Katt som börjat äta dåligt

Bukefalos 30 år!

fijja

Trådstartare
4 åring kastrerad bengalkatt, liten hona. Har alltid tyckt mycket om mat. Får färskfoder och blötmat. I vanliga fall 4 bollar färskfoder och 1-2 påsar mjau blötmat. Kan ej gå på fri tillgång på tex torrfoder, så skulle hon rulla fram.

Hon har från i går plötsligt äta sämre. Hon är pigg och glad. Äter mer än gärna godis om jag erbjuder men har kanske ätit hälften av maten i går och idag. Det är ovanligt. Hon har ätit samma mat nu i minst ett år.
Kanske jag borde erbjuda lite torrfoder också, det har hon tyckt om också, men jag blir orolig av den plötsliga förändringen.

Jag blir ju direkt orolig. Jag kan ju rådfråga min veterinär på måndag men tänkte höra mig för om ngn av er har erfarenhet av liknande?
Eller är jag bara töntig 😆

Fortsätter det, hade jag också ringt. Men du kan ju testa nått annat om du har möjlighet. Min erfarenhet är att katter ibland tröttnar på smaken de får och vill ha nytt.

Fortsätter det, hade jag också ringt. Men du kan ju testa nått annat om du har möjlighet. Min erfarenhet är att katter ibland tröttnar på smaken de får och vill ha nytt.
Ja, jag provade lägga fram torrfoder nu, ska prova köpa ngn annan blötmat på ica idag så får vi se. Hon åt en förskfoder bulle nu på morgonen iaf.
Kommer ringa måndag eller tisdag och höra iaf om det fortsätter, är så olikt henne.

Om katten inte brukar vara "kräsen" (behöva byta sort/smak etc), och plötsligt börjar äta sämre utan att jag vet vad det beror på så hade jag absolut ringt veterinären. Att de äter godis och "extra god mat" tar jag som ett tecken på att det inte är akut, men om det inte går över på typ ett par dagar så bör det imo kollas upp.

Om katten inte brukar vara "kräsen" (behöva byta sort/smak etc), och plötsligt börjar äta sämre utan att jag vet vad det beror på så hade jag absolut ringt veterinären. Att de äter godis och "extra god mat" tar jag som ett tecken på att det inte är akut, men om det inte går över på typ ett par dagar så bör det imo kollas upp.
Jag pratade med min veterinär i måndags och hon tyckte jag kunde avvakta så länge allmäntillstånd är bra och hon äter o dricker om än mindre. Så jag gjorde det, i tisdags avmaskade jag ifall det skulle vara det.
I går morse väkte hon mig och var hungrig och har varit precis som vanligt sen dess, äter inte fullt så mkt som innan men nu känner jag mig knappt orolig.
Men blir det förändring åt det sämre så kommer jag åka in absolut.
Tack för svar, håller helt med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar