Hållbarhet hösilage + fler frågor

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage, vilket vi aldrig gjort tidigare. Som jag har förstått det av leverantören kan vi välja vilken stl på balarna (4-kant) vi vill ha.

1) Hur kallt behöver det vara för att hösilaget ska hålla sig lite längre?
2) Kan man öppna 4-kants balarna i ena änden och plocka ut flak?
3) Vi behöver lagra och öppna balarna utomhus, vad tror ni om det? Behöver man täcka den öppnade balen med en presenning?
4) Bör man lägga balarna på lastpallar (marken är väl dränerad)?
5) Vi gör av med ca 25 kg hö per dag o tänkte köra på hö nu i början och i slutet av säsongen. Vilken stl på hösilagebalar tror ni bli lagom för oss?

/Hösilage-rookien
 
1. Dålig koll. Asrädd för att ha de öppna länge så matar upp fort. Kanske 5 dagar max innan våra är slut?
2. Ja men inte för att den håller längre.
3. Så gör vi. Har kanske inga elaka fåglar för inga problem. Antingen öppnar jag i änden i tar in i påsar i stallet så att jag kan stänga igen m balens plast o några stenar eller så tar jag in hela i påsar. Beroende på storlek, vi har bara under 100 kg.
4. Så har vi alltid gjort så vet inte hur det blir annars.
5. 25 kg om dagen även på vintern? Typ som vi då. Vill ha balar under 100 kg. Hade typ 160 kg en vinter men jag vill göra av med dem snabbare o lättare kassera. Dessutom ännu svårare med övergång med stor bal.
 
1, under 10+ brukar det vara ok för mig att öppna storbalarna.
2, ja det är bara smidigt :) håller inte längre än om man öppnar hela dock, spec om det är för varmt då det snarare är lättare att den bränner.
3, under pressening är bra så det inte flyger iväg eller att höet täcks av is och snö :p. eller om det är 4kants bal som ni öppnar i ena änden så kan ni bara vika ner fliken och säkra :). fungerar lika bra.
4, är alltid bra att ha det på pall också, lättare att flytta och svårare för möss att bygga bo under/ i balen.
5, jag har 2 hästar, går åt ca 25-30kg höselage vintertid, rundbalarna väger ca 400kg vilket är vad vi max kan ha. tar ca 2-3 veckor att göra slut på en bal. har dock balen inomhus och kan sprida ut den om temperaturen bråkar :love:(hade balarna ute under flera år vilket var lagom hemskt, är det inte orkan så är det 4m snö över balen som frusit ihop till ett enda isblock :wtf: ).

har småbal hö tills det är stabilt under 10+ och hoppas alltid på en kall lång vinter så höet klarar sig. ska ha en häst extra i år så blir förhoppningsvis lite bättre med ökad förbrukning ^_^.
 
Tack för svar @the_connemara! Vad har ni fått betala för 100 resp 160 kg? Upplevde du att de större hann bli dåliga, även med plast kvar på andra änden och i kyla, eller du lät det aldrig gå så långt?
 
Aha, där ser man!

Tack för svaren!
spec smidigt då du har höet ute, har du rundbal så måste du ju gå runt, runt och dra loss höet och blir det en kjol nedtill av att höet nystat upp sig själv så är det ett helsike att få loss det, samt att det lättare bränner när det är i en stor klump så. har ett "skärp" runt min bal för att det inte ska ramla ner, och så är det smidigare att kunna ta lager för lager :).
 
Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage, vilket vi aldrig gjort tidigare. Som jag har förstått det av leverantören kan vi välja vilken stl på balarna (4-kant) vi vill ha.

1) Hur kallt behöver det vara för att hösilaget ska hålla sig lite längre?
2) Kan man öppna 4-kants balarna i ena änden och plocka ut flak?
3) Vi behöver lagra och öppna balarna utomhus, vad tror ni om det? Behöver man täcka den öppnade balen med en presenning?
4) Bör man lägga balarna på lastpallar (marken är väl dränerad)?
5) Vi gör av med ca 25 kg hö per dag o tänkte köra på hö nu i början och i slutet av säsongen. Vilken stl på hösilagebalar tror ni bli lagom för oss?

/Hösilage-rookien

1: Jag har matat från rundbal nu i snart en månad, man får fläka ut den så det inte går värme i den. Men optimalt är nog runt 0 grader här hos mig.

2: Ja det går utmärkt om det är kallt, vid varmt väder finns risken för värmegång.

3: Det går ju att göra så men jag skulle iaf inte göra då igen. Har provat och jag tycker inte det var bra. Svårt att få det hygieniskt med lera och regnvatten osv. Då hade vi ändå öppnat balen på pall på hårdgjord yta med plast och pressening över.

4 Jag har inga pallar under balarna där jag förvarar dom. Beror ju på hur marken ser ut och om det finns mkt sork i backen. Sorkar äskar att gräva i balarna :meh:

5: Jag gör av med ungefär samma mängd och jag vill ha så stora balar som möjlighet. Mellan 300-450 kg brukar dom hamna på. Hos mig är det lättare att förvara få stora än många små balar:p
På vintern när det är kallt håller balen kvaliten längre. 300 kg tar ca 2 veckor att fodra upp, beroende på hur kallt det är.

Hoppas detta hjälper lite iaf :)
 
Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage, vilket vi aldrig gjort tidigare. Som jag har förstått det av leverantören kan vi välja vilken stl på balarna (4-kant) vi vill ha.

1) Hur kallt behöver det vara för att hösilaget ska hålla sig lite längre?
Runt 0, helst kallare tycker jag. Och inte stå i direkt solljus

2) Kan man öppna 4-kants balarna i ena änden och plocka ut flak?
Japp

3) Vi behöver lagra och öppna balarna utomhus, vad tror ni om det? Behöver man täcka den öppnade balen med en presenning?
Jag skulle göra det

4) Bör man lägga balarna på lastpallar (marken är väl dränerad)?
Absolut på pall, lättare att flytta om man har traktor

5) Vi gör av med ca 25 kg hö per dag o tänkte köra på hö nu i början och i slutet av säsongen. Vilken stl på hösilagebalar tror ni bli lagom för oss?
Ca 100kg, då räcker den i 4 dagar = minskar risken för att den blir dålig.

Tips, jag skulle börja fodra med hö, ta ensilage när det är som kallast och sen ha hö i slutet. Allt för att ensilage ska hålla :)
 
spec smidigt då du har höet ute, har du rundbal så måste du ju gå runt, runt och dra loss höet och blir det en kjol nedtill av att höet nystat upp sig själv så är det ett helsike att få loss det, samt att det lättare bränner när det är i en stor klump så. har ett "skärp" runt min bal för att det inte ska ramla ner, och så är det smidigare att kunna ta lager för lager :).
Den där jävla kjolen som blev när folk har fodring en gång i månaden och inte har koll på tekniken. Jag klagade högt och länge till alla som ville och inte ville höra då jag fodrade 20 gånger mer än dom. Till slut blev det bättre men då hade halva vintern gått :banghead:
 
Den där jävla kjolen som blev när folk har fodring en gång i månaden och inte har koll på tekniken. Jag klagade högt och länge till alla som ville och inte ville höra då jag fodrade 20 gånger mer än dom. Till slut blev det bättre men då hade halva vintern gått :banghead:
ja man ska inte peta på min höbal ;) kan man inte ta hö ordentligt så behöver man inte ta hö alls :rofl:.
hade helst haft hela balen upphängd som en toarulle ^_^ tänk så smidigt det hade varit att ta hö då ^_^
 
ja man ska inte peta på min höbal ;) kan man inte ta hö ordentligt så behöver man inte ta hö alls :rofl:.
hade helst haft hela balen upphängd som en toarulle ^_^ tänk så smidigt det hade varit att ta hö då ^_^
ja vi skojade om det, sticka in ett spett i mitten och hänga upp
 
Tack för svar @the_connemara! Vad har ni fått betala för 100 resp 160 kg? Upplevde du att de större hann bli dåliga, även med plast kvar på andra änden och i kyla, eller du lät det aldrig gå så långt?

Under 3 kr/kg hittills men nu har vi haft ca 60 kg denna o förra vintern. Ärligt talat dålig koll mer än så.

De större var från annan leverantör o jag upplevde att de inte var helt hundra från början så svårt att veta. Har testat ett par stycken leverantörer innan jag hittade en bra förra året. Min häst är superkänslig. Med de 200 kgs hade vi småbalar höst o vår dock så bara mitt i vintern.
 
Har köpt 40kgs balar i år för massor av pengar per kilo. Men det är kanonmycket protein i, så jag slipper köpa tillskott förutom mineraler och så kan jag ösa på halm, MJ är lågt i silaget så det bör bli bra.

Men lite ångest att betala tre gånger så mycket som annars :crazy:
 
Har köpt 40kgs balar i år för massor av pengar per kilo. Men det är kanonmycket protein i, så jag slipper köpa tillskott förutom mineraler och så kan jag ösa på halm, MJ är lågt i silaget så det bör bli bra.

Men lite ångest att betala tre gånger så mycket som annars :crazy:

Är det från en vanlig producent eller någon sådan specialare (typ Horsehage o dyl)? Vad betalar du per kg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 062
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 627
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 166
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp