Katter som bråkar

Jag tycker man hör. Har I två olika konstellationer haft katter som slagits. Och de skriken har inte gått att missa att der är allvar! När det var Ija så då rök tussar med päls och det blev blodvite.

Nu så Lukas och Mini kan ryka ihop. Jag skulle om Lukas inte hade den bakgrund han har faktiskt omplacera. Jag tycker inte det eg är riktigt okej att han och Mini inte går ihop helt hundra.

Mini är en dramaqueen och kan ibland skrika som om döden vore nära när Lukas tittar på fel sätt på henne, eller vill leka och hon inte vill. Men de gånger de rykt ihop är helt annat skrik (de har rykt ihop kanske sex gånger på tre år, hälften av gångerna för att Lukas lekt för hårt med Liten så hon sagt aj. Då kommer Mini som skjuten ur en kanon och flyger på Lukas. Den andra hälften när Lukas lekinviter blivit för hårda och Mini försvarat sig och Lukas gett tillbaka)..

Jag tycker dock oavsett skrik och bråk och tussar som ryker dagligen låter som två katter som inte riktigt drar jämnt. Hur vilar de, tillsammans i hög eller långt ifrån?
Äta tillsammans gör Mini och Lukas utan problem, och jag tycker äta säger ca ska lite. Hur de sover däremot. Ovänner sover aldrig tätt tillsammans oavsett.
Mina kan sova i närheten av varandra ibland, kanske en meter ifrån, men aldrig tätt intill. Den ena putsar ibland på den andra.
 
Är det jobbigt att de ryker ihop dagligen?
Känner du att de verkar osams eller leka?
Hur känns tanken att omplacera en av katterna?

Några frågor som kanska kan hjälpa
Det är ju inte riktigt svart eller vitt. På sätt och vis tror jag de har behållning av varandra och leker, men det är ju inte så kul när det slår över i skrik. När de leker med varandra så jagar de varann och brottas utan att någon skriker. De ligger ibland och lurpassar på varandra bakom ett draperi jag har. De verkar ha nöje av det.

Ska jag placera om en av katterna så vet jag vem det blir. Och den som blir kvar skulle nog trivas ensam.
 
Jag tycker det kan vara svårt att skilja på bråk och lek. Jag har t.ex. en katt med hög integritet och en katt med noll integritet. Den förstnämnda leker gärna på sina villkor, han jagar, brottas, slår efter den andra, osv. Men gud nåde om det blir ombytta roller. Då blir han som förnärmad och låter en hel del samtidigt som det flyger tussar (fast det var han som startade leken från första början).

Den med noll integritet han en inställning som att livet leker och ”hakuna matata” typ. Han är socialt lagd och det syns på honom att han vill bonda med andra katten, typ sova ihop. Men den andra katten vill inte och har inte velat en enda gång sedan jag skaffade den yngre för 8-9 år sedan. Den yngre har istället fått bonda med mig och diverse hundar.

Kan lugnt säga att jag funderat flera gånger på att omplacera ena katten, speciellt de två första åren innan de accepterade varandras närvaro. Numera leker de ihop (trots att Busen dikterar hur, var, när) och kan ligga bredvid varandra korta stunder (typ när Sheldon ligger under en filt och Busen inte märkt det).

De har ett visst utbyte av varandra, men Busen hade nog helst varit ensamkatt och Sheldon helst haft en social kattkompis.

Feliway Friends har hjälpt några med samma problem, även om jag personligen aldrig märkt skillnad. Annars får man nog fundera vad som är bäst för katterna och ens egen sinnesfrids skull i det långa loppet.
 
Idag är en omplacering långt bort i alla fall.

20220428_113848.jpg


https://www.instagram.com/tv/Cc47gsQogGE/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 267
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp