• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Dropdead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 12 371
D

Dropdead

Min katt bet mig för en stund sedan och den ena tanden gick rakt in i pekfingret ganska djupt. Ja, jag misstänker att det var det iaf, för det var längesen jag blödde så mycket! Det rann längs med hela handen och droppade blod ner på golvet. :crazy:
Han bet mig också i andra handen men där blev det bara ett litet hål och blödde inte alls lika kraftigt.

Jag ringde till vårdcentralen för att kolla upp det här med stelkramp och infektionsrisk och sköterskan jag pratade med tyckte att jag egentligen borde visa upp det.

Nu är väl jag antagligen jättekorkad som tänker "Betala 120 spänn för att visa upp ett pyttebett?!?", men det är så det känns.

Är det verkligen så allvarligt?
Jag märker väl om det blir infekterat och jag rengör det med jämna mellanrum...

Hur skulle ni ha gjort?

/Anna

Sv: Kattbiten

Det du riskerar är ju en streptokokerinfektion (eller hur 17 det stavas). Den måste behandlas med medicin.
Jag blir biten då och då, men har aldrig åkt in. Jag är inte allergisk alls och väntar hellre på att nått ska hända med såret.

Min mamma är kattallergiker och åker alltid in om hon blivit biten. Bonuspappan likaså, men han är inte allergiker, men får ändå ofta infektioner.

Mm...men det var så jag resonerade också - jag kan ju inte få antibiotika i förväg, så varför ska jag då betala ett sjukhusbesök när jag likväl kan hålla det rent själv och åka in OM jag nu skulle få en infektion..

Jag hade gått till doktorn. Kattbett kan ge mycket svåra infektioner, katter har äckligt stygga bakterier i munnen . Stelkramp är inte det viktigaste när det gäller att skydda sig mot kattbett.

men vad hade doktorn gjort då?

sköterskan själv sade ju att jag inte kunde få någon antibiotika i förväg, så vad skulle ha hänt hos läkaren om jag visade upp bettet?

De skulle titta på det, rengöra det och skicka hem mig?

Det känns bara lite onödigt...

Oj så många gånger man blivit biten å riven av kisser..Men jag har aldrig varit in till läkare..Jag har bara tvättat av det å sen inget mer..Det är nog inte så ofta men blir sjuk av kattbett, men visst det händer...Men som du skrev, dom gör inget med det utom att tvätta rent det...

Jag har inte varkit till läkaren varken när jag blivit kattbiten eller hundbiten... eller jo, en gång när jag vart hundbiten med det va bara för att det va tvungen att sys , så, om jag vore du hade jag nog skitit i det, och hållt det rent själv

KOLLA UPP DET! Är det djupt och du till och med själv tycker det kan behövas kolla, gör det! Min pappa blev kattbiten en gång (djupt) och fick blodförgiftning :eek: Som sagt, katter har en hel del elaka bakterier....

Var kommer katternas bakterier ifrån? Är det skillnad på inne- och utekatter när det gäller det? :confused:

Har inte kollat upp det än, tvättar dock rent det med spritlösning emellanåt och har plåster på. Det gör litet ont, eller ja - det känns ju att jag har blivit biten, men jag kommer inte åka in till läkaren idag iaf...

Tack mandalaki för länken.

Hm, är inte så insatt i detta, men jag har förmig att katter utsöndrar någonting när de biter (och att det är därför som de kan/brukar få varande sår när de varit i slagsmål).
Om det är skillnad på inne- och utekatter vet jag inte, men jag kan ju tänka mig att utekatter har lite mer bakterier i munnen... :crazy:

Blir man dessutom biten på fingrarna så är det väldigt kort avstånd till lederna... Får man infektion där så - ajaj... Jag har haft fotledsinflammation (dock ej från kattbet) och det var inte någon särskilt angenämn upplevelse.

när jag blev biten (hårt.. en sena stack upp ur ena såret oxå) så åkte vi in till akuten med en gång för handen svullnade massor.
jag fick pencillin äta pencillin i 10 dar sen..
så du kan kanske behöva pencillin

usch då. otäckt det lät. :crazy:

Men jag har ingenting som sticker upp ur såret, det ser ut idag som det gjorde igår ungefär, fast det blöder inte längre. Så än så länge ingen infektion, ingen doktor...

Djurbett klassas alltid som infekterade, så jag tror man får antibiotika oavsett hur det ser ut om du åker in. De vill väl förmodligen se hur pass djupt det är, och kanske göra en odling för att se vilket antibiotika som är lämpligt.

Jag hade åkt in.

Om du dessutom inte har en gällande stelkrampsvaccination så är det ännu viktigare att du åker in!

Fast jag har en gällande stelkrampsvaccination och när jag pratade med sköterskan idag sade hon att det räckte att jag åkte in om såret "blev värre".

Jag har aldrig fått antibiotika när jag har blivit djurbiten, de har bara spritat såret och kollat hur det sett ut :confused: Numera åker jag inte in...

Droppis-hoppas det läker fort, sår på händerna blir jobbiga när de blir infekterade och gör ont :crazy:

Alla bett under armbågsleden (eller var det handleden??) ska man vara försiktig med, värsta fall kan man förlora en kroppsdel... typ fingret ;)

Jag har blivit kattbiten tusen gånger och aldrig gått till läkare med det. Och jag lever än. :D

Sassy skrev:
Jag har aldrig fått antibiotika när jag har blivit djurbiten, de har bara spritat såret och kollat hur det sett ut :confused: Numera åker jag inte in...

Droppis-hoppas det läker fort, sår på händerna blir jobbiga när de blir infekterade och gör ont :crazy:

Jaha. Ja, jag har ju egentligen ingen personlig erfarenhet, men i skolan har jag fått lära mig att djurbett alltid klassas som infekterade, och behandlades som sådana. Men rutinerna kanske har ändrats, man har ju börjar bli mer restrektiv med antibiotika, pga resistensbildningen.

Liknande trådar

J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 740
Senast: iowa
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 324
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 620
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka