Bukefalos 28 år!

Katten bajsar i badkaret.

Sv: Katten bajsar i badkaret.

Eftersom svaret uteblir så antar jag att katten inte får skita i diskhon. Du vill bara inte medge det, för då är det ju lika äckligt att det hamnar i badkaret.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

TS, jag kommer lämna tråden för inte_trevlig beter sig som en liten vet inte vad. Men hoppas du får bra tips och att det löser sig, tänker inte förstöra din tråd :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Problemet är att du med en dåres envishet hävdar dina värderingar i stället för att läsa TS fråga.

TS har inget problem med att katten bajsar i badkaret.
Det står så i första inlägget.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Problemet är att du med en dåres envishet hävdar dina värderingar i stället för att läsa TS fråga.

TS har inget problem med att katten bajsar i badkaret.
Det står så i första inlägget.

TS har ett problem med att beteendet kan indikera på andra problem som TS isf vill lösa.

Det står så i första inlägget.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

TS har ett problem med att beteendet kan indikera på andra problem som TS isf vill lösa.

Det står så i första inlägget.

Ja precis.
Och jag har svarat att katten antagligen bara tycker att badkaret är större och bekvämare så att det inte är några problem.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

När du nämnde storstädning av badrummet så kom jag på något, har du provat att tömma lådan och tvätta den och sen i med ny sand? Kanske hen känner doften av gammalt kiss/bajs som dröjt sig kvar i botten.

Annars skulle jag ställa en låda till där katten brukar bajsa (dvs i badkaret) och se vad som händer då :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Vill man göra lådsituationen så attraktiv som möjligt utifrån katters naturliga preferenser bör man ha:

1. Minst 2 stycken öppna och rymliga lådor till en katt.

2. Kattsanden bör vara hygienisk, vara grävvänlig och kännas mjuk mot tassarna. Lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i ett decimetertjockt lager och som rensas från kissklumpar och bajs minst varje morgon och kväll + när det finns bajs i lådan uppfyller dessa egenskaper. För särskilt känsliga katter rekommenderar jag oparfymerad Extreme Classic Gold Label, som är en extra finkornig, men samtidigt dammfri sand. Extreme Classic Gold label kan man köpa i djuraffärer eller beställa på nätet från t.ex. Animail.

Kattsand från mataffär som är ok (men inte helt optimal) när det gäller hygien och finkornighet, är Pussi Kompakt.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

TS, jag kommer lämna tråden för inte_trevlig beter sig som en liten vet inte vad. Men hoppas du får bra tips och att det löser sig, tänker inte förstöra din tråd :)

Synd att du lämnar tråden. Jag har löst det hela genom att för första gången någonsin använda mig av bukes "ignorera-lista", så slipper jag se inlägg som inte ger mig något alls :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

När du nämnde storstädning av badrummet så kom jag på något, har du provat att tömma lådan och tvätta den och sen i med ny sand? Kanske hen känner doften av gammalt kiss/bajs som dröjt sig kvar i botten.

Jag tror att det har blivit gjort och att katten bajsat i badkaret både före och efter, men storstädar jag badrummet så ska det helt klart göras igen.
Nu är det tyvärr så att min mor inte har möjlighet att städa så att det blir sådär riktigt extremrent, därav att jag funderar på om det kan vara smutsigare än vad man först tänker sig att det är. Jag använder ju inte badrummet då jag inte bor där utan går bara in för att göra rent lådan...


Och tack för tipsen Ruben! jag ska kolla idag vilken sand katten faktiskt har samt kika på förslagen du nämnde för att se om katten kan gilla något av dem bättre :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu är hela badrummet noggrant(!) städat och även om jag inte hade möjlighet att byta sanden helt så kunde jag åtminstone byta till en ren låda och tvätta ur den gamla osv. Ska bli intressant att se hur katten valt att göra imorgon.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Synd att du lämnar tråden. Jag har löst det hela genom att för första gången någonsin använda mig av bukes "ignorera-lista", så slipper jag se inlägg som inte ger mig något alls :)

Du har alldeles rätt och efter ytterligare ett inlägg i en annan tråd där denna på något vis drogs upp från personen (vad nu denna tråden har där att göra?) så gjorde jag som dig :)
Jag vägrar flytta på mig pga personer som är, jag vet inte vad. Undviker hårda ord men ni kan fylla i resten själva.
Jag borde nog lägga till två till där som är likadana i mitt tycke.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu är hela badrummet noggrant(!) städat och även om jag inte hade möjlighet att byta sanden helt så kunde jag åtminstone byta till en ren låda och tvätta ur den gamla osv. Ska bli intressant att se hur katten valt att göra imorgon.

Tänk om katten är städpedant? :D
Vore en himla snabb lösning på problemet. Städa går ju snabbt :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Bajs i badkaret idag igen :(
Nu återstår alltså att helt byta sand och att ha två lådor. Ska se om det passar att jag köper ny sand idag.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nej :(

Vilket jäkla otyg. Kan ni inte testa någon fyspray? Eller typ klorin eller något som rengör riktigt ordentligt och får bort lukten?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Jag är förmodligen rätt upprepande :p men har ni funderat att testa Feliway? Jag vet att det inte fungerar för alla men mina kissar (efter stor omvälvning här hemma, pappa gick bort) blir så mycket mer harmoniska av det. Det är svindyrt men jag märker direkt när flaskan tagit slut (har en i väggen på övervåningen och en på nedervåningen). När jag sätter dit en ny blir de mer harmoniska igen.

Någonstans verkar det ju som om hon inte är nöjd, precis som du sagt, och jag förstår att du vill hitta en lösning.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Imorgon kommer jag vara hos katten nästan hela dagen. Jag ska testa att hålla badkaret fuktigt då, så att hon inte vill vara i det och försöka se till att hon bajsar i lådan igen :p Det KAN ju kanske vara så att hon nu blivit så van vid att bajsa i badkaret att hon inte tänker på att det kan göras i lådan? Det blev tyvärr ingen kattsandshopping idag, men imorgon så!

athena_arabians, inte hört talas om feliway förut faktiskt, men det finns ju adaptil till hundar som verkar vara lite samma sak och det har jag positiva erfarenheter av. Så ja, löser det sig inte med extralåda och helt ny sand så ska jag diskutera feliway med morsan :)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Prova att ställa den extra lådan i badkaret! Kanske hon återupptäcker hur bra det här med lådor var :D

Och även om du inte har ett helt nytt annat märke kattsand så byt ut sanden mot fräschare sådan (om du inte redan har gjort det). Men om du köper ett annat märke kattsand, ha en låda med den "gamla" sanden och en med det nya märket :)
 
Senast ändrad:
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Testa att torka ur lådorna med klorin innan du fyller dem med ny fräsch sand. Dels dödar klorinet bakterier så att det luktar mindre och för kattens nos så luktar det "hemtrevligt", dvs. det luktar urin men det luktar inte illa utan mer att det är okej att göra sina behov där. Ha också stora lådor. Jag har köpt billiga baljor på ÖB som mina katter har tyckt och tycker är bra. Det är en högre kant på dem så att man kan hälla i mycket sand, mycket mer än i en vanlig kattlåda vilket katter uppskattar för de vill ju kunna gräva ner.

Där du inte vill att katten ska göra sina behov torkar du med ett rengöringsmedel som luktar citron. Katter gillar inte citron så därför kommer de undvika att gå dit. Du kan också ta lite ättikssprit och torka med eftersom ättikssprit tar bort lukter helt och hållet så det kommer inte längre lukta bajs i badkaret ens för kattens nos vilket det gör om man enbart gör rent med rengöringsmedel.

Sedan gäller det att klura ut varför katten har börjat bajsa i badkaret. Kan det vara så att sanden inte har bytts ut helt på länge utan bara fyllts på så att den luktar fast lådan är urplockad? Kan det vara så enkelt? Isåfall skulle jag ha en balja med den gamla sanden och en balja med den nya sanden i. Båda baljorna/lådorna ska vara urtorkade med klorin så att de ändå är fräscha och se vilken hon väljer. Har du riktigt tur så väljer hon den med fräsch sand och då är förhoppningsvis problemet ur världen.
Annars får man ju gå vidare. Kan det vara så att hon har blivit känsliga på sina tassar när hon blir äldre så att hon tycker att sanden gör ont i tassarna? Är hon kanske hårdare i magen så att hon får ta i mer och då gör det ont i tassarna utav sanden när hon måste spjärna emot mer och då väljer hon badkarets släthet istället? Vad äter hon för mat? Dricker hon tillräckligt? Vår ena katt fick vi gå över till blötfoder helt och hållet när hon var ca 14 år för helt plötsligt började hon få förstoppning och hade verkligen jätteproblem med att bajset kom inte ut helt utan hon gick iväg ifrån lådan och la små bajskluttar här och där. Det räcker att hon får så lite som en tesked torrfoder fördelat över dagen för att hon ska få förstoppning igen men så länge hon enbart får blötmat så mår hon bra och är pigg och glad nu 15 år gammal. Jag tror att våran helt enkelt inte dricker tillräckligt längre och då fungerar det ju inte att ge torrfoder. Hon har alltså ätit torrfoder hela sitt liv eftersom hon tidigare fick diarré av blötfoder men nu fungerar det helt plötsligt. En äldre katt rör ju sig också mindre än en yngre och då rör sig tarmarna mindre med och då blir det lätt förstoppning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 950
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 098
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 371
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp