Katt som är svartsjuk.

Sammet

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det bor en helig birma hanne. Han är kastrerad sen länge, vet inte ålder på honom men han är vuxen.
Redan i början tyckte han om mig och han har verkligen fastnat för mig.
Jag är från och till lite allergisk och jag vet inte mot vad så i början fick han inte vara i mitt sovrum. Innan jag flyttade in sov han inte i rummet och var inte inne i rummet heller.

Sen jag flyttat in så har han börjat sova utanför sovrumsdörren på natten, kloss mot dörren så ska jag på toa så får jag knuffa upp dörren (han är fullständigt nöjd med det).
Ibland sitter han och jamar högt utanför min dörr och kraffsar för att få komma in.
Numera får han komma in tills dess att jag ska sova (jag får hostattacker om han sover med mig). Dock jamade och kraffsade han på dörren innan jag började låta honom vara i rummet.

Om jag leker med familjens nyköpta valp så blir han sur och tvär och blänger och väser åt valpen tills jag spenderat lite tid med honom då är han på bättre humör.
Samma sak när han ser mig hålla på med hästarna, ena hästen får ibland beta i trädgården och han sitter och blänger på den då.

När jag kommer hem och han hör mig prata kommer han och ska mysa. Han kommer inte när andra kommer hem, och det finns oftast någon hemma.

Han är en märklig katt allmänt, och jag verkligen älskar honom.

Dock undrar jag som inte har så stor katterfarenhet, är detta vanligt att de blir svartsjuka och så "kära" i någon? Jag har inte bott i huset alltförlänge. Några månader.
 
Sv: Katt som är svartsjuk.

Kan lägga till att han är väldigt svartsjuk mot min killkompis som brukar komma och hälsa på och sova över här. Han sitter och blänger på honom men de senaste gångerna har han "smält" lite och gått med på att bli klappat av kompisen.
 
Sv: Katt som är svartsjuk.

Just helig birma är en ras som ofta beskrivs som enmans(kvinnas)katter och när de gillar någon så GILLAR de den personen! :D Vi har en perser här hemma som verkligen är husses katt. Efter fyra år tillsammans så "duger" jag numera, när inte husse är i närheten vill säga. Besökare fnyser han åt (faktiskt!) men vissa personer gillar han och då bör man känna sig hedrad om han frivilligt kommer fram och lägger sig bredvid en och begär att bli klappad.
"Svartsjuka" (skriver det inom kaninöron för jag vet inte om det verkligen ÄR svartsjuka eller bara ser så ut) är inte heller helt ovanligt men din katt verkar ha det i lite högre grad än vad jag själv sett.
 
Sv: Katt som är svartsjuk.

Han är mycket speciell måste jag säga.

Ja jag är inte säker på att det är svartsjuka såsom människor känner det. Jag kan tänka mig att han ser mig som sin, och att alla som får min uppmärksamhet därför tar något som tillhör honom?
Men han är supercharmig. Han älskar att leka och snutta på min palestinasjal, så när jag har den runt halsen (har den inte alltid) så kommer han och snuttar på den och biter. Den luktar ju mig så jag kan tänka mig att han är extra förtjust i den för det.

Ibland när jag står upp har det hänt att han suttit vid mina fötter och jamat, vid något tillfälle har han om jag inte då gett honom uppmärksamhet helt sonika tagit ett skutt rakt upp och hakat sig fast på mitt ben (i jeansen) och försökt ta sig upp i min famn ändå...
Han har sådan personlighet!


Han har dessutom fotfetisch och Älskar fötter. När det sover över främmande på soffan har han som sport att bita dom i tårna när de sover! ^^ Dock biter han inte i mina fötter när jag sover, bara när vi leker.
Han älskar även att bli kliad av fötter och lägger sig gärna på sidan vid ens fötter, då vill han att man ska skjuta iväg honom (givetvis försiktigt) med foten, och så kommer han tillbaka, lägger sig vid fötterna och så ska man skjuta iväg honom igen över stengolvet... :P Knaskatt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 719
Senast: Kaching
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt En äldre kattdam har flyttat in hos mig. Hon är minst 20. En mycket liten och späd dam, som innan bott med två andra katter. De var...
2
Svar
26
· Visningar
1 918
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp