Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Min pv har en katt som är snart ett år gammal, en osteriliserad honkatt. Hon är innekatt och har så varit hela tiden.

Allt har funkat fint fram tills nu för någon vecka sen då hon kissade inne för första gången, inne på toaletten, på mattan. Sen dess har hon kissat en gång i vår säng och sen idag kissade hon i sängen mitt framför ögonen på oss när vi låg i sängen.

Varför gör hon såhär? Har det med könsmognad att göra? Eller är det att hon inte mår bra? Vad kan vi göra åt det?

//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

det är vanligt att okastrerade honor och hanar revirmarkerar utanför kattlådan.. katter löper tätare nu då dagarna blir längre, inte ovanligt med varannan vecka.
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Okej, tack för ditt svar. Men alltså, är det vanligt att de gör det mitt framför ögonen på en? Tycker mest det känns som om de gör det i skymundan.. Har haft många katter (utekatter) innan och de har absolut oftast när de kissat inne gjort det "i smyg". Någon gång när man sett det också iofs när jag tänker efter...


//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Ni kan kastrera katten ! (om den inte ska gå i avel förstås)
jag tror att det borde vara steg ett
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Nej, hon ska inte få ungar (eller ja, det tror jag inte pv har tänkt iaf). Så det är det det beror på då tror du? Jag har tagit upp det med pv innan att man kan sterilisera henne, men har har tyckt det varit onödigt iom att hon är innekatt och inte träffar några hanar ändå så.. Men detta beror alltså på det? Det ska jag säga till pv.


//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Katten ska kastreras ffa för kattens hälsa. Jag skulle kolla upp katten hos vet så hon inte har uvi.
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Okej, tack för ditt svar. Men alltså, är det vanligt att de gör det mitt framför ögonen på en? Tycker mest det känns som om de gör det i skymundan.. Har haft många katter (utekatter) innan och de har absolut oftast när de kissat inne gjort det "i smyg". Någon gång när man sett det också iofs när jag tänker efter...


//r

Jag har haft honor som kissat i sängen med mig UNDER täcket och honor som tittat mig i ögonen och sprutat på väggen bakom sig:eek:
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Nej, hon ska inte få ungar (eller ja, det tror jag inte pv har tänkt iaf). Så det är det det beror på då tror du? Jag har tagit upp det med pv innan att man kan sterilisera henne, men har har tyckt det varit onödigt iom att hon är innekatt och inte träffar några hanar ändå så.. Men detta beror alltså på det? Det ska jag säga till pv.


//r

Förutom kissandet (en katt som revirkissar gör det ofta öppet, en katt som vill använda lådan men låter bli av andra anledningar kan smyga runt och leta alternativ "låda") så kommer en fertil hona löpa vilket oftast är väldigt stressande både för henne och för er. Sen kommer efter ett tag risken för livmoderinflammation, som är akut och inte sällan livshotande. Det finns inget skäl i världen att hålla en katt fertil om den inte har ett avelsvärde.
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Tack för era svar, alla!

Jag visste inte innan att en katt inte mår bra av att inte sterliseras, men då är det klart att vi ska se till att hon blir steriliserad. Det finns ju tillräckligt många katter o kattungar ändå så... :)

//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Hona katt alltid skriker mkt när har löper och kåt. Det är jobbigt att hona har löper.
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Man kastrerar även honor. Inte sterliserar. Det är för att man förutom att de blir infertila också ska slippa löpbeteende och risk för livmoderinflammation. Detta kan göras tidigt. Vissa uppfödare väljer att sälja sina kattungar kastrerade som 13-14 veckors
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Självklart måste honkatten kastreras, men det kan också vara läge att se över lådsituationen. Hur många lådor har hon att välja på? Vilken typ av lådor? Vilken typ av sand (märke och sort)? Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Svarar alla i samma.

Aha, okej, fel av mig jag trodde att sterilisering och kastrering var samma sak. ^^ men då vet jag. Kastrering alltså. Trodde inte man kunde göra det så tidigt heller. =) Tack för svaret.

Hon har en låda. Borde man ha fler? Hon bor i en lägenhet på ca 65 kvm. Lådan rensas så gott som varje dag.

=)

//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Svarar alla i samma.

Aha, okej, fel av mig jag trodde att sterilisering och kastrering var samma sak. ^^ men då vet jag. Kastrering alltså. Trodde inte man kunde göra det så tidigt heller. =) Tack för svaret.

Hon har en låda. Borde man ha fler? Hon bor i en lägenhet på ca 65 kvm. Lådan rensas så gott som varje dag.

=)

//r

Ja, du borde ha fler lådor, minst 2 till en felkissande katt. Stora och öppna, med lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand i ett tjockt och gräv-vänligt lager.

Lådorna bör även rensas betydligt oftare än "så gott som" varje dag. Minst varje morgon och kväll.
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Aha, okej. Tack för svaret igen. Vi har alltid haft bara en låda hemma hos mig till våra katter och det har funkat bra, tycker jag, fast vi har alltid haft utekatter iofs.

//r
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Katter är ju även dom individer, det som funkat för vissa funkar inte för andra. Man sa sterilisera förr, men det heter kastrera. Det är egentligen 2 olika sorters ingrepp, men kastrera är det man gör.
Så börja där!
 
Sv: Katt som kissar inne mitt framför ögonen på en

Tack för ditt svar. Ska se till att pv ser till o få henne kastrerad. :)


//r
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp