Katt som uträttar behov på fler ställen än i lådan

Bapelsin

Trådstartare
Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss flyttat hit, och inte lagt så mycket vikt vid det. Tänkt att det försvinner i takt med att han känner sig tryggare. Men nu har vi upptäckt att han även bajsat i chilikrukorna och han har dessutom kissat i bäddarna och på en stolskudde.

Han uträttar sina behov i lådan också, så det verkar inte vara så att han inte vill gå på den. Det är samma låda som de hade i sitt förra hem, vi fick med den för att hjälpa katterna känna sig trygga här. Vi använder också samma märke på sanden så det är inget som är nytt. Jag är väldigt noga med att rensa lådan och gör det i princip varje gång jag själv går på toa, så det är inte att den är full och otrevlig.
Nu har vi köpt en låda till och ställt i vårt andra badrum, så nu finns det en låda på varje våningsplan och jag hoppas att det ska hjälpa.

Bör jag oroa mig för hans hälsa eller tror ni det trots allt beror på att han nyss flyttat hit och försöker finna sig tillrätta?
Han visar inga andra tecken på osäkerhet/stress, han är kelig, nyfiken, äter och dricker, busar med både leksaker och Miss Li, sover och tvättar sig.

Han har varit hos oss i två veckor nu.
 
Jag skulle ta honom till vet för en koll. En del katter får UVI vid stress, som tex flytt. Just det där att kissa på mjuka ställen (säng) är ganska vanligt. Sedan får man klura lite var lådorna ska placeras så de passar katten. Tills vidare skulle jag stänga ute från sovrummen och begränsa utrymmet.
 
Kan lägga till att inre stress inte alltid märks på katten. Kantarell blev sjuk i herpesvirus, mest troligt pga stress.
Han visade inga tecken alls, glad lekte åt och var pris som vanligt.
Några veckor innan han blev sjuk var jag med om en olycka, var inlagd på sjukhus och mådde väldigt dåligt när jag var hemma, sambon var stressad och orolig. Detta skapade antagligen en inre stress hos Kantarell som är en känslig individ.
 
Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss flyttat hit, och inte lagt så mycket vikt vid det. Tänkt att det försvinner i takt med att han känner sig tryggare. Men nu har vi upptäckt att han även bajsat i chilikrukorna och han har dessutom kissat i bäddarna och på en stolskudde.

Han uträttar sina behov i lådan också, så det verkar inte vara så att han inte vill gå på den. Det är samma låda som de hade i sitt förra hem, vi fick med den för att hjälpa katterna känna sig trygga här. Vi använder också samma märke på sanden så det är inget som är nytt. Jag är väldigt noga med att rensa lådan och gör det i princip varje gång jag själv går på toa, så det är inte att den är full och otrevlig.
Nu har vi köpt en låda till och ställt i vårt andra badrum, så nu finns det en låda på varje våningsplan och jag hoppas att det ska hjälpa.

Bör jag oroa mig för hans hälsa eller tror ni det trots allt beror på att han nyss flyttat hit och försöker finna sig tillrätta?
Han visar inga andra tecken på osäkerhet/stress, han är kelig, nyfiken, äter och dricker, busar med både leksaker och Miss Li, sover och tvättar sig.

Han har varit hos oss i två veckor nu.
Om du har två katter bör du ha 3 lådor, enligt beteendeexperter. De flesta gillar inte heller lådor med tak/dörr ifall du skulle ha en sådan. Och lådan ska vara tillräckligt stor för katten.
Feliway och minimera stress.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 228
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Katten på mitt jobb har börjat bajsa på andra ställen än i lådan och vi funderar på vad det kan bero på. Ingenting är annorlunda, samma...
Svar
0
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp