katt som vandrar

E

Emmizen85

det här handlar om en kastrerad hankatt på ca 3 år.. hans matte lät honom gå ute vind för våg medans hon sjlälv flyttade därifrån. Fastän hon visste att han satt uppe vid deras tidigare hem och skrek så gav hon fan i att hämta sin katt. :devil:

Ja fångade in honom tidigt i våras och hade honom hemma hos oss det gick två veckor under dessa två veckorna så trivdes han jätte bra, han satt vi dörren när dörren va öppen och bara kikade ut men han visade inget intresse av att gå ut.. men så en dag så var han borta.. han valde att gå ut...

Då fick ja en känsla av att han bara ville vila upp sig för att sedan vandra vidare..
han kom inte tillbaks vilket ja hoppades på. :smirk:

Först trodde ja att han var på väg hem till sitt gamla hem igen.. men sen när ja aldrig såg honom där så trodde ja att han var död påkörd eller uppäten.

Så nu för några dagar sedan så när vi är ute och åker så ser vi en katt som ser precis ut som honom han satt på en åker..

ja klev ut bilen och gick fram till honom.. det var samma katt som ja tidigare tagit hand om först blev han rädd sedan kom han fram och han var helt överlycklig.. så nu är han hemma hos oss igen..

min tanke är att försöka ställa om honom till innekatt.. ja vågar inte släppa ut honom igen får då riskerar ja ju att förlora honom och ja vill inte att han skall driva vind för våg utan att ha en fats punkt någonstans .

Jag har tänkt att ge honom en chans som innekatt märker ja då att han vantrivs inomhus så planerar ja att avliva honom...

tycker ni att ja gör rätt ?

Ja tycker det är förjävligt hur en människa kan göra så här mot ett djur.

Hon har ringt och sagt att hon vill ha tillbaks honom men ja vägrar att låta honom komma till henne.. det är ju så lätt för henne att bara svika honom igen när det inte passar !! :mad:
 
För kattens skull tycker jag absolut att du gör rätt. Det är ju för jäkligt att lämna katten för att man flyttar :mad:.

Däremot: VET du att hon faktiskt struntade i katten? Att du såg honom vid hans gamla hem behöver ju inte innebära att han inte gick till sitt nya hem också?

Vill hon ha tillbaka sin katt får du problem. Om jag vore du, och vore säker på att hon verkligen lämnade katten vind för våg i första vändan, så skulle jag ge henne några hundralappar och alltså köpa katten av henne.

mandalaki
 
Been there, done that!!

I somras förra året såg vi en katt på tre ben i vår sommarstuga. Han var mager och hungrig och våra två friska, stridslystna katter släppte upp honom på gården pga hans brutna bakben. Det var en myyycket skygg katt som kom, han ville INTE komma för nära. Vi antog att han fått stryk eller nåt eftersom han var så rädd för folk (särskilt män i stövlar).
Vi gick ut i lokalradion och efterlyste en ägare, och efter tredje dagen så ringde en tant. Hon bodde 3 mil från vår stuga, men katten passade in på beskrivningen. Randig okastrerad hankatt....Hon kom ut och identifierade katten.
Nu var problemet att fånga honom. Vi provade med fälla och lockade och allt man kan tänka sig. Tanten var aldrig där. Vi krävde att hon skulle stå för kattmaten, så hon var ut en gång med en kasse burkar. Sen ringer hon och frågar om vi inte kan ringa en jägare som kommer och skjuter katten!!!

Aldrig på den här sidan jorden sa vi och slängde på luren.Och är man tillräckligt envis så kan man..
Nåja, vi lyckades efter mycket om och men fånga in honom i huset och efter tre dagar kunde man klappa honom på huvudet när han låg under soffan.
Det var kallt i oktober förra året -13 grader och varken el eller vatten finns där. Men jag bodde därute med Pumba som jag döpt honom till. Tre veckor tog det att få honom så pass att man kunde lyfta honom in i buren.

TIll vet. kastrerade, id-märkte och kollade benet. Det hade varit brutet och ur led, men läkt ihop så han kunde använda det utan svårigheter.
Tanten ville först ha katten tillbaka, nu när besväret att fånga honom var över... men vi sa nej. Hon ville ju för tre veckor sen skjuta honom, så det finns inte på kartan att han skulle tillbaka dit.

Vi gjorde en överenskommelse, så hon betalade vet. och vi tog katten. Han är registrerad på oss nu och är innekatt. Han tyckte det var lite jobbigt i början, men har anpassat sig toppen. Han kommer säkert att få åka med till stugan nästa sommar, i år vågade vi inte. Men han kommer inte få gå lös. Han fungerar utmärkt inne.

Oj, vilket långt svar det här blir....

Jag tycker att du gör rätt. Tar man inte hand om sina djur så ska man inga ha!!!! Katter har en fantastisk förmåga att anpassa sig. Och som du säger, bättre med ett kort, kärleksfullt och tryggt liv inne, än att driva runt och må dåligt och vara otrygg ute. Katter måste oxå ha någon som älskar dem!!!!!

Snurrigt inlägg det här blev.....

Kontentan är att: Ja! Jag tycker du gör rätt!!! :crazy:
 
Jo ja vet att det är så för att det är min fd kompis som ägde katten.. ja pratade ju med henne varje dag och frågade henne varför hon inte tog hem honom när hon visste att han satt upp vid tågspåret vid hennes gamla lägenhet , då sa hon han klarar sig det var hans eget val att gå ifrån det nya hemmet för att sätta sig utanför det gamla.. han vill ju bo ute sa hon han är ju en överlevare.. låter det inte idiotiskt ? :mad:
 
skönt att höra att din katt fungerar bra inne efter att ha vart utekatt :) Då kanske det finns en chans för lille Stighelmer också :smirk: Tack iallafall! ;)
 
problemet är ju att hon vill ha tillbaks katten.. :crazy: men ja får nog dra en lögn om att det inte var henns katt som ja hittat .. :o ja vill absolut inte att hon skall få tillbaks honom hon är inte värd den fina katten. Skönt att höra att du tycker ja gör rätt :)
 
Nej, avliva inte!! Det tycker jag låter drastiskt när katten ju är ung och frisk.

Min mormor tog hand om en förvildad katt för ett par år sedan. Hon går ute, men stannar alltid i närheten av ägorna. Hon är inne nattetid.

Om du tvingar honom att stanna inne kan du riskera att han aldrig kommer tillbaka när han väl kommer ut. Låt honom istället komma och gå som han vill. Alternativt så tvingar du honom att stanna inne och ser till att han aldrig går ut, eller så går du med honom i koppel.
 
tror du ja vill avliva ? det är det sista ja vill, ja har tänkt tvinga honom att försöka vänja sig som innekatt, men om han då vantrivs så tycker ja att det är schysstast mot katten att avliva , istället för att släppa ut honom där han är otrygg. Tycker inte du det ?
 
Jag tycker att du ska testa om det går att ha honom inne - precis som du själv tänkt. Riskerar han att bli hemlös om han går ut är det INTE ett alternativ.

För övrigt är din kompis motivering för usel... "valt det själv" :mad: :mad:

Lycka till med katten - i det här läget tycker jag att du gör helt rätt!

mandalaki
 

Liknande trådar

Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 629
Senast: Luff
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
980
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 757
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp