Katter och julgranar?

bananabambi

Trådstartare
Hur gör ni? :confused: Går det över huvud taget?

Sambon funderar på att göra en egen design, att helt enkelt kroka upp granen i taket, en bra bit från marken. Men de lär ju ganska säkert ta sig upp ändå.

Jag har tängt att ha granen i ett hörn, och så fästa den i båda väggarna. Då finns det ju ingen risk att den ska kunna välta. Sedan ha kattsäkert pynt, alltså inga glaskulor. Och framförallt inga glitterremsor som man kan kasta över granen (Som är så fint :love: :cry:) som missarna kan sätta i sig. Några fler tips?
 
Som du säger, förankra ordentligt, och inte kattfarligt pynt.
Min gran klarar sig bra, förutom att herrn tuggar lite på den... :d
 
Det slutar alltid med att antingen kastar vi ut monsterna (katterna) eller den barrlösa granen! :rofl: :rofl: :rofl: :p
den blir rätt snabbt barrlös... :devil: det får nog bli en plastgran i år, utan pynt och fast satt i väggarna och golvet...! :idea:
 
Jag sätter icke ömtåligt pynt längst ner. Har inte haft några problem med katter i granen, snarare älskar Sotis julgranen och ligger under den alltid. Hon dricker tom ur julgransfoten. Kan ju tillägga att jag hämtade Sotis(då 10 veckor) 20 december. Så det var en liten vild kisse första julen :) Nu är hon lugnare, fyllde 10 år igår...

Ronja har inte träffat någon julgran för hon var hos en kompis som inte hade gran förra julen.
 
Jag är starkt emot plastgranar, en sådan kommer inte innaför min dörr! :devil:
Vi hade gran förra året. Vi hade plastkulor + att vi tog bort glittret när vi åkte hemifrån, så att de inte skulle tugga på det när vi inte märkte det.
Våra katter är ganska så lugna av sig, så de fick aldrig fö sig att de skulle klättra i granen eller så. Men kulorna var skojiga att leka med! Och Isis blev som tokig när vi satte upp stärnan i toppen, hon satt och jamade som om det satt en fågel i granen! :D
 
Vi har ingen julgran, firar ändå julafton hos mamma o pappa o jag orkar inte gå o oroa mig över en julgran hela dagarna... :crazy:
Nu är pappas katter gamla o lugna, men jag minna då jag bodde hemma o dom var yngre o helvilda... :D Pappa fick spänna fast julgranene med fiske lina i vardera vägg... :rofl:
 
Precis... Kattsäkert pynt...det brukar vara roligt att leka med både julgranskulor och glitter.... Så julgranskulor i plast som bara studsar när de trillar i golvet är en bra idé.. Dessutom så brukade jag surra fast de elektriska adventsljusstakarna i fönsterbrädan... Det var också en bra idé med min sista ganster... :D Han tyckte att det var jätteroligt att leka med dem och försökte på alla vis få dem att trilla i golvet...

Mvh Anna :)
 
Alla mina blommor o prydnadssaker i fönstren sitter fast med häftkuddar.. :smirk: Inklusive ljusstaken till jul...
 
Förra året samarbetade sonen o kissungen :devil:
sonen plockade ner pyntet och sen lekte han och kissungen med det :smirk:
Få se hur det går i år.....
 
Jag har plastgran jag :) Inget glitter och bara kattvänliga plastkulor, sedan får Svante roa sig bäst han vill med granen. Jag har en ganska liten gran (120 cm) så den är lätt att plocka upp, för varje morgon brukar granen ligga ner, Svante tycker nog att den ska ligga och sova :D
 
Det är npg minst 15 år sedan jag gav upp försöken med att ha en riktig julgran.
Vi hittar fortfarande granbarr i den gamla resårmadrassen som nu finns på landstället.
Vi har världens häftigaste snurrande fuskgran med läckra färgen när den snurrar.
Visst har någon katt försökt tugga på den, men det intresset försvann rätt snabbt.
 
:confused:Jag har en katt på 14-15 veckor som aldrig firat jul.
när han kom till oss var det första gången han var i ett hus!!!

Han kommer från ett stall. :crazy:
:confused: Hur ska vi säkra julen för honom, men ändå kunna pynta?? :confused:
:DVi brukar ha rätt mö pynt i fönstren och granen syns inte bakom alltihopa. :o
:bow:HJÄLP MIG SÄKRA JULEN!!! :bow:
 
Jag har haft gran 1 gång på 6 år, och då blev det en plastgran. Den såg ut som dom brukar hos kattägare, dvs naken upp till hälften (kattnåhöjd) och sen allt pynt på resten.
Hade faktiskt planer på en riktig gran i år, men eftersom Yogas ungar kommer att vara runt 4 veckor, så har jag kommit fram till att även denna jul blir granlös.

Däremot så har jag en jättefin advensstake i fönstret (el alltså), med 2 hus och 2 granar under själva ljusen. Dom granarna försvann tidigt förra året. Den ena hittade jag avbarrad (hur hon nu lyckades med det skruttYoga) och den andra hittade jag nu när jag flyttade, den hade hon lagt i uppfållningen av gardinen som vi bara nålat upp provisoriskt. Stången sitter högre i denna lägenhet, så när jag tog bort nålarna, trillade granen ut.
 
Smulan försökte klättra i julgranen, men hur vi kom till rätta med det kommer jag inte ihåg - det var så många år sedan, och jag var bara 11-12, så jag kommer inte ihåg...

Snuttis, däremot, är skiträdd för det-där-stora-gröna-åbäket-som-STICKS!!!! så han låter bli. :D
 
våran gran brukar alltid stå i ett hörn, så vi var inte oroliga för att den skulle braka ned.
Vi har nästan bara plastpynt i granen och glittret är inte intressant för kissarna (förutom om det ligger på golvet).
Pojken tycker vattnet smakar bäst ur julgransfoten och bustjejen brukar tugga på de nedre grenarna (vilket iof inte stör mig eftersom hon fick bättre andedräkt :D ).
Hittade henne en morgon hängades i mitten av julgranen (hade klättrat upp längs med trädstammen).

Dom blev förmodligen överlyckliga att matte hade skaffat en så stor & skojig leksak... :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 334
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter Någon som har några erfarenheter av att ta ner en ca 25-30 meter hög gran på en villatomt? Vi har nu börjat fundera över att ta ner...
Svar
3
· Visningar
3 338
Senast: nordtravare
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 311
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 552
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp