Katt i liten lägenhet?

C

CarolineRalf

Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en Brittisk Korthår, men undrar om detta är en bra eller dålig idé då jag bor i en liten etta på 30kvm? Är det någon som har efrarenhet av katt i liten lägenhet, hur har det funkat? Katten ska vara innekatt, men kommer att få gå ut i sele.

Tack för hjälpen :)
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Om du inreder efter kattens behov ska det nog gå bra. En tanke är även att ta en vuxen omplacering, då de inte brukar ha lika mkt spring i benen som en unge.
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Jag har haft Innekatt en gång och aldrig mer.
Detta var en lite större lgh, än 30 kvm.
Hade inrett så att katterna skulle ha mkt att göra, klösträd etc.
Likförbannat så rev dom sönder tapeterna som f*n.
Samma katter är nu på ett annat ställe utekatter och de är som helt andra katter! mkt lugnare och trevligare än de någonsin varit tidigare:P

Självklart är detta individuellt för varje katt, det finns inget som säger att det absolut inte kommer att gå för dig, delar bara med mig av min erfarenhet av innekatter.
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Britter är lugna katter så den kan säkert trivas hos dig. Däremot så hårar de fruktansvärt mycket, så du kommer att behöva dammsuga ofta. När jag under en period bodde på ca 45 kvm med min britt så var det ren sanering varje vecka som gällde. Men britter är nog de mysigaste katterna som finns, så jag tycker att du gör ett klokt val! ;)
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Har själv en Norsk Skogkatt och bor på 35kvm.
Var från början ren innekatt, men har nu efter kastreringen fått börja vara ute själv vilket hon uppskattar.
Märker dock att hon är starkt bunden vid mig och gillar inte när jag är borta längre stunder.
Jag tror inte det är några problem för dig att skaffa katt om du inreder lägenheten på ett kattvänligt sätt. Leksaker är a och o. Det viktigaste är ett rejält klösträd.
Utevistelse är också viktigt. Min har jag jag alltid, regelbundet, varit ute med i sele och jag märker att hon blir mer harmonisk ju längre matte orkar vara ute med henne...
Om du är mycket bort är det nog bäst att du skaffar två katter. Min blir väldigt jamig och oharmonisk när hon har varit ensam. Av det skälet kommer jag att skaffa en till katt direkt jag får arbete. Även om katter rent generellt inte är flockdjur mår de, enligt min erfarenhet, direkt dåligt att vara ensamma långa stunder.

Lycka till med kattköp.
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Glömde skriva att det är viktigt att du är noga när du väljer uppfödare så att du tar en katt som är född innekatt och egentligen aldrig har varit ute eftersom det är svårt att få en katt att acceptera livet inne när den väl har fått känna på friheten...
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Det måste vara extremt få uppfödare av raskatter som låter sina kattungar vara ute.
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Mina brittiska är ute katter men dom stannar hellst inne och sover xD
Just nu sitter jag med båda två här framför tvn och kan ju inte säga att dem har mycket spring i benen. Ibland lekslåss dom ibland men annars för dom inge liv ;)
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Jag har själv ett brittiskt korthår, dock på dubbla ytan och med balkong. Jag tror dock inte alls det är något problem om man miljöberikar sitt hem. Skickar ett PM till dig. :)
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Britten är en golvkatt är är således ofta i mer behov av spring/race-ytor på golvet än höga klätterträd. Så det beror helt på planlösningen tycker jag. Så jag anser inte att britten absolut är en katt för små ytor, kanske är det t.o.m bättre med aktiva raser på små ytor eftersom man kan möblera upp dom mot taket.
Nån skriver att det inte är spting i benen, jag har förvisso bara haft 3 britter, men nog har det varit spring i benen på dom allt.
 
Sv: Katt i liten lägenhet?

Tack så mycket för alla svar!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 849
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp