Katt som ej kraffsar över!! Hjälp!!

T

Tingelings

Har 2 katter på 7 månader, båda kastrerade. Problemet är och har varit de senaste månaderna att den ena av dom inte kraffsar över när han varit på lådan.(Han har egentligen bara gjort detta när han var nyhämtad) Oftast går han i det innan han hoppar ut ur lådan och traskar ut i lägenheten med bajs överallt.:confused: Detta har gått så långt att han inte får vara ute i lägenheten på nätterna. Trodde i början att han skulle växa ifrån problemet och bytte kattsand 4 ggr, men inte heller detta duger. Har även 2 kattlådor ifall det skulle göra saken bättre. Har funderat på vad detta kan bero på, om det är att han inte trivs (ser inga andra tecken på detta) eller att det har med revir att göra. Eller att detta kan vara ett ev. inavelsproblem, han har i vissa situationer betett sig konstigt. (Vi köpte honom på Orust och dom hade bara koll på vem mamman var. Vi har varit hos veterinären och de sa att det inte var nåt fel på honom. Börjar få panik nu, och tycker synd om honom, den ända lösning jag har nu är att omplacera honom till någon som vill ta sig an problemet eller avliva!! Nån som har nån erfarenhet från sånt här. Vill helst behålla katten men inte detta "äckliga" problem!! Hälp!! :confused:
 
Sv: Katt som ej kraffsar över!! Hjälp!!

Bajsar katten så löst att det blir mycket på tassarna om den trampar i det? I så fall kanske du ska byta foder för vår ena katt har någon gång råkat trampa i sin skit och då har det blivit några svaga tasspår på golvet på sin höjd. Annars kan du ju vara med honom när han går på toa och försöka visa honom att han ska gräva över det, katter är inte helt omöjliga att lära saker, med beröm kommer han säkert förstå vad han ska göra så småningom. Vår ena kisse sket en period i handfatet då han antingen var hård eller mycket lös i magen och förknippade lådan med smärta, efter det höll vi koll ett tag och satte han på lådan så snart det var dags och berömde och nu är han rumsren igen, man får ta lite skit när man har med djur att göra.
Ett annat förslag är att du har en dörrmatta eller något som skiten kan fastna på utanför lådan så åker det värsta bort när han hoppar ur.
 
Sv: Katt som ej kraffsar över!! Hjälp!!

Tack för svaret, men allt detta har vi redan gått igenom, vi har testat allt känns det som och visst förstår jag att katten möjligtvis kan trampa i det om det är löst men att ständigt varenda dag trampa i det oavsett konsistens. Det är det som är problemet, å jag som är djurvårdare och har andra djur är inte rädd för lite skit, men detta är inte lite skit, utan mycket och ofta, borde ju finnas en instinkt nånstans därinne hos honom!! Och detta har ju som sagt pågått ett bra tag nu!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: escodobe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp