Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Kia_Fia

Trådstartare
Tacksam för era synpunkter på dåligt hösilage..

Ena hästen har kvickdrag men är symptomfri med korrekt fodring så jag
använder för närvarande hösilage i storbal, rätta analysvärden för mina lättfödda hästar men hygieniska kvaliten på balarna varierar väldigt!

Får hemkört ett par balar i taget då bonden bor nära och av de tre senaste har en varit helt perfekt använt alla 350 kg, en skickade jag hem med vändande traktor (synligt mögel) och nu när jag öppnade den tredje finns det även synligt mögel där...

Jag vill inte ge av detta till mina hästar och inte heller betala för sådana balar men vid samtal med bonden så "får man räkna med sådana balar denna vinter, ingen kan leverera mögelfritt, bara skala bort det dåliga"...
Vad tycker ni?
Försöka byta leverantör trots att bra pris och rätt analys?
Stå på mig ang retur/ inte betala?
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Vi köper hösilage av stallägaren och är det bara pyttelite mögel någonstans så tar jag bort det och ger det fräscha till hästarna men är det mer är det inget snack om att balen byts ut och den dåliga kasseras.
Behöver självklart inte betala för en möglig bal.
Men till viss del kan jag hålla med din bonde att så svårt höår som det varit iår (iaf här) så får man nog tyvärr kompromissa litegrann på de hygieniska kvalitén.
Jag har iaf inte kunnat hitta ngn foderleverantör som kan erbjuda superfoder rakt igenom iår.
Men att ge mögligt foder är såklart inget alternativ.
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Fy vad jobbigt!

Tycker inte alls du ska fodra med mögelangripna balar. Allra helst inte när du har känsliga hästar. Skala bort det dåliga funkar inte alls då mögel sprider sig i hela balen utan att det syns.

Har du möjlighet så välj en annan leverantör som kan leverera bättre kvalitet.
Det är fruktansvärt jobbigt att klaga.
Kan ju vara så att för det priset du betalar så får du räkna med att kassera x antal balar men det ger så mycket merjobb att det knappast är värt det.
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Det är inte tal om att fodra med grovfoder som har mögel hos oss, hela balen kasseras omedelbart om sådant upptäcks. Och vi får en ny bal, utan extra kostnad.
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Det är absolut inte bra att fodra med mögligt foder. Vi äter ju inte själva möglig mat!

Tyvärr så verkar det vara mycket svårt för en del bönder att begripa detta. Vi har under årens lopp köpt ensilage av bra leverantörer som genast har bytt ut en dålig bal mot en ny utan kostnad naturligtvis och ibland utan att ens ha sett den dåliga. Det har inte varit så vanligt med dåliga balar.

Förra vintern blev vi tvungna att byta leverantör. Den första balen han kom med var fin på utsidan men helt svart inuti. Han kunde absolut inte förstå varför jag ringde och klagade utan tyckte att jag skulle betala även den dåliga. Vad skulle han annars göra med den. Det samtalade slutade med att jag sa att jag inte ville ha fler. Han är tyvärr inte ensam med denna uppfattning. Vi har slutat med ensilage och köper numera skulltorkat småbalshö till djuren av en höbonde som jag har handlat av i flera år. Han är jättebra.

Jag är urtrött på alla bönder som försöker sälja dåligt foder, kanske speciellt till hästägare.
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Jag kanske inte skulle leta efter en ny leverantör nu men absolut till nästa säsong.

Och definitivt inte fodra med möglig bal, rensad eller inte!
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Varför skulle man acceptera bristande hygienisk kvalitet i år?

Vi har ju storförbrukning av Hösilage med 36 hästar på gården och gör av med ca 11-12 storbalar i veckan och köper av samma leverantör, hitills i år har jag behövt kassera 3 balar av ett antal 100, och då har det varit pyttelite mögel i ena hörnan när jag öppnat, hela balen kasseras omedelbart.

Förmodligen har det blivit små pyttehål just där i plasten

Allt annat foder har varit tip top och det är det enda vi accepterar, är det en proffsig leverantör som slår på rätt höjd, rätt tid och plastar ordentligt ( minst 12 lager plast) så ska inte fodret vara mögligt.

Jag vill inte heller ha jästprickar som många hävdar att man får acceptera, när vi har haft det i vissa balar, har jag bett dem byte till ett annat parti.

Det allra bästa fodret enligt min erfarenhet är välgödslade 2 skördar, så det tar vi så långt det är möjligt , sen tidigt slagna förstaskördar innan stråna blivit för grova.
 
Sv: Retur av dåligt hösilage? Ta bort det dåliga?

Alltså, fine att det var ett dåligt torkår för HÖ i år, men varför skulle ensilaget ha påverkats av regnet, det har jag lite svårt att se faktiskt. Lägre torrsubstans, jovisst, men mer mögel, varför då???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 731
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 760
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp