tre har vett att äta upp.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Gräset är väldigt fint, som gräsmatteklipp ungefär.
Kan tänka mig att det blir acceptabelt med grövre.

din tråd är nästan exakt identisk med den jag postade om vårt grovfoder för ett par veckor sen här på Foder....
klippt gräsmattegräs torrt som fnöske, och hästarna vägrade äta det. Vi analyserade det och det visade sig ha katastrof värden som blev värre av att de ovanpå det matvägrade. Tror det var ngn hygienisk faktor med i spelet, ingen av hästarna har tidigare matvägrat så konsekvent, och ALLA i stallet åt med samma avsmak.

Jag har dock haft hackat silage tidigare och det har varit fint. dock så blev tuggtiden HELT klart halverad, de åt MYCKET snabbare.

Jag föredrar den typ du nu har som du beskriver - blötare och längre. Har också ny leverans - tack och lov.

Tillägg: fick du analys på det hackade gräsmatte gräset? vore intressant att jmföra med det vi fick.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Leverantören har en teori om att hösilaget blev alltför torrt, det var därför det blev "extra mycket" hackat. Jag tror han har rätt.

Nej, jag brukar köpa hela skörden och själv skicka till analys efter att ha tagit från fyra - fem balar. Nu hann jag ju bara ta från två balar så det var inte tal om att skicka iväg.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Lånar tråden lite. Jag har aldrig funderat på om det är hackat/snittat eller ej faktiskt. Det har när ja köpt fyrkantsmåbal sett ungefär likadant ut har jag tyckt. När jag hade minirundbal fick man ju rulla av 'långa lager'.

Men nu börjar jag undra. Jag har ju miniminibal (Horse Hage) och iaf ena sorten är hysteriskt dryg att få ut. Det är låååånga strån, och man kan inte ta ut kakor, utan man får långa härvor man får slita loss ihop med kakan.

Nu har jag minifyrkantsbal igen, och lyfter lätt ur kakor. Det är betydligt kortare med, om jag drar ut en 'tuss' ur den hårdpressade kakan så lossnar den lätt. Och stråna är faktiskt inte långa. Innebär det att silaget är snittat? Jag trodde det var bara för det var andraskörd?

Och det HH som trasslade så hemskt antog jag var för det är high fibre, dvs slaget senare än normalt (växt längre?), men när jag tänker på det var det vanliga HH ganska 'trassligt' med, men inte lika mkt. Det var ju dock finare strån.

Men, det jag har nu, det som är som 'långt gräsmatteklipp' (10 cm kanske), andraskörd, VÄLDIGT finstråigt - kan det alltså vara hackat?

Ponnyn äter det ju med snudd på sjuklig hastighet, vilket jag trott berott på att det helt enkelt är GOTT, men kanske är det också för det är lätt att äta det fort iom de 'korta' stråna?
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

ja det låter som det är snittat.

precis som du, så är jag oavsett vad en studie visar, HELT bevisad att våra hästar äter snittat dubbelt så fort som längre/icke snittat. Detta har jag nämligen kunnat bevittna rakt framför näsan på mig själv så det får räcka som bevis.

Immer: ang. TS halten på silaget och ditt gräsmatte gräs: vårt nya parti är torrare TS halt än det tidigare fnösket - men ändå ger det ett blötare intryck och luktar blött. Jag fattar inte hur det funkar, men så är det. skulle aldrig gissa TS halten på vårt nuvarande att vara så högt som det är..... :confused:
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Får försöka komma ihåg att fråga producenten om det är det. Kanske inte bara smakligheten som gör fbl äter mer heller då =)

Ang TS, är du säker på analysen talar sant? TS kan ju skilja i balar, provet kan ha torkar lite under postgången etc. Är rätt lätt kolla i mikro om du vill, TS. Du behöver en mikro, en digitalvåg och lite tid över. Väg upp 100 gram silage, i en plastbunke (mikrosäker) eller något. Värm i mikron, OBS korta stunder i början, det börjar LÄTT brinna. Jag värmer i 5 sek intervaller typ i början, öppnar så det får ånga ut och kör lite mer.

Väg provet nu och då, när det slutar minska i vikt har du TS. Tar på sin höjd 10 minuter från början till slut, men man måste passa mikron som sagt.

Om det 'stannar' på t ex 55 gram, då har du 55% TS osv.

Min producent har en sådan där käk grej man sticker i balarna som talar om vattenhalt. Enligt den är TS i mitt sisådär 55%. Enligt min mikro på 3 slumpvis utvalda var TS ca 40%. Enligt prov från 5 slumpvis utvalda balar skickat på analys var TS 39%..

Ingen har fel, bonden har bara råkat testa lite torrare balar. Jag minns inte hur många jag öppnat so far, 10 kanske. 8 av dem har varit väldigt homogena i TS, dvs känts dygnsura (de är ca 40% TS), två har känts som hö, men visat sig lika på 58% TS. Skulle tro bonden råkat ha otur att testa sådana trots att han tog slumpvis och flera stycken.
 
Senast ändrad:
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Hm, intressant. Jag är benägen att tro att provet visar fel. Även om det är Baryards som tagit det.
blir lite rädd men samtidigt sugen på att prova i micron det låter livsfarligt med brandrisken du beskriver :rofl::eek:

vad kör du på för värme?

:bow:

i vilket fall så har vi okej värden nu, även om kvoten även på det nya blev lågt, men alla verkar ha låga kvoter i år, nu ligger vår på 4.9 men proteinet ligger det dubbla från förra skitet vi fick, och dessutom ÄLSKAR hästarna det, är bladrikt, och luktar gott, och Baryards hästar äter det, så det får funka även för våra bonnhästar : ) Jag räknade lite och det sa mig att normala givor är helt okej, och att varken jag eller kompisen behöver byta kraft foder heller för att tillgodose våra pälsklingar. Min lättfödda får stanna på Hippo harmoni som tillägg till betforen, och jag behöver bara komplettera - som vanligt, med mineraler och extra selen. KOmpisens svårfödda får stå kvar på sitt halva kilo lucern som kompelement.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Full värme =) Men som sagt, kort tid i taget. Sen, oftast iaf om man råkar elda det, så när jag gjorde det så hände inte mer än att det rykte som fan, brandvarnaren gick och jag fick vädra och börja om. Mikron började inte brinna eller så.

Men om du kör korta snuttar åt gången, öppnar mikron (jag tog ur bunken och lät det 'ånga av sig' med) och sen kör en till så är det ingen fara för brand. STörsta risken att det börjar brinna tycks vara just när det är blött (fukt/värmeutveckling?), inte sen när det är torrt.

Och behöver ju inte vara fel taget prov, utan kan som sagt torkat på vägen eller råkat vara torrare balar av ren slump. Jag testade ju mitt just för att bonden sa ca 55% och jag kände att 'inte en chans!'.

Skönt det nya funkar, om det varit så enkelt kunde du fått lite protein för mig. Jag har ironiskt nog FÖR mycket om man ska vara petig (kvot 12.1..). 130 gram smältbart per kilo/TS, dvs för mitt med 39% TS så 51 gr srp/kg foder.

Visst, jag har inget emot höga kvoter, men det där är onödigt högt.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

Tack, jag ska prova det vore rätt intressant om inte annat.

Vi har 44 g/kg protein i vårt, och framför allt verkar det smakligt som sagt utöver det, så det känns bra. det förra katastrof fodret hade TJUGOÅTTA.

kvot 12.1 trodde jag inte va möjligt faktiskt. Jösses.
 
Sv: Katastroffoder! Hackat hösilage?

kvot 12.1 trodde jag inte va möjligt faktiskt. Jösses.

Har det ett annat TS ditt får du ju räkna om värdena med, kan ju vara bra att veta om det är lite 'på gränsen' med protein etc. Men det var ju inte så illa proteinet! (ditt alltså)

Jag har sett ett fåtal grovfoder med så höga värden, men högsta JAG haft har varit 10. Och jag har nog aldrig ens hört om så högt på en SEN andraskörd. Okej att jag inte var orolig för proteinet, men eh..

Måste som sagt fråga vad sjutton han gödslat med, kalciumet är helt horribelt med, 4,9 gram/kg FODER.. dvs 12,5 gr/kg TS..

I övrigt är det ju 'normalbra'. Nåja, ska absolut INTE klaga ett år som detta, och det är det lägsta MJ/kg foder jag haft, vilket ger gott hopp om ponnyn och hans hull i vinter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
2 894
Foder & Strö Tacksam för era synpunkter på dåligt hösilage.. Ena hästen har kvickdrag men är symptomfri med korrekt fodring så jag använder för...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp