Katter leksaker och vatten - all in combo

mackan

Trådstartare
Är det någon som känner till någon som helst egentlig forskning/teorier varför det är så vanligt att katter väljer att lägga leksaker i vattenskålen ?
Jag kan inte hitta något sådant. Bara hur vanligt det är globalt och enbart spekulationer.

Här ett exempel på en rätt trist teori från en veterinär (!) som dessutom tycker det är dumheter
http://katter.nu/faq/varfor-lagger-katten-leksaker-i-vattenskalen/

Och här : en lite mer objektiv spekulation som kanske mer tangerar någon möjlig teori :
”En fråga: ibland lägger katten leksakerna i en sko och leken slutar ofta med att den sedan lägger dem i vattenskålen. Varför ?

”Kattvetare” svarar:
När katter lägger saker i något eller under något blir utmaningen större att fånga dem igen. Katter i naturen äter bytet efter att ha dödat det. Leken är ofta liknade jakten, katten fångar och "dödar" leksaksråttan. Ofta avslutar de leken med att äta eller dricka och lämna leksaken nära mat eller vattenskål, eller till och med i den. Det kan också vara att han upptäckt att det är kul och svårt att fånga leksaken ur vattenskålen så att det är därför den hamnar där.”

Har ni katter som lägger sina byten i vattenskålarna ? Vad har ni för tankar ? Jag är väldigt nyfiken och hade önskat att det fanns lite mer att läsa om då beteendet är så vanligt .
 
Senast ändrad:
Är det någon som känner till någon som helst egentlig forskning/teorier varför det är så vanligt att katter väljer att lägga leksaker i vattenskålen ?
Jag kan inte hitta något sådant. Bara hur vanligt det är globalt och enbart spekulationer.

Här ett exempel på en rätt trist teori från en veterinär (!) som dessutom tycker det är dumheter
http://katter.nu/faq/varfor-lagger-katten-leksaker-i-vattenskalen/

Och här : en lite mer objektiv spekulation som kanske mer tangerar någon möjlig teori :
”En fråga: ibland lägger katten leksakerna i en sko och leken slutar ofta med att den sedan lägger dem i vattenskålen. Varför ?

”Kattvetare” svarar:
När katter lägger saker i något eller under något blir utmaningen större att fånga dem igen. Katter i naturen äter bytet efter att ha dödat det. Leken är ofta liknade jakten, katten fångar och "dödar" leksaksråttan. Ofta avslutar de leken med att äta eller dricka och lämna leksaken nära mat eller vattenskål, eller till och med i den. Det kan också vara att han upptäckt att det är kul och svårt att fånga leksaken ur vattenskålen så att det är därför den hamnar där.”

Har ni katter som lägger sina byten i vattenskålarna ? Vad har ni för tankar ? Jag är väldigt nyfiken och hade önskat att det fanns lite mer att läsa om då beteendet är så vanligt .
Inga av mina katter har någonsin gjort det. Enda gången jag vet att en leksak hamnat i vatten var av misstag när jag badade och två katter lyckades tvärnita på badkarskanten utan att trilla i själva efter kattmyntemusen som kom singlande genom luften och ner i badet.
 
Inga av mina katter har någonsin gjort det. Enda gången jag vet att en leksak hamnat i vatten var av misstag när jag badade och två katter lyckades tvärnita på badkarskanten utan att trilla i själva efter kattmyntemusen som kom singlande genom luften och ner i badet.

Det är som sagt vanligt att katter gör så med sina leksaksbyten, så utifrån det frågan om teorier 🐱
 
Inte i vattenskålar men i matskålar. När han var liten var han extrem kunde samla massor av saker på en dag nu är de oftast någon gummisnodd i veckan eller så.
 
Hade en katt som snodde mina hårband från mitt hår när jag sov och sedan hamnade det oftast i vattenskålen eller så låg det en boll i vattnet
Kanske leker de fiske? Precis som de jagar leksaksmöss så stoppar de något i vattnet och låtsas sedan att det är en fisk :idea:
 
Vår sibiriska katt lägger ofta sina leksaker i vattenskålen och någon sa till mig (minns inte vem eller var) att åtminstone skogskatter gör det för att de i naturen ofta dränker sina byten... Har dock noll koll på sanningshalten i detta!
 
Är det någon som känner till någon som helst egentlig forskning/teorier varför det är så vanligt att katter väljer att lägga leksaker i vattenskålen ?
Jag kan inte hitta något sådant. Bara hur vanligt det är globalt och enbart spekulationer.

Här ett exempel på en rätt trist teori från en veterinär (!) som dessutom tycker det är dumheter
http://katter.nu/faq/varfor-lagger-katten-leksaker-i-vattenskalen/

Och här : en lite mer objektiv spekulation som kanske mer tangerar någon möjlig teori :
”En fråga: ibland lägger katten leksakerna i en sko och leken slutar ofta med att den sedan lägger dem i vattenskålen. Varför ?

”Kattvetare” svarar:
När katter lägger saker i något eller under något blir utmaningen större att fånga dem igen. Katter i naturen äter bytet efter att ha dödat det. Leken är ofta liknade jakten, katten fångar och "dödar" leksaksråttan. Ofta avslutar de leken med att äta eller dricka och lämna leksaken nära mat eller vattenskål, eller till och med i den. Det kan också vara att han upptäckt att det är kul och svårt att fånga leksaken ur vattenskålen så att det är därför den hamnar där.”

Har ni katter som lägger sina byten i vattenskålarna ? Vad har ni för tankar ? Jag är väldigt nyfiken och hade önskat att det fanns lite mer att läsa om då beteendet är så vanligt .

vilket konstigt och tråkigt svar av veterinären 😱.

Den teori jag hört och Som jag tror mest på är att dom instinktivt dränker sitt byte för att dölja lukten. Lite samma som när dom krafsar vid matskål, speciellt om dom lämnar mjukmat. Och Precis som med avföring/spya.
Att det liksom handlar om att dölja spår av var dom bor/ har sin trygga plats.

För av mina katter så är det just dom Individer med mest vildkatts-instinkter som dränker sina leksaker.
Haha fast Sheldon brukar dränka musen/ormen i vattenskålen och sen ta med den till sängen och kasta i mitt ansikte 😂😍.
 
Är det någon som känner till någon som helst egentlig forskning/teorier varför det är så vanligt att katter väljer att lägga leksaker i vattenskålen ?
Jag kan inte hitta något sådant. Bara hur vanligt det är globalt och enbart spekulationer.

Här ett exempel på en rätt trist teori från en veterinär (!) som dessutom tycker det är dumheter
http://katter.nu/faq/varfor-lagger-katten-leksaker-i-vattenskalen/

Och här : en lite mer objektiv spekulation som kanske mer tangerar någon möjlig teori :
”En fråga: ibland lägger katten leksakerna i en sko och leken slutar ofta med att den sedan lägger dem i vattenskålen. Varför ?

”Kattvetare” svarar:
När katter lägger saker i något eller under något blir utmaningen större att fånga dem igen. Katter i naturen äter bytet efter att ha dödat det. Leken är ofta liknade jakten, katten fångar och "dödar" leksaksråttan. Ofta avslutar de leken med att äta eller dricka och lämna leksaken nära mat eller vattenskål, eller till och med i den. Det kan också vara att han upptäckt att det är kul och svårt att fånga leksaken ur vattenskålen så att det är därför den hamnar där.”

Har ni katter som lägger sina byten i vattenskålarna ? Vad har ni för tankar ? Jag är väldigt nyfiken och hade önskat att det fanns lite mer att läsa om då beteendet är så vanligt .
Inte i vattenskålen, men i torrfodersskålen eller brevid. Min katt leker sällan för sig själv, men glittriga piprensare älskar han att kasta, jaga, attackera, kasta igen....och till slut springa med dem i munnen till matskålen och börja äta. Det finns ofta en hög med 5-6 piprensare vid/i maten.

Jag har tolkat det som att piprensarna är "möss" som han dödar och leker med, och sedan äter upp. Som "Kattvetare" svarar ungefär.
 
Inte i vattenskålen, men i torrfodersskålen eller brevid. Min katt leker sällan för sig själv, men glittriga piprensare älskar han att kasta, jaga, attackera, kasta igen....och till slut springa med dem i munnen till matskålen och börja äta. Det finns ofta en hög med 5-6 piprensare vid/i maten.

Jag har tolkat det som att piprensarna är "möss" som han dödar och leker med, och sedan äter upp. Som "Kattvetare" svarar ungefär.

Jag har också haft en katt som la bytet Vid matskålen och avslutade lekandet med att äta, det tycker jag är tydligare att det handlar om att de ”äter upp” bytet, fast de käkar mat istället. precis som du säger.

Jag försöker också ge mina katter en godisbit om jag tar ifrån dom leksak/vippan innan dom själva tröttnat. eller servera mat då.

Men för mig har det inte varit samma katter/på samma sätt som dom som dränkt sina byten, minns också att när vi hade katter som var i stallet och tog möss kunde dom ofta lämna den döda musen i hästarnas vattenhinkar/vattensutomater...

och Min Lovikka brukar alltid gömma leksakerna under mattor (hon älskar leka med nagelfilar oc liknande), det gör hon både direkt för att på nåt sätt göra det svårare att fånga det och när hon lekt klart, så där handlar det om både att försvåra leken och att gömma sitt byte för andra, sen när hon vill leka igen springer hon och leker fram leksaken från under mattan. Skitsmidigt med katt som städar allt under mattan 😂, kan hitta brev och allt möjligt därunder...

så kan nog finnas olika svar för olika katter på TS fråga egentligen, försvåra jakten, avslutat jakt = äta/dricka och dölja bytet. Jag kan tänka mig dom tre svaren, kanske nåt mer? (Men inte att det skulle vara ”dumheter”).
Men jag skulle också vara intresserad av studie/forskning, hur nu det skulle gå till? Och egentligen finns det väl viktigare saker att forska på (kattsjukdomar Mm).
 
Det finns vad jag vet ingen forskning på det, men en hypotes är att katten sparar sitt byte till senare. Det finns vilda kattdjur som sparar byten som en matreserv (inte gräver ner) och det är väl en teori bra som någon.

Man kan tänka sig att katten dränker sitt byte, men det är ju lite ovanligt avancerat med tanke på att de lätt knäcker nacken på sina byten själva... om de är friska i munnen. Har de ont i munnen kanske de behöver hjälp med dödandet men det är mest jag som spekulerar.
 
Vilken bra intressant tråd det blev 😄 Tacksam för all input och reflektioner osv - fortsätt fylla på 🐱👍😄
 
Vår sibiriska katt lägger ofta sina leksaker i vattenskålen och någon sa till mig (minns inte vem eller var) att åtminstone skogskatter gör det för att de i naturen ofta dränker sina byten... Har dock noll koll på sanningshalten i detta!

Har också hört det både om Sibirier, Skogis och Coon. De anses vara ”vattenkatter” i det att de inte sällan gillar vatten.

Jag har själv haft coonmix som älskade vatten - både att dricka ur tassen samt att bada /bli tvättad vid behov . Den lade dock aldrig några byten i vattnet någonsin under alla långa år 😎😂
 
Mina katter, siames och bondkatter, har alltid ätit dödat snabbt och ätit upp sina byten utan större lek, lek har enbart varit när någon lärt upp andra att döda.

Ja det är som sagt olika men återigen väldigt vanligt att katter lägger ”byten” i vattenskålen osv. Därav tråden 😄
 
Jag har aldrig hört talas om att det. Mina bär inte ens runt på ”byten” så där är det tämligen omöjligt, men jag känner inte heller till någon annan katt som har det beteendet.
 
Det finns vad jag vet ingen forskning på det, men en hypotes är att katten sparar sitt byte till senare. Det finns vilda kattdjur som sparar byten som en matreserv (inte gräver ner) och det är väl en teori bra som någon.
Jag känner en katt som sparat byten och haft en fast plats för det.
Som regel lämnades de minst halva, ofta hela dagen men var ätna inom ett dygn.
 
Vi har en katt som älskar lägga leksaker i vattenskålen, hon är enda av ca 8st jourkatter och 5st permamentkatter som gör/gjort så. Hon är lite mer "vildkatt" än de andra så kanske därför? Ingen aning, men tråkig historia bakom sig troligen misshandlad så liter inte helt på människor. Hennes bror som vi hade också (bägge va jourkatter från början) gnagde kartong som en ökenråtta/hamster :rofl:

Bild på henne, tyvärr inte bästa. Hon har nervfel i benet som gör ser lite småkosntigt ut när hon sitter ner och haltar när hon går. Veterinär kollat henne, så ingen oro :)
20200112_114256.jpg
 

Liknande trådar

K
Övr. Katt För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be Hon har vuxit upp med sin mamma och sin...
Svar
18
· Visningar
3 661
Senast: Calolajn
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 949
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp