Bukefalos 28 år!

Katt som börjat kissa inne

M

martina

Har en 8½ årig kastrerad kattpojk som är van vid att gå ut och in som han vill i huset.
Har gjort detta alla åren hos min mamma (vi bor 20m ifrån varandra på en gård) när han var ca 7 år började han att kissa inne ibland. Mamma som fortfarande lät honom gå ute när han behövde, köpte även en kattlåda och satte på toaletten (det rum han hade börjat kissa i). Men problemet fortsatte.. han kissade ibland i lådan ibland på golvet bredvid. (mamma var mkt noga med att kattlådan var ren)
I vintras köpte mamma sig en ny hund som Bizze tyckte illa om, så han bestämde sig helt enkelt för att flytta...... hem till mig och min hund.
1 år har snart gått... han äter och sover inne och får sen gå ut.
för en tid sen började problemet här :crazy:
Han sitter aldrig vid dörren längre.... utan vi får helt sonika bära ut honom eller schasa ut honom lätt för att han ska göra sina behov ute.
Vad är felet... Varför börjar han i "medelålder" att kissa inne??
Han verkar vara helt frisk. Äter som han ska. Dricker likaså. Utanför fönstret kan jag se att han jagar ute på åkrarna.
Mamma berätta att vi haft samma problem med en katt vi hade när jag var liten. Som oxå börja skvätta inne i "medelåldern"
Vad gör vi för fel??
Vad ska man göra?
Mamma menade på att vi får låta honom bli utekatt.... men det tycker jag inte känns bra.. Hellre en avlivning, än att han ska behöva känna sig portförbjuden.

Hoppas på svar...:cry:
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Det är flera medelålders kattkillar som får problem med urinvägarna.Det kanske gör ont när han kissar och då kan han förknippa lådan med obehag och vill inte gå dit.Ta honom till veterinär för undersökning.
Det kan vara lite större grejer men det kan också vara urinvägsinfektion där han blir bra med antibiotika.
Börja med det innan du gör något annat.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Är detta ett större problem bland kastrerade hanar?
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Vi har precis samma problem med vår 7-8 åriga perserhane som vi tagit över för ca 2 år sedan. Han sätter sig oxå bredvid lådan å kissar trots rengjord låda. Han får oxå gå in å ut som han vill, vi har dock låda inne ändå pga andra katten vill inte va ute på vintern;)
Vi har funderat på att ta bort honom men då kanske det är urinproblem alltså??
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Jag vet att det kan vara ett problem bland kastrerade hankatter men vet ej hur många som drabbas. Det har rekommenderats att när man ger torrfoder ska det vara låg magnesiumhalt för annars kan det lättare bildas stenar.

Kissar katten är det inte totalstopp men det kanske kan finnas nån sten i urinvägarna som ligger och retar ibland.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Om det var fel i urinvägarna.. borde det inte lukta skarpare då?
Hans kiss luktar som katters gör, starkt, men inte så att jag tycker att han borde vara sjuk..
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Är det stenar luktar det inte..
Urinvägsinfektioner behöver inte lukta särskilt mycket heller.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Tack för dina svar,
Veterinären ska snart ut till hästarna mina, ska se vad hon säger.
Om det är stenar. Opereras dem ut i så fall??
Oförsäkrad katt... vad kan kalaset gå på?

MVH M
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Viktigt att titta upp att katten inte har många urinstenar i sitt kiss då detta gör ont då dom kissar.
Har för mig att dom har något sådant man kan testa hemma på apoteket.
Fråga där först annars gå till veterinären.
Detta är vanligare bland kastrerade hanar.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne

Givetvis ska både du och Java87 boka ett besök hos veterinären till era katter.

Det är mycket vanligt med urinsten, men det finns även andra åkommor som kan ge "kissa-fel-problem". Avlivning får bara inte finnas i tanken innan en grundlig hälsoundersökning gjorts.

Urinsten kan behöva opereras bort om de är för stora, och det kostar troligtvis en bra slant ja, men det kanske du och mamma kan dela på ifall katten inte är försäkrad? En veterinär jag känner sa en gång, antingen köper du riktigt bra foder från dag ett till katten, eller försäkra den, för annars lär den få urinsten förr eller senare.
Det är många katter som avlivas för att folk inte skaffat försäkring åt dem. Hoppas ni kan få ihop pengarna ändå, om det skulle vara så illa. Men kanske visar en grundlig undersökning att det är nåt annat, som inte behöver opereras, hoppas det.

Lycka till! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 526
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 252
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp