katt som kissar inne

Fillifjonkan

Trådstartare
Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor blomkruka m.m. men han har även gått på lådan.

I januari flyttade vi långt och efter flytten investerade jag i en kattlåda till så att han alltid ska ha en tillgänglig (en dörr i huset måset alltid vara stängd på vintern då det är oisolerat i hallen). han kissade ändå inne på tex en barnoverall, i duschen m.fl. Jag hade då kattsand som gjorde att kisset blev till bollar så att det var lätt att göra rent. Tycker ändå att det luktade och fick tipset att byta till ett slags spånpellets strö som ska bytas 1 gång i veckan. Köpte det och varje vecka slängde jag allt strö och skurade rent båda kattlådorna och fyllde på nytt. Lukten minskade och vi var nöjda och glada. Katten gick oftare på lådan så det var kanon!

Nu i sommar har han helt lagt av med att gå på lådan, visserligen är han ute väldigt mycket men han har inte gjort i lådorna på snart 3 månader! Jag och barnen älskar denna misse väldigt mycket och vi vill verkligen ha kvar honom men nu har han börjat kissa i barnens legoback vilket är uräckligt!

En tanke är att vi kanske kan låna ut honom som råttjägare till någon bonde så han bo i lagården och ta hem honom nästa sommar så kan han bo i stallet vi ska bygga. Detta känns dock inte helt bra då jag för det första vill ha honom hemma, det kanske blir virrigt för honom att flytta runt med tanke på att katter är så bundna till sina hem och det känns inte heller bra att han inte får komma in i hemmet då han är van det.

Finns det något som jag kan göra för att lära denne unge herre att gå på katt-toa?
 
Sv: katt som kissar inne

Det låter ju inte som att katten någonsin varit rumsren vilket får mig att tro att katten helt enkelt inte vet att man ska kissa på lådan.

Ni kan ju prova att rumsrenhetsträna honom. Låt honom inte vara överallt i huset utan bara i ett rum och i det rummet har ni flera lådor med olika strö i (vissa katter föredrar vissa typer av strö framför andra). Om ni ser honom kissa bredvid lådan bär ni honom lugnt och bestämt till lådan.

Men eftersom det har hållt på så länge kan det nog bli svårt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa vi har en kastrerad katthona på 4 år. Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka. Sen i höstas har hon varit inne typ hela...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: bergstopp
·
Katthälsa Hej! Ska få hem en ny katt imorgon, hon är 3 år och ska enligt nuvarande ägare vara trygg och social så tror inte det kommer vara några...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: mandaaa_
·
Katthälsa Vi har två katter här hemma, Iso på 8 månader och gizmo på snart 2 år. Första gången gizmo kissade inne var han runt 6 månader och det...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp