Bukefalos 28 år!

Katten bajsar i badkaret.

Sv: Katten bajsar i badkaret.

Idag hade hon bajsat i lådan igen! :D
Meeen så hörde jag krafs i badkaret på eftermiddagen... Då hade hon precis kissat i lådan och verkade ha fortsatt vidare till badkaret för att skita där. Jag nämnde då grejen med att ha två lådor för min mor, som såg förvånad ut men ja, det blir nog två lådor inom de närmsta dagarna. Den ena ska vi absolut ställa i badkaret då till en början för att försöka vänja över henne på den.

Katten äter annars enbart blötmat, för det mesta Mjau men även Sheba Classic ibland samt får då och då smaka lite av hundens mat (hunden barfas). Hon verkar inte vara hård i magen utan bajsar fast, luktfritt bajs en eller ibland två gånger per dag.

När det gäller känsliga tassar så vet jag inte, men så vitt jag kunnat se verkar hon inte vara speciellt känslig. Jag klämde lite på tassarna igår (hanteringsträning bara) när vi hade mysstund och det hade hon inget emot, så hon har åtminstone inte ont i dem, men det är klart att trampdynorna skulle kunna vara känsliga ändå, framförallt eftersom hon är innekatt och kanske inte har lika härdade trampdynor som en utekatt kanske får?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Det låter som en bra början :)
Hoppas katten bara vill ha fler toan att välja mellan bara. Tråkigt med samma hela tiden ju ;)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Idag hade hon bajsat i lådan igen! :D
Meeen så hörde jag krafs i badkaret på eftermiddagen... Då hade hon precis kissat i lådan och verkade ha fortsatt vidare till badkaret för att skita där. Jag nämnde då grejen med att ha två lådor för min mor, som såg förvånad ut men ja, det blir nog två lådor inom de närmsta dagarna. Den ena ska vi absolut ställa i badkaret då till en början för att försöka vänja över henne på den.

Hm, det skulle ju kunna vara att hon är eller blivit ytterst pedantisk och vill inte bajsa/kissa i samma låda som hon kissat/bajsat i nyss. Har för mig att jag hört om katter förut som vill ha ett ställe att kissa på och ett annat ställe för att bajsa på. Men då är två lådor lösningen så kan hon få göra ifrån sig i en ren och fin låda.
Eller så kan det vara som matmissbrukaren säger. Då är två lådor också lösningen, med den nya på samma ställe som hon valt hittills.

Det låter iallafall bra att hon har bajsat i lådan! Då kanske hon inte valde badkaret för att hon inte tycker om sanden i sandlådan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Jo, jag tror absolut att hon kan vara pedantisk. Det hade jag nog varit om jag varit katt :D Som tur är så är badrummet stort nog att rymma två lådor utan problem, utan att de behöver stå precis bredvid varandra, så det ska bara storshoppas kattsand. Blir till att ta med en dramaten-rullväskegrej för att få hem det.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu vet jag inte om det löst sig för dig men mina katter kissar i en öppen låda och bajsar i lådan med lock.
Kan du få tag på vanlig sandlådesand så lägg det i en låda. Den blir visserligen snabbt äcklig om katten kissar i den men då kan du se om den inte gillar kattsanden. Mina älskar sin sandlåda i rastgården, perfekt att gräva i. :D
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Min katt brukar bajsa i badkaret när hon är sur på mig, typ om jag inte tömt lådan tillräckligt ofta, köpt fel sand eller förolämpat henne på annat vis. Oftast blir det bara en engångshändelse men ibland fortsätter hon av vana/bekvämlighet, då har jag helt enkelt hällt upp lite vatten i badkaret och låtit det stå så några dagar. Sedan använder hon endast lådan :) (tills nästa gång hon blir sur). Det kan helt enkelt vara så att hon tycker badkaret är en förträfflig toalett och hellre använder sig av den än lådan (bajset försvinner antagligen snabbare från badkaret än lådan). Så testa att låta badkaret stå med vatten i några dagar, och ev skaffa en till låda till henne. Kan helt enkelt vara så att hon föredrar en skinande ren toalett :D
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Min katt brukar bajsa i badkaret när hon är sur på mig, typ om jag inte tömt lådan tillräckligt ofta, köpt fel sand eller förolämpat henne på annat vis. Oftast blir det bara en engångshändelse men ibland fortsätter hon av vana/bekvämlighet, då har jag helt enkelt hällt upp lite vatten i badkaret och låtit det stå så några dagar. Sedan använder hon endast lådan :) (tills nästa gång hon blir sur). Det kan helt enkelt vara så att hon tycker badkaret är en förträfflig toalett och hellre använder sig av den än lådan (bajset försvinner antagligen snabbare från badkaret än lådan). Så testa att låta badkaret stå med vatten i några dagar, och ev skaffa en till låda till henne. Kan helt enkelt vara så att hon föredrar en skinande ren toalett :D

Om lådan är smutsig eller om det är fel/obehaglig sand i lådan bajsar inte katten i badkaret för att hon är sur på dig, hon bajsar i badkaret för att hon inte anser sig ha något annat val än att hitta en behagligare toalett och är den nya toaletten invigd är det en toalett enligt katten - en toalett utan obehagliga minnen dessutom.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Hej! Ja dom får för sig lite konstiga ideér ibland. Jag hade en katt som började kissa på klädhögar och i min säng. Något jag ogillar skarpt, en katt är renlig till sin natur. Jag var till vet för jag tyckte hon vred sina bakben konstigt, katten sövdes ner och vet kom med mindre bra svar. Katten hade atros, då kan de få problem med urinvägar. Hennes knäskålar glappade och naturligtvis hade ont väldigt ont. Jag misstänker det var problemet för kläder och liknande gjorde inte lika ont att sitta på. Men jag beslöt mig för att ta bort henne, för hennes skull och för min skull som tycker det är jobbigt att allt blir äckligt hemma. En sak är att du kanske kan prova byta strö. Jag la papperspellets i en låda, den använde ingen av mina katter, dom bara tittade in och undrade vad det var för skit som låg där. Att skura lådor med klorin är något katten dras till hur konstigt det än låter. Inte citrusgrejor! Kanske gå och kolla så katten inte är sjuk på något vis i första hand. Kanske börjar bli lite senil fast det borde komma om några år, men det är olika. Lycka till!:)http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/x/tongue24.png Du kanske i värsta fall får lägga tidning i badkaret, sen är det lätt att skura med något bakteriedödande typ Clorin. Det är ju förbannat svårt att tala om för en katt hur den ska sköta sin toalett. Att man ska försöka tänka psykologiskt kan vara svårt då dom tänker som en katt och inte en människa. Antingen står man ut med de utvalda stället,(tror inte på spridning av bajsandet) eller så får man göra sig av med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu för några minuter sedan så bajsade katten i lådan utan att någon höll koll på henne :banana:
För någon dag sedan skällde jag lite på morsan för att sanden var så smutsig, och det slutade med att hon köpte ny sand för att kunna byta ut allt. Men, hon hittade inte sanden som katten brukar ha utan köpte en helt annan, Euroshoppers tror jag att det var. Undrar om det är så att den knäppa katten helt enkelt gillar den sanden bäst? Ska hålla koll på om det håller i sig nu, för i så fall kanske vi får fortsätta med den där sanden.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Obehagliga minnen? Jag tror inte katten blir traumatiserad av att se sina egna bajskluttar ;)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Obehagliga minnen? Jag tror inte katten blir traumatiserad av att se sina egna bajskluttar ;)

Nej, traumatiserad är att ta i, men eftersom katter är renliga djur kan de faktiskt få en aversion mot själva lådan om den tillåtits bli full med bajs, och den motviljan kan finnas kvar långt efter att lådan rensats. Känner katten sig tvungen att hitta en renligare/bekvämare plats vid ett tillfälle är risken stor att katten fortsätter att använda den "nya toaletten" hellre än lådan (som en gång var full med bajs eller som hade obehagligt underlag, t.ex. pellets eller kristaller).
 
Nu verkar det som om katten bajsat i badkaret EN gång sen sandbytet, och det var en dag när hon för ovanlighetens skull bajsade två gånger, så hon kanske inte var helt bra i magen eller något. Så ja, det verkar nästan som om problemet är löst nu :D
 
Tänkte bara uppdatera med hur katten sköter sig:
Morsan råkade köpa fel sand när vi skulle fylla på i lådan igen och vips bajsade katten i badkaret... Gör om och gör rätt. Rätt sand införskaffades igen och fel sand slängdes. Nu bajsar katten i lådan varje dag och morsan är så glad att hon dessutom blivit mer noga med att hålla rent ;)

Så ja, just nu verkar katten nöjd och glad med allt här i livet. Lite rastlös bara, men om inte annat imorgon ska vi försöka ta oss ut på äventyr i koppel. Tänk att problemet var så lätt att lösa som att byta sand i lådan. Jag som ändå tycker att de två sorternas sand är snudd på identiska...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 940
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 098
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 370
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp