Katt protesterar.. Hjälp !!

M

missi

Hej.
vi har kattunge på 4 månader (hona).
hon kissar i sängen, till en början var det bara när vi va på jobbet men nu det senaste så har hon börjat kissa även när vi är hemma.

Så fort hon har varit på lådan så tar vi bort det så det kan inte vara det som är problemet.
När vi är hemma så får hon mycket uppmärksamhet men kan det vara så att hon känner sig jätte ensam när vi är på jobbet? (båda jobbar 7-4).

Ska vi köpa en kattunge till så hon inte behöver känna sig ensam eller ska vi testa Feliway?

Senaste gången olyckan va framme så var kisset väldigt mörkt, vad kan det bero på? dricker hon för lite?
vi byter alltid vattnet på morgonen innan vi går till jobbet.
Vi ger henne Hills mat, bara torrfoder kan det vara något problem?

Vore jätte tacksam för olika tips och svar. Mvh Alexandra//Johnny
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

Jag tror inte att en 4 månaders kattunge "protesterar"! Jag tror hon kissar på fel plats pga ex stress eller "missförstånd".

Visst är det jättebra att ni städar lådan minutiöst, men... Det kan också upplevas av en kattunge som att det aldrig riktigt hinner "bli en toalett" om där aldrig finns något pink som talar om att där är ok att kissa.

I sängen däremot finns risken för att pink-lukten hänger kvar mer - pga att den "fäster" i textilierna = det signalerar "pinka här".

Tipset blir att du stänger dörren till sovrummet, alternativt lägger ett duschdraperi över sängen så att inte fler misstag kan göras där.

Se även till att kattens låda står placerad så att ungen i lugn och ro kan utföra sina behov Eventuellt skaffa ytterligare en låda?

Huruvida du sedan skall skaffa en katt till eller ej är helt upp till dej!
JAG skulle aldrig skaffa en ensam kattunge av många orsaker. Men samtidigt så känns det lite riskabelt att släppa in ytterligare ett litet liv i ert hem innan er första kattunge fullt ut förstått vad som är toalett och inte.

Kanske börja med FW och sedan skaffa en kompis?

/Swat
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

tack så mycket för svaret. vi har en pee wee låda så kisset blir ju jämt kvar i den understa delen av lådan så det borde ju lukta lite kiss iaf :P

Vi kan inte stänga in sovrummet eftersom vi bor i en etta men ska absolut testa och ta ett draperi över sängen!

Jag är lite orolig för att kisset va så mörkt men kanske oroar mig i onödan.
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

Är du orolig för urinens färg så ring vet i morgon bitti och be att få komma in med ett urinprov!
Better safe then sorry!

/Swat

Tillägg: Har kattungen någonsin gått på lådan "som den ska"?
Har själv - och har alltid haft - vanliga kattlådor och min äldre kattdam kunde aldrig använda en låda med så grov "sand" som de pellets som används i peewee-lådorna!
Hon ville ha djup, finkornig sand i lådan för att kunna gräva ordentligt.

Kanske värt att köpa en liten vanlig låda och vanlig, finkornig sand?
 
Senast ändrad:
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

Absolut ska ringa dom imon bitti.

Vi hade vanlig låda och sand först (everclean) mon hon vägrade gå på det. så testade vi pellets och peewee låda och det funkar bra.

hon har kissat i sängen fem gånger kanske inte jätte många gånger men vi börjar tröttna. bor i en hyresrätt och tvätt tiderna är inte så lätta och få.
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

Att urinen är mörk kan bero på att den är väldigt koncentrerad pga att hon inte får i sig tillräckligt med vatten. Tydligen är katter rätt dåliga på att dricka tillräckligt och därför ska blötmat vara bättre.

Att ringa veterinären och rådfråga är självklart aldrig fel om man är orolig.
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

Min katt var väl 2 år eller något när han helt plötsligt började kissa överallt vilket han inte hade gjort tidigare alls. Matte var arg, matte var :devil:-förbannad. Tills kissen slutade kissa alls, kollade då hans urin när han kissade. Det var blodigt, visade sig att han hade något som heter Struvit i urinröret, det är inte direkt urinsten men nästan likadant i det att det blir som kristaller i urinet. Det handlar om att hans system inte riktigt kan ta hand om alla salter och mineraler som finns i vanlig kattmat, i kombination med att han inte drack ordentligt. Nu får han specialmat och jag tvingar ibland i honom vatten på sommaren eller när han visar tendenser till att få problem igen (han visar själv ibland, men jag rutinkollar lite då och då med papper i lådan ifall kisset är mörkare än vanlig, så jag skulle genast gå till veterinären och fixa urinprov för att kolla upp det där.
 
Sv: Katt protesterar.. Hjälp !!

tack så mycket för svaret. vi har en pee wee låda så kisset blir ju jämt kvar i den understa delen av lådan så det borde ju lukta lite kiss iaf :P

Vi kan inte stänga in sovrummet eftersom vi bor i en etta men ska absolut testa och ta ett draperi över sängen!

Jag är lite orolig för att kisset va så mörkt men kanske oroar mig i onödan.

Jag har en katt som vägrar peewee och hellre kissar i sängen eller soffan ifall endast en sådan låda finns. ge katten en låda med fin sand, så kan problemet vara löst. Peewee är hårt att gräva i, så det kan vara anledningen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 586
Senast: Dentaku
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp