Blir med katt - vad får vi inte glömma?

Bukefalos 30 år!

Linn-Nora

Trådstartare
Om mindre än två veckor hämtar vi hem vår katt. Hon kommer då vara 12 veckor och försäkring och vaccin har vi koll på. Men jag funderar på vad man ska ha hemma? Förutom kattlåda. Och mat såklart 😉
Jag har försökt läsa på, och har haft tidigare, men det var längesen..
Detta är ju en bebis känns det som och jag vill att hon ska landa så väl som möjligt. Vi har två barn, en åttaåring och en tvååring. Hur introducerar vi bäst för dom?
Vi kommer behöva hålla örnkoll framförallt på tvååringen, men jag tänker att det kommer gå bra.

Olika typer av leksaker och klösbrädor, så att det utövas på rätt ställe redan från början. :)

Det brukar vara lite olika preferenser mellan material och riktning, så för mina katter har vi höga stolpar klädda med sisal (de ska vara såpass höga att katten kan sträcka ut sig när den klöser) och golvliggande klös i wellpapp.

En lektunnel eller liknande är också ofta uppskattat när de är små och kanske vill kunna undersöka i det dolda.

Med alla mina ungar har lätta, prassliga bollar varit en hit!

Kolla så att det inte är detaljer på leksakerna som kan lossna (svansar, öron och ögon på leksaksmöss är tex sånt som ofta inte är av kvalitet för att hålla för kattungetänder).

Håll koll på sladdar och persiennsnören. Många katter är totalt ointresserade av sladdar, men då och då får man en som prompt ska bita på dem. :cautious:

Katter som lever med barn eller hundar brukar ha nytta av ett klösträd som är tillräckligt högt för att de ska kunna ligga utom räckhåll för att bli petade på.

I vårt hushåll har vi varit noga med att inte heller de vuxna rör katterna om de är högst upp i trädet, det är deras plats för att kunna vara med i samma rum även om de inte direkt vill interagera.

Förutom det Sassy redan nämnt, kam och borste om det inte är en korthårig katt. Jag slarvade med att vänja min kattunge vid pälsvård och har nu en vuxen katt med lång päls och tjock underull som måste rakas för att jag inte kan kamma henne ordentligt.

Förutom det Sassy redan nämnt, kam och borste om det inte är en korthårig katt. Jag slarvade med att vänja min kattunge vid pälsvård och har nu en vuxen katt med lång päls och tjock underull som måste rakas för att jag inte kan kamma henne ordentligt.

Ja! Pälsvård, kloklippning och helst även någon form av badande, och petande i mun och öron är väldigt bra om man kan vänja dem vid så fort som möjligt.

När jag har ungar badar de en gång eller två innan de flyttar till sina nya hem, trots att de har en päls som kan gå hela livet utan att behöva en dusch. Man vet liksom aldrig när katten blir dålig i magen eller drar på sig något kladdigt och då är det nog så mycket att krångla med även utan en katt som försöker strimla en på vägen. :bag:

Att kunna titta i munnen och öronen utan att det behöver vara något konstigt gör veterinärbesök så mycket lättare.

Jag har inte lagt någon direkt träning på det, utan mest gjort det till en liten del av när vi ändå sitter och myser.

Kolla så att det inte är detaljer på leksakerna som kan lossna (svansar, öron och ögon på leksaksmöss är tex sånt som ofta inte är av kvalitet för att hålla för kattungetänder).
Detta! Jag tänkte att jag köpte kattleksaker och att då är givetvis saker säkrade på leksaken så att det ska vara kattsäkert.
Klipp till att Sparky i en och en halv månad har kräkts så gott som varje dag, ofta med kräks som kom ut ur näsan så hon inte kunde andas, och bajs som luktade "fel". Samt kanske 4-5 trippar till veterinären för det som inte hittade något. En dag fick hon ut den där förbannade nosen, den var ju gigantisk iom att den hade svällt i magen. Inte kul alls.
Hon fick åka till veterinären en gång till så de kunde titta så inget blev skadat när den kom ut.

Annars tänker jag att med barnen är det kanske bra att ha några enkla regler att följa? Jag har inte barn själv men jag tänker ju enklare desto bättre. Typ:
- Om katten går iväg får man inte följa efter den. (ger katten lite space och lär dem enkelt att läsa av när katten tycker det är bra nu. Undertecknat jag mellan 2-3 år som blev riven i hela ansiktet av katter vid två tillfällen för att jag var lite för kär i dem. Jag lärde mig efter det dock :p )
- De får inte mata katten med något annat än det ni först ger till dem för att ge katten. (Så de inte råkar ge något supermumsigt till katten typ en chokladbit eller något annat olämpligt, och så katten inte får ohemult mycket godis och blir en köttbulle :angel:)

Annars vill även jag slå ett slag för att hanteringsträna mycket så snart den landat lite. Träna på klippa klorna, borsta tänderna, "veterinärkontroll", kanske träna på att åka bil...

Olika typer av leksaker och klösbrädor, så att det utövas på rätt ställe redan från början. :)

Det brukar vara lite olika preferenser mellan material och riktning, så för mina katter har vi höga stolpar klädda med sisal (de ska vara såpass höga att katten kan sträcka ut sig när den klöser) och golvliggande klös i wellpapp.

En lektunnel eller liknande är också ofta uppskattat när de är små och kanske vill kunna undersöka i det dolda.

Med alla mina ungar har lätta, prassliga bollar varit en hit!

Håll koll på sladdar och persiennsnören. Många katter är totalt ointresserade av sladdar, men då och då får man en som prompt ska bita på dem. :cautious:

Det där med sladdar ja! Våra två kullsyskon var såna. Honan slutade när hon blev äldre men brorsan får man fortfarande ha koll på 11 år gammal....

Tack snälla alla för tips, tar med mig allt 🙏🙏
Just pälsvård känns som något vi kommer få jobba med, då det är en blandras mellan ragdoll och norsk skogskatt 🙈 stor lär hon bli också!

@Fjordfrälst tar absolut inte illa upp och tanken har slagit oss, men det blev såhär nu. Dock inte omöjligt att det blir en katt till inom kort ☺️

Tack snälla alla för tips, tar med mig allt 🙏🙏
Just pälsvård känns som något vi kommer få jobba med, då det är en blandras mellan ragdoll och norsk skogskatt 🙈 stor lär hon bli också!

@Fjordfrälst tar absolut inte illa upp och tanken har slagit oss, men det blev såhär nu. Dock inte omöjligt att det blir en katt till inom kort ☺️

Vad bra att du tog det rätt :). Finns ju förvisso katter som vill vara ensamma också, vår honas kullbror tex 😄

Finns det pollenallergi? Isf kan man bli mer känslig även för annat.
Kattungar är mer allergena än vuxna katter.
Testa antihistamin och bada katten med allergischampo.
Ja en del. Det är inte värre än några nysningar och irritation vid kontakt med ögon efter att ha klappat, så det känns inte så farligt. Men jag blir nojjig ändå 😣
Vilket shampo är bra och hur vänjer vi henne att duscha så det blir så bra som möjligt för henne?

Ja en del. Det är inte värre än några nysningar och irritation vid kontakt med ögon efter att ha klappat, så det känns inte så farligt. Men jag blir nojjig ändå 😣
Vilket shampo är bra och hur vänjer vi henne att duscha så det blir så bra som möjligt för henne?

Jag tror att @sthu använder allergischampo och kanske kan tipsa 😊

Tvätta händerna efter klappande och gos och ta antihistamin, jag tar både morgon och kväll året runt.

Mina katter är vana vid bad redan hos uppfödaren. Jag tar bara med dem in i duschen och badar, en jamar i misär men det är ju snabbt gjort. Den långhåriga fönar jag tills hon är helt torr, den korthåriga får självtorka.

Jag tror att @sthu använder allergischampo och kanske kan tipsa 😊

Tvätta händerna efter klappande och gos och ta antihistamin, jag tar både morgon och kväll året runt.

Mina katter är vana vid bad redan hos uppfödaren. Jag tar bara med dem in i duschen och badar, en jamar i misär men det är ju snabbt gjort. Den långhåriga fönar jag tills hon är helt torr, den korthåriga får självtorka.
Tack för tips! Ska försöka bada henne framöver, kanske börja lite med tassarna!
Men om någon har erfarenhet av att vänja in bad så lyssnar jag tacksamt!
Hoppas på tips från @sthu ☺️🙏

Jag använder Allergenius schampo. Superbra!

Använder det inte så ofta som jag borde, kanske en gång i månaden bara, men jag märker stor skillnad. I kombination med specialfoder är jag nästan symtomfri.
Jag har problem med att ögonen svullnar och astma. Sen jag började med schampot har jag dragit ner astmamedicin till en dos istället för fyra och inga ögondroppar. Träffar jag andra katter måste jag ta droppar.
Tar allergitablett dagligen.

Mitt bästa badtips är att börja direkt. Vänta inte. Jag brukar duscha av dem snabbt, mest för att jag har tre som ska duscha och ingen lust att sitta i duschen med en sur katt hur länge som helst.
Just do it är mitt motto.

Jag använder Allergenius schampo. Superbra!

Använder det inte så ofta som jag borde, kanske en gång i månaden bara, men jag märker stor skillnad. I kombination med specialfoder är jag nästan symtomfri.
Jag har problem med att ögonen svullnar och astma. Sen jag började med schampot har jag dragit ner astmamedicin till en dos istället för fyra och inga ögondroppar. Träffar jag andra katter måste jag ta droppar.
Tar allergitablett dagligen.

Mitt bästa badtips är att börja direkt. Vänta inte. Jag brukar duscha av dem snabbt, mest för att jag har tre som ska duscha och ingen lust att sitta i duschen med en sur katt hur länge som helst.
Just do it är mitt motto.
Tack för tips! Ska inhandla!

Vad är det för foder dom får? Vi ger just nu mjau kattunge mjukmat och lite torrfoder, men kan absolut byta ☺️

Tack för tips! Ska försöka bada henne framöver, kanske börja lite med tassarna!
Men om någon har erfarenhet av att vänja in bad så lyssnar jag tacksamt!
Hoppas på tips från @sthu ☺️🙏

Håller med @sthu in med katten och bara duscha den, snabbt och effektivt utan pjosk. Den kommer antagligen inte tycka att det är fest men den kommer överleva 😄
Ge lite extra gott godis efter så brukar man bli förlåten snabbt.

Här är det husse som står för badandet men han kör också på in i duschen, det ska bara göras! Gos och godis efteråt. Han har blivit förlåten 😅

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt
  • Väldigt intensiv katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!