Katt som äter hundmat?

H

Heira

Att hundar inte bör äta kattmat vet jag, men hur är det med katter som äter hundmat? En av min mammas katter passar alltid på att käka min hunds torrfoder när vi är på besök, förstår inte riktigt hur hon får i sig bitarna som är ganska så stora.. :confused:
Men frågan är om det är dåligt för katter på något sätt att äta hundtorrfoder?
 
Som godis är hundmat helt OK, men absolut inte som basfoder. Hundfoder är för proteinfattigt och innehåller ofta mycket fett och alldeles för lite taurin. Taurinbrist leder till blindhet och i värsta fall hjärtproblem och död så att ge katten hundmat ska man inte göra, annat än att ge det som godis alltså.
 
Varför ska inte hundare äta kattmat? Min pojkväns hund får kattmat i sin hundmat (hon vägrar äta annars), fast inte torrfoder utan sånt där geggigt=)
 
Okej, jag kom bara att tänka på det eftersom hon går och nallar av hunden... men det är ju bara ibland vi är där, så hon får nog inte i sig stora mängder direkt. :)
 
Har hört att kattmat är mer proteinrikt och därför inte bra för hundar. Men litegranna kan jag inte tro är skadligt. Min mamma brukar blanda i lite sås från katternas mat i Frejas mat eftersom hon tycker att hon äter så dåligt annars... :)
 
En hund kan leva på kattmat (det är dock inte
optimalt), men en katt kan inte leva på hundmat.
Katten är "mer" köttätare än vad hunden är och
kräver som tidigare sagt Taurin.
 
Varför ska inte hundare äta kattmat? Min pojkväns hund får kattmat i sin hundmat (hon vägrar äta annars), fast inte torrfoder utan sånt där geggigt=)

Det är ingen fara att ge en hund kattmat. Men en hund bör däremot inte enbart få kattmat då kattmaten inte är anpassad efter hundars näringsbehov. Det är två väldigt olika djurarter och de har väldigt olika näringsbehov. Kattmat har inte rätt mineral- och vitaminbalans för hundar t ex. Det är även för proteinrikt. Men att ge lite kattmat är inte alls farligt.
 
hemma hos mor äter katterna av hundmaten o hunden av kattmaten hehe... katterna bara jamsar i sig de stora bitarna o ibland vill de verkligen inte äta sin egen kattmat... till min katt här hemma brukar ja köpa hem en burkmat för hund till vår katt. där e stora bitar grönsaker o han gillar de. så en burk i månaden ca får min katt utav hundmaten på burk..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
732
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 141
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp